محمدی, حامد. (1396). چالش های استقرار الگوی تعالی سازمانی (EFQM) به عنوان یک چارچوب بهبود عملکرد در نظام اداری ایران. مدیریت استاندارد و کیفیت, 7(تابستان), 48-64.
حامد محمدی. "چالش های استقرار الگوی تعالی سازمانی (EFQM) به عنوان یک چارچوب بهبود عملکرد در نظام اداری ایران". مدیریت استاندارد و کیفیت, 7, تابستان, 1396, 48-64.
محمدی, حامد. (1396). 'چالش های استقرار الگوی تعالی سازمانی (EFQM) به عنوان یک چارچوب بهبود عملکرد در نظام اداری ایران', مدیریت استاندارد و کیفیت, 7(تابستان), pp. 48-64.
محمدی, حامد. چالش های استقرار الگوی تعالی سازمانی (EFQM) به عنوان یک چارچوب بهبود عملکرد در نظام اداری ایران. مدیریت استاندارد و کیفیت, 1396; 7(تابستان): 48-64.
چالش های استقرار الگوی تعالی سازمانی (EFQM) به عنوان یک چارچوب بهبود عملکرد در نظام اداری ایران
دکتری مدیریت دولتی، کارشناس منابع انسانی شرکت گاز استان مازندران
چکیده
امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از سازمانها اعم از دولتی و خصوصی و با ماهیت صنعتی، آموزشی، خدمانی و بازرگانی جهت بهبود عملکرد اقدامات و فعالیتهای خود و افزایش توان رقابتی، نسبت به استقرار ابزارها و فنون جدید مدیریتی اهتمام میورزند. اما نکته قابل تامل این است که استقرار و به کارگیری این ابزارها و فنون مدیریتی میبایست خردمندانه و آگاهانه صورت پذیرد. طی سالهای اخیر جهتگیریهایی در سازمانهای دولتی ایران در خصوص کیفیت و ایجاد تعالی سازمانی، صورت پذیرفته است و به عقیده نگارنده در استقرار و جاریسازی فلسفه کیفیت و تعالی، بسیاری از سازمانها و شرکتهای دولتی کشور با صرف هزینههای بسیار زیاد، شتابزده عمل نموده و در خصوص ایجاد زیرساختهای مناسب به منظور نهادینه شدن فرهنگ کیفیت و تعالی، سیاستها و خطمشیهای مناسبی پیشبینی نگردیده است. از این رو، نگارنده در نوشتار حاضر موضوع تعالی سازمانی (EFQM) در نظام اداری ایران را با رویکرد انتقادی مورد مداقه قرار داده و سپس به منظور استقرار عالمانه آن یک الگوی مفهومی ارائه می گردد.
5- الوانی، سیدمهدی. (1380). تنگناهای کاربرد مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی، فصلنامه مدیریت دولتی، شماره 53 و 54، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، ص 7.
6- الوانی، سیدمهدی ؛ ریاحی، بهروز. (1382). سنجش کیفیت خدمات در بخش عمومی، تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، چاپ اول.
12- جعفری، مصطفی ؛ کلانتر، سیدکیانوش. (1382). مدیریت دانش در سازمان، ماهنامه تدبیر، سال چهاردهم، شماره 142، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
13- جهانگیری، علی. (1382). دولت مشتریمدار، فصلنامه فرآیند مدیریت و توسعه، شماره 60 و 61، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، صص 41-40.
14- داناییفرد، حسن ؛ الوانی، سیدمهدی ؛ آذر، عادل. (1390). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، انتشارات صفار.
15- رجب بیگی، مجتبی ؛ سلیمی، محمد حسین. (1374). مدیریت کیفیت فراگیر، تهران: انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صص 36-33.
16- رضایینژاد، عبدالرضا. (1378). مدیریت کیفیت فراگیر، تهران: انتشارات موسسه خدمات فرهنگی رسا.
17- ریاحی، بهروز ؛ الوانی، سیدمهدی. (1381). نظریه نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی ایران، فصلنامه تحول اداری، سال هفتم، شماره 42-41.
18- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور. (1381). مصوبات برنامه 2-6: اصلاح فرآیندها و روشهای انجام کار، تهران: انتشارات معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
19- سهرابی، ابوالفضل ؛ نذزمحمدی شهرجردی، محمد ؛ جندقی، غلامرضا ؛ اخوان، سیدحسین. (1390). آسیبشناسی اجرای طرح تکریم در سازمانهای دولتی، فصلنامه دانشور رفتار، سال هجدهم، شماره 1.
20- سلطانی، محمدرضا ؛ نیکوکار، غلامحسین ؛ تابان، محمد ؛ صفری، علی. (1393). بومیسازی معیارهای مدل سرآمدی سازمانی (EFQM) در سازمانهای پژوهشی نظامی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، دوره 4، شماره 1.
21- سنگه، پیتر. (1383). رقص تغییر: چالشهای تغییر پایدار در سازمانهای یادگیرنده، علینقی مشایخی و همکاران (مترجمان)، تهران: انتشارات گروه پژوهشی صنعتی آریانا، صص 22-21.
22- شمس، غلامرضا ؛ بولوسار، کارلوس. (1389). ارزیابی میدانی مدل تعالی سازمانی (EFQM) به عنوان یک چارچوب مدیریت کیفیت فراگیر، فصلنامه چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 2، ص 112.
23- طباطباییمزدآبادی، سیدمحسن. (1393). بررسی مدلهای تعالی سازمانی، فصلنامه ترویج علم، سال پنجم، شماره هفتم، صص 104-99.
24- فقیهی، ابوالحسن ؛ واعظی، رضا ؛ آغاز، عسل. (1389). ﺗﺎﻣﻠﯽ ﺑﺮ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﻮروﮐﺮاﺳﯽ ﻓﺮﻫﻨﮓ و اﯾﺮان، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال پنجم، شماره 19.
25- موغلی، علیرضا ؛ عزیزی، علیرضا. (1390). مدیریت بهرهوری منابع انسانی، تهران: تهران: دانشگاه پیام نور، ص 279.
26- میرسپاسی، ناصر ؛ معمارزاده، غلامرضا ؛ نجف بیگی، رضا ؛ علی زاده، مهدی. (1392). ﻃﺮاﺣﻲ اﻟﮕﻮی ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ در ﺑﺨﺶ دوﻟتی، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال پنجم، شماره 10.
28- Allur, E. (2010). The Dissemination of the EFQM Self-evaluation Model across Europe, Review of international Comparative Management, Vol 11, No 5.
29- Arnaboldi, M., & Azzone, G. (2010). Constructing performance measurement in the public sector, Critical Perspectives on Accounting, Vol. 21.
30- Carter, L.F., & Kitts, K.D. (2007). Managing Public Personnel: A turn-if- the- century perspective, Handbook of Public Administration, Jack Rabin and W. Bartley Hildreth and Gerald J. Miller, Taylor and Francis Group, LLC, P.P. 387-391.
31- Feigenbaum, A. (1990). Total Quality Management , The 7th world productivity, 21st November.
32- Gummer., & Mccallin. (1995). Total Quality Management in the social service: Theory and practice.
33- Holzer, M. (1992). Mastering Public Productivity Improvement, Newark, New Jersey, P.P.1-6.
35- Johannes, M., & Breinlinger-O’Reilly, J., & Elser, J. (2000). Quality Management in German Health care the EFQM Excellence Model, Emerald: International Journal of Health Care quality Assurance, 13 (6).
36- Klefsio, B., & Bergquist, B., & Gravate, R. (2008). Quality Management & Business Excellence , Customer & Stake holders, The TQM journal, Vol. 20, No 2.
37- Mattin-Castilla, J.I., & Rodriguez-Ruiz, O. (2003). EFQM model: Knowledge governance and Competitive advantage, Journal of Intellectual Capital, Vol.9, No.1, P. 136.
38- McGowan, R.P. (1984). Strategies for productivity improvement in local government, Public Productivity Review, Vol.8, No.4, P.319.
39- Rodríguez, M., & Álvarez, M.J. (2014). Does the EFQM Model Identify and Reinforce Information Capability? Journal of Social and Behavioral Sciences, Vol 109, P.P. 716-721.
40- Smith, G.F. (1993).Total Quality Management, Taylor & Francis.
41- Skildsen, J., & Kristensen, K., & John Juhl, H. (2002). Trends in EFQM criterion weights: The case of Danmark.
42- Stewart , T.A. (1997). Intellectual capital: the new wealth of organizations, Double day currency, New York, NY, USA.
43- Talwar, B. (2011). Comparative study of frame work, criteria and criterion weighting of excellence models”. In: journal of Measuring business excellence. Vol.15, No.1, P.P.49-65.
44- Thiel, S.V., & Leeuw, F.L. (2002). The Performance Paradox in the Public Sector, Taylor & Francis, P.P. 272-274.
45- Valcárcel, M., & Lucena, R. (2014). A quantitative model to assess Social Responsibility in Environmental Science and Technology, Science of the Total Environment, 466–467(2014), P.P. 40–46.
46- Yong, J., & Wilkinson, A. (2001). Rethinking total quality management, Total Quality Management, 12 (2), P.247.