روابط ساختاری بین مدیریت کیفیت جامع و چابکی سازمانی با نقش میانجی یادگیری سازمانی

نوع مقاله: علمی ترویجی

نویسندگان

1 موسسه آموزش عالی پیام، گلپایگان، ایران

2 گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مدیریت کیفیت جامع بر چابکی سازمانی از طریق متغیر میانجی یادگیری سازمانی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را 290 نفر از مدیران شرکت های کوچک و متوسط شهرک صنعتی مبارکه تشکیل می دادند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش تصادفی ساده، 165 نفر تعیین گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های چابکی سازمانی شریفی و ژانگ(1999)، مدیریت کیفیت جامع وانیچ چینچای و ایگل(2011) و یادگیری سازمانی نیفه(2001) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها با بهره گیری از روایی محتوایی و روایی سازه تأیید شد و پایایی آن ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 822/0، 756/0 و 795/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها، از مدل یابی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار SMART-PLS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که مدیریت کیفیت جامع بر چابکی و یادگیری سازمانی تأثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین یافته ها نشان داد که تأثیر یادگیری سازمانی بر چابکی سازمانی مثبت و معنادار می باشد. علاوه بر این، یافته ها حاکی از آن است که مدیریت کیفیت جامع بر چابکی سازمانی از طریق متغیر میانجی یادگیری سازمانی تأثیرگذار است. با توجه به نتایج بدست آمده، مدیریت کیفیت جامع و یادگیری سازمانی می توانند در جهت ایجاد و بهبود چابکی در شرکت های کوچک و متوسط موثر واقع شوند.

کلیدواژه‌ها


[1] الفت، لعیا و زنجیرچی، سیدمحمود (1388). مدلی برای چابکی سازمانی در صنعت الکترونیک ایران. علوم مدیریت ایران، سال چهارم، شماره 13، 74- 47.

[2] ایران زاده، سلیمان؛ فاحی سرند، وحید و طاحونی، عبدالوحید (1392). ارزیابی تولید چابک در گروه های مختلف صنایع کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی بر اساس قابلیت های چابکی به روش TOPSIS فازی. مدیریت بهره وری، سال هفتم، شماره 26، 41- 15.

[3] باورصاد، بلقیس؛ گنجعلی، سمیه؛ رحیمی، فرج الله و مهرابی، علی (1395). الگوی فرآیندی ارتقای عملکرد مالی شرکت بر اساس تولید به هنگام، چابکی و مدیریت کیفیت جامع. مطالعات مدیریت راهبردی، سال هفتم، شماره 27، 123- 107.

[4] جلالی فراهانی، مجید؛ صابری، علی؛ حیدری، محمد و جاوید، مجید (1394). تبیین رابطه فراموشی سازمانی هدفمند و یادگیری سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان همدان. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دوره دوم، شماره 8، 44- 35.

[5] جوادی پور، محمد؛ کلانی، امین و ساعتچیان، وحید (1394). نقش ابعاد یادگیری سازمانی در تسهیل چابکی سازمان. مطالعات مدیریت ورزشی، دوره هفتم، شماره 31، 120- 105.

[6] شاوران، سید حمیدرضا؛ داورپناه، سید هدایت الله و طاهری، مجتبی(1397). سنجش روابط علی بین رهبری معنوی و مدیریت کیفیت جامع در دو دانشگاه اصفهان و هرات. مدیریت استاندارد و کیفیت، سال هشتم، شماره 2، 76- 61.

[7] شول، عباس و مزروعی نصرآبادی، اسماعیل (1396). تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر نوآوری: تبیین نقش میانجی یادگیری سازمانی. مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)، سال بیست و ششم، شماره 84، 152- 125.

[8] ممبینی، یعقوب (1394). بررسی تاثیر مدیریت کیفیت فراگیر و یادگیری سازمانی بر تعالی سازمانی. توسعه سازمانی پلیس، سال دوازدهم، شماره 54، 75- 61.

]9 [Alavi, S., Abdwahab, D., Norhamidi, M. & Arabshirani, B. (2014). Organic structure and organizational learning as the main antecedents of workforce agility. International Journal of Production Research, 52(21), 6273-6295.

]10[ Al-Dhaafri, H.S. & Al-Swidi, A. (2016). The impact of total quality management and entrepreneurial orientation on organizational performance. International Journal of Quality & Reliability Management, 33(5), 597-614.

]11[ Alisaleh, R., Sweis, R. & Saleh, F.I.M. (2018). Investigating the impact of hard total quality management practices on operational performance in manufacturing organizations: Evidence from Jordan. Benchmarking: An International Journal, 25(7), 2040-2064.

]12[ Assarlind, M. & Gremyr, I. (2014). Critical factors for quality management initivates in small- and medium- sized enterprises. Total Quality Management & Business Excellence, 25(4), 397-411.

]13[Bahrami, M.A., Kiani, M.M., Montazeralfaraj, R., Fallahzadeh, H. & Mohammadzadeh, M. (2016). The mediating role of organizational learning in the relationship of organizational intelligence and organizational agility. Osong Public Health and Research Perspectives, 7(3), 190-196.

]14[ Baskarda, S. & Koronios, A. (2018). The 5S organizational agility framework: a dynamic capabilities perspective. International Journal of Organizational Analysis, 26(2), 331-342.

]15[ Cegarra-Navarro, J-G., Soto-Acosta, P. & Wensley, A.K.P. (2016). Structural knowledge processes and firm performance: The role of organizational agility. Journal of Business Research, 69(5), 1544-1549.

]16 [Fei Ho, T.C., Ahmad, N.H. &Thurasamy, R. (2013). Learn and thou shall thrive: advancing a model of workplace familism and organizational learning capability in small and medium enterprise(SMEs) manufactures in Malaysia. Business Strategy Series, 14(5/6), 151-169.

]17[ Filipe, C. Roldan, J and Rodriguez, A.(2016).  An explanatory and predictive model for organizational agility. Journal of Business Research, 3( 8). 1-8.

]18[ Flumerfelt, SH., Siriban-Manalang, A.B. & Kahlen, F-J. (2012). Are agile and lean manufacturing systems employing sustainability, complexity and organizational learning? The learning organization, 19(3), 238-247.

]19[ Gomes, G. & Wojahn, R.M. (2017). Organizational learning capability, innovation and performance: Study in small and medium-sized enterprises(SMEs). Technology management, 52(2), 163-175.

]20 [Herzallah, A.M., Gutierrez, L., Francisco, J. & Rosas, M. (2014). Total quality management practices, competitive strategies and financial performance: the case of the Palestinian industrial SMEs. Total Quality Management & Business Excellence, 25(5-6), 635-649.

]21 [Hung, R.Y.Y., Lien, B., Yang, B., Hung, R.Y.Y. & Kuo, Y. (2011). Impact of TQM and organizational learning on innovation: performance in the high-tech industry. International Business Review, 20(2), 213-225.

]22[ Kuleelung, T. and Chakit, P.(2015). Organizational agility and firm performance: evidence from information and communication technology businesses in Thailand". The Business and Management Review, 7(1), 206-217.

]23 [Neefe, D.O. (2001). Comparing levels of organizational learning maturity of colleges and universities participating in traditional and non-traditional (Academic quality improvement project) accreditation processes. Unpublished thesis, University of Wisconsin-Stout Menomonie, WI 5475.

]24 [Panda, S. & Rath, S.K. (2016). Investigating the structural linkage between IT capability and organizational agility: A study on Indian financial enterprises.  Journal of Enterprise Information Management, 29(5), 751-773.

]25[ Perez, V.F. & Gutierrez,L.G. (2013). External managerial networks, strategic flexibility an organizational learning: A comparative study among non-QM, ISO and TQM firms. Total Quality Management, 24(3).243-258.

]26[ Reyes, J.A., Yu, M., Kumar, V. & Upadhyay, A. (2018).  Total quality environmental management: adoption status in the Chinese manufacturing sector. The TQM  Journal, 30(1), 2-19.

]27 [Ribeiro, F. L. & Fernandes, M. T. (2010). Exploring agile methods in construction small and  medium enterprises: a case study. Journal of Enterprise Information Management, 23(2), 161-180.

]28[Sharifi, H. & Zhang, Z. (1999). A methodology for achieving agility in manufacturing organizations: An introduction. International Journal of production economics, 62(1), 7-22.

]29[ Shin, H., Lee, J-N., Kim, D. S. & Rhim, H. (2015). Strategic agility of Korean small and medium enterprises and its influence on operational and firm performance. International Journal Production Economics, Vol/168, 181-196.

]30[ Singh, R.K. (2011). Analyzing the interaction of factors for success of total quality management in SMEs. Asian Journal on Quality, 12(1),   6-19.

]31 [Suseno, Y., Salim, L. & Setiadi, P. (2017). Local contexts and organizational learning for  innovation in an emerging economy: the case of two Malaysian firms in Indonesia. Asia Pacific Business Review, 23(4), 509-540.

]32[ Vanichchinchai, A. &Igel, B.(2011).The impact of total quality management on supply chain management and firm supply performance.International Journal of Production Research, 49(11), 3405- 3424.

]33[ Wahyono. (2018). A conceptual framework of strategy, action and performance dimensions of organizational agility development. Industrial and Commercial Training, 50(6), 326-341.

]34[ Yazdani, B., Attarfar, A., Shahin, A. & Kheradmandnia, M. (2016). The Imoact of TQM practices on organizational learning case study: Automobile part manufacturing and suppliers of Iran. International Journal of Quality & Reliability Management, 33(5), 1-20.

]35[ Zalbst, P., J, K.W.G., Abshire, R.D. & Sower, V.E. (2010). Relationships among market orientation, JIT, TQM, and agility. Industrial Management & Data Systems, 110(5), 637-658.