امروزه تنوع اقلام و پیدایش آنها بیش از پیش رو به افزایش است، به طوریکه بسته به نیازهای فعلی و حتی پیش بینی نیاز در آینده، هر لحظه قلمی خاص در حوزه کالاها و خدمات ایجاد می شود. این موضوع ضرورت ایجاد نظامهای طبقه بندی و کدگذاری استاندارد را برای مدیریت صحیح اقلام به همراه دارد. در همین راستا، نظامهای طبقه بندی و کدگذاری مختلفی در حوزه کالاها و خدمات در دنیا بوجود آمده اند که هر کدام دارای کارکردهای خاصی هستند. از جمله نظام کدگذاری HS در امور گمرکی، نظام CPC برای مقایسه آمارهای بین المللی، نظام GS1 در حوزه خرده فروشی و ... کاربرد دارند. برخی از نظام های طبقهبندی و کدگذاری نیز به این دلیل در سطح بینالمللی بوجود آمدهاند که اطلاعات کالاها و خدمات را در میان کاربران مربوطه استاندارد نمایند. هدف این نظام ها از استاندارد کردن دادهها و موجودیت ها، تسهیل تبادل اطلاعات و کاهش خطا و اشتباه است. این نظام ها که موضوع این مقاله می باشند در حوزه کالاها و خدمات عامل ایجاد زبان مشترک بین طرفین تجاری شده و تسهیلکننده برخی تبادلات تجاری میگردند. به کارگیری نظام های طبقه بندی استاندارد در حوزه کالاها و خدمات راهکار مناسبی برای افزایش کارایی در عرصه تجارت است. در این مقاله ضمن بررسی انواع نظام های طبقه بندی و کدگذاری کالا در حوزه های مختلف به بررسی ضرورت و نقش یک نظام طبقه بندی و کدگذاری جامع در شفافسازی تجارت الکترونیکی پرداخته شد. نتیجه مطالعات انجام شده نشان داد که توسعه تجارت الکترونیکی در ایران با تکیه بر ضرورت به کارگیری یک استاندارد طبقه بندی و شناسایی کالاها و خدمات بین طرفین تجاری و بنگاه های اقتصادی یک موضوع مهم و کلیدی است چرا که یک نظام جامع طبقه بندی و کدگذاری محصول میتواند در افزایش شفافیت تجارت نقش مهمی ایفا نماید و همچنین باعث افزایش سرعت، دقت و صحت تجارت الکترونیکی شود.
عباسی رائی, علی, & قلندری, همت مراد. (1392). نقش طبقه بندی استاندارد کالاها و خدمات در توسعه تجارت الکترونیکی. فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت, 3(بهار), 4-19.
MLA
علی عباسی رائی; همت مراد قلندری. "نقش طبقه بندی استاندارد کالاها و خدمات در توسعه تجارت الکترونیکی". فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت, 3, بهار, 1392, 4-19.
HARVARD
عباسی رائی, علی, قلندری, همت مراد. (1392). 'نقش طبقه بندی استاندارد کالاها و خدمات در توسعه تجارت الکترونیکی', فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت, 3(بهار), pp. 4-19.
VANCOUVER
عباسی رائی, علی, قلندری, همت مراد. نقش طبقه بندی استاندارد کالاها و خدمات در توسعه تجارت الکترونیکی. فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت, 1392; 3(بهار): 4-19.