استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2008 در بند 1- 8 بیان می دارد، که “سازمان میب ایست فرآیندهای پایش و اندازه گیری را طرح ریزی و اجرا نماید” و در جایی دیگر بند 1- 4 الزامات عمومی الزام مین ماید که سازمان میب ایست “ فرآیندها را مورد پایش و اندازه گیری و تحلیل قرار دهد “و همچنین به طور خاص و در بندی مجزا بند 3- 2- 8 پایش و اندازه گیری فرآیندها سازمان را ملزم به اتخاذ روش های مناسب جهت پایش و اندازه گیری فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت می نماید“سازمان باید روش های مناسبی را برای پایش و اندازه گیری فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت بکارگیری” . پایش و اندازه گیری فرآیند ها به عنوان یکی از فعالیت های شامل در رویکرد فرآیندگرایی و مدیریت فرآیندها، نقش اساسی در بهبود زمانی دارا می باشد. بدون پایش و اندازه گیری فرآیندهای سازمانی نمی توانیم به تحلیل و بهبود آن ها اقدام نمائیم. در این مقاله سعی شده علاوه بر پرداختن به موضوع پایش و اندازه گیری فرآیندها، رویکرد و روشی مبتنی بر IT جهت پایش و اندازه گیری فرآیندهای سازمانی معرفی گرددو همچنین ثمرات بکارگیری آن تشریح شود.
علی نیکنام, امید, & عربلو, حمید. (1390). پایش و اندازه گیری فرآیندها در استاندارد 2008 : ISO 9001 رویکرد الکترونیکی. فصلنامه علمی - پژوهشی مدیریت استاندارد و کیفیت, 1(پاییز), 22-33.
MLA
امید علی نیکنام; حمید عربلو. "پایش و اندازه گیری فرآیندها در استاندارد 2008 : ISO 9001 رویکرد الکترونیکی". فصلنامه علمی - پژوهشی مدیریت استاندارد و کیفیت, 1, پاییز, 1390, 22-33.
HARVARD
علی نیکنام, امید, عربلو, حمید. (1390). 'پایش و اندازه گیری فرآیندها در استاندارد 2008 : ISO 9001 رویکرد الکترونیکی', فصلنامه علمی - پژوهشی مدیریت استاندارد و کیفیت, 1(پاییز), pp. 22-33.
VANCOUVER
علی نیکنام, امید, عربلو, حمید. پایش و اندازه گیری فرآیندها در استاندارد 2008 : ISO 9001 رویکرد الکترونیکی. فصلنامه علمی - پژوهشی مدیریت استاندارد و کیفیت, 1390; 1(پاییز): 22-33.