عارضه‌یابی صنایع کوچک و متوسط با مدل 7S مکنزی(مطالعه‌ی موردی: صنایع شهرستان سقز)

نوع مقاله: کاربردی

نویسندگان

1 گروه آموزشی مدیریت و حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز، سقز، ایران.

2 گروه آموزشی مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران

چکیده

این تحقیق با هدف عارضه‌یابی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط شهرستان سقز با مدل 7S مکنزی انجام گرفته است. مطالعه‌ی حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه‌ی جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر کارکنان شاغل در صنایع کوچک و متوسط شهرستان سقز است. حجم جامعه‌ی آماری 1000 نفر، روش نمونه‌گیری به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌ی طراحی‌شده براساس ابعاد 7S مکنزی بود. باتوجه به اینکه ضریب آلفای کرونباخ  برای همهی ابعاد بیشتر از 7/0 به‌دست‌آمد، پایایی ابزار تحقیق موردتأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از آزمون t تک نمونه‌ای استفاده شد. براساس نتایج آزمون، صنایع شهرستان سقز در همه‌ی ابعاد 7S مکنزی وضعیت نامطلوبی دارند. برای رتبه‌بندی ابعاد مورد مطالعه در صنایع شهرستان سقز نیز از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه فریدمن استفاده شد. نتایج این آزمون نشان داد مهارت‌ها بیشترین میانگین رتبه‌بندی شده و ساختار کمترین میانگین را دارد. 
 
Diagnostic study of Small- and Medium-sized enterprises with McKinsey 7S Model (Case Study: Saqqez City Industries)
 
Abstract
The present study, a descriptive applied research, aims at investigating the diagnostic study of small- and medium-sized enterprises of Saqqez with McKinsey 7S model. The statistical population of this study is the employees of small- and medium-sized enterprises in Saqqez city and includes 1000 employees. The sampling method was random sampling. The data collection tool was a questionnaire designed based on McKinsey 7S dimensions. Since the Cronbach’s alpha coefficient was greater than 0.7 for all dimensions, the reliability of the research instrument was confirmed. One-sample t-test was used for data analysis. According to the test results, enterprises in the Saqqez city in all dimensions of McKinsey 7S are in poor condition. Friedman’s two-way ANOVA was used to rank the studied dimensions in the enterprises of Saqqez. The results of this test showed that the skills are the highest ranked average and the structure has the lowest average.

کلیدواژه‌ها


حنفی‌زاده، ر. (1390). مکنزی بررسی آمادگی سازمانی جهت پیاده‌سازی ERP بر مبنای اولین همایش علوم انسانی تولید و صنعت.
سرمد، ز. بازرگان، ع. ‌حجازی، ا. (1383). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری تهران: نشر آگاه.
3. سلطانی‌نژاد، ا. کزازی، ا. سلطانی‌نژاد، ن. (1395). عارضه‌یابی عملکرد شرکت‌های قطعه‌ساز کوچک و متوسط (مطالعه‌ی موردی: قطعه‌سازان تحت پوشش ساپکوی استان تهران). مدیریت تولید و عملیات، 7(1) 120-.

Abdul, A., & Alshaher, F. (2013). The Mckinsey 7s Model Framework for E-Learning System Readiness Assessment. International Journal of Advances in Engineering & Technology, 6(5), 1948-1966.
5. Antony, J., & Bhattacharyya, S. (2010). “Measuring organizational performance and organizational excellence of SMEs – Part 2: an empirical study on SMEs in India”. Measuring Business Excellence, 14(3), 42. doi: https://doi.org/10.1108/13683041011074209
6. Beer, M. (1971). Organizational diagnosis: an anatomy of poor integration. . Paper presented at the American Psychological Association Conference. , Washington, DC.
7. Bissell, B. L., & Keim, J. (2008). Organizational diagnosis: the role of contagion groups. International Journal of Organizational Analysis, 16(1/2), 7-17. doi: https://doi.org/10.1108/19348830810915460
8. Burke, W. W., & Litwin, G. H. (1992). A causal model of organizational performance and change. Journal of Management, 18(3), 523-545.
9. Davis, F. (1998). Perceived usefulness, Perceived ease of use, and user acceptance of information technology. Mis Quarterly, 13(3), 319-340.
10. Dolz, C., Iborra, M., & Safón, V. (2019). Improving the likelihood of SME survival during financial and economic crises: The importance of TMTs and family ownership for ambidexterity. BRQ Business Research Quarterly, 22(2), 119-1360. doi: https://doi.org/10.1016/j.brq.2018.09.004
11. Falletta, S. (2008). Organizational Diagnostic Models, A Review & Synthesis: Leadersphere, Inc.
12. French, W. L., & Bell, C. H. (1995). Organization development: Behavioral science interventions for organization improvement. : Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
13. Gabriela, S. (2012). Strategic diagnostic for SME working in the field of automotive business. Paper presented at the Procedia Economics and Finance
14. Galbraith, J. (2002). Designing organizations: an executive guide to strategy, structure, and process. San Francisco: CA: JohnWiley & Sons, Inc.
15. Hansjorg , H., & Zeynep, M. N. (2017). The Role of Small and Medium-sized Enterprises in Development.
16. Harrison, M. I. (1987). Diagnosing organizations: Methods, models, and processes. : Newbury Park, CA: Sage.
17. Howard, A. E. (1994). Diagnosis for organizational change: Methods and models. . New York,: The Guilford Press.
18. Katz, D., & Kahn, R. L. (1978). The Social psychology of organizations. New York: NY: Wiley.
19. Leavitt, H. J. (1965). Applied organizational change in industry. In J. G. March (Ed.). New York: Rand McNally.
20. likert, R. (1967). The human organization: its management and value. New York: NY: McGraw Hill.
21. Malbašić, I., & Brčić, R. (2012). ORGANIZATIONAL VALUES IN MANAGERIAL COMMUNICATION. Management, 17(2), 99-118.
22. MCFILLEN, J. M., O’NEIL, D. A., BALZER, W. K., & VARNEY, G. H. (2013). Organizational Diagnosis: An Evidence-based Approach. Journal of Change Management, 13(2), 223–246. doi: http://dx.doi.org/10.1080/14697017.2012.679290
23. McGuinness, G., Hogan, T., & Powell, R. (2018). European trade credit use and SME survival. Journal of Corporate Finance, 49, 81-103. doi: https://doi.org/10.1016/j.jcorpfin.2017.12.005
24. Nadler, D. A., & Tushman , M. L. (1980). A Model for Diagnosing Organizational Behavior Organizational Dynamics, 9(2), 35-51. doi: https://doi.org/10.1016/0090-2616(80)90039-X
25. Nebojša, J. (2010). Business processes in organizational diagnosis. Journal of Contemporary Management 15(2).
26. Nelson, T., & Burns, F. I. A. J. (2005). High performance programming: a framework for transforming organizations. New York: NY: Cosimo.
27. Peters, T. J., & Waterman, R. H. (1982). In Search of Excellence: Lessons from America’s Best-Run Companies. New York: NY: HarperBusiness.
28. Peters, T. J., & Waterman, R. H. (1982). In search of excellence: Lessons from America’s best-run companies. New York: NY: Harper & Row.
29. POSTMA, T., & KOK , R. (1999). Organizational Diagnosis in Practice: A Cross-classification Analysis using the DELTechnique. European Management Journal, 17(6), 584-597.
30. Ravanfar, M. M. (2015). Analyzing Organizational Structure Based on 7s Model of Mckinsey. Global Journal of Management and Business Research: A Administration and Management, 15(10), 1-12.
31. Raynard, P., & Forstater, M. (2002). Corporate Social Responsibility. Implications for Small and Medium Enterprises in Developing Countries. . Vienna, Austria: United Nations Industrial Development Organization, .
32. Tichy, N. M. (1983). Managing strategic Change: Technical, political, and cultural dynamics. New York: John Wiley & Sons.
33. Weisberg, M., R (1976). Organizational diagnosis: six places to look for trouble with or without a theory. Group and organization studies, 1(4), 430-447.
34. Wen Lin, Y., Ling Huang, H., & Chin Tung, S. (2009). The organisational diagnosis of a Health Promoting Hospital in Taiwan. Patient Education and Counseling, 76, 248–253. doi: doi:10.1016/j.pec.2008.12.025