• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه
  • ثبت نام
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مدیریت استاندارد و کیفیت
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (96)
شماره پاییز
شماره تابستان
شماره بهار
دوره دوره 6 (95)
دوره دوره 5 (94)
ناظری, علی, ایل بیگی, الناز, کاظمی, سید محمدمهدی. (1396). سیستم مدیریت زیست محیطی و عملکرد مالی سازمان؛ نقش میانجی مزیت رقابتی و تعدیلگر هزینه تعویض. مدیریت استاندارد و کیفیت, 7(پاییز), 6-18.
علی ناظری; الناز ایل بیگی; سید محمدمهدی کاظمی. "سیستم مدیریت زیست محیطی و عملکرد مالی سازمان؛ نقش میانجی مزیت رقابتی و تعدیلگر هزینه تعویض". مدیریت استاندارد و کیفیت, 7, پاییز, 1396, 6-18.
ناظری, علی, ایل بیگی, الناز, کاظمی, سید محمدمهدی. (1396). 'سیستم مدیریت زیست محیطی و عملکرد مالی سازمان؛ نقش میانجی مزیت رقابتی و تعدیلگر هزینه تعویض', مدیریت استاندارد و کیفیت, 7(پاییز), pp. 6-18.
ناظری, علی, ایل بیگی, الناز, کاظمی, سید محمدمهدی. سیستم مدیریت زیست محیطی و عملکرد مالی سازمان؛ نقش میانجی مزیت رقابتی و تعدیلگر هزینه تعویض. مدیریت استاندارد و کیفیت, 1396; 7(پاییز): 6-18.

سیستم مدیریت زیست محیطی و عملکرد مالی سازمان؛ نقش میانجی مزیت رقابتی و تعدیلگر هزینه تعویض

مقاله 1، دوره 7، پاییز - شماره پیاپی 25، پاییز 1396، صفحه 6-18  XML
نوع مقاله: علمی ترویجی
نویسندگان
علی ناظری orcid 1؛ الناز ایل بیگی2؛ سید محمدمهدی کاظمی1
1عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند
2گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند
چکیده
ﺑﺮ ﻫﻤﮕﺎن ﻣﺒﺮﻫﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎری از ﺗﻬﺪﻳﺪﻫﺎی زﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻄﻲ، ﺗﺨﺮﻳﺐ ﻣﻨﺎﺑﻊ و آﻟﻮدﮔﻲ‌ﻫﺎ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ‌ﻫﺎی ﻏﻴﺮﻣﻨﻄﺒﻖ ﺑﺎ ﻣﺤﻴﻂزﻳﺴﺖ هستند. از اﻳﻦ‌رو آﮔﺎه‌ﺳﺎزی و آﻣﻮزش آﺣﺎد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌رﻳﺰان، ﻣﺪﻳﺮان و ﺳﻴﺎﺳﺘﮕﺰاران در ﺟﻬﺖ آﺷﻨﺎﻳﻲ ﺑﺎ ارزش و اﻫﻤﻴﺖ ﺣﻔﻆ ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ ﺑﺮای اداﻣﻪ ﺣﻴﺎت ﺑﺸﺮی اﻣﺮی ﻣﻬﻢ اﺳﺖ‌. آﻣﻮزش ﻣﺪﻳﺮان ﺧﻮد ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ ﻫﺪف ﻧﺒﻮده ﺑﻠﻜﻪ اﺑﺰاری ﻛﻠﻴﺪی و راﻫﺒﺮدی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ زﻣﻴﻨﻪ‌ﺳﺎزی ﺗﻐﻴﻴﺮ در داﻧﺶ و ﻧﮕﺮش آن‌ ها ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آﺛﺎر و ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی ﺗﺼﻤﻴﻤﺎت آن‌ها ﺑﺮ روی ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ و ﺗﺤﻘﻖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار ﻣﻲ‌ﺑﺎﺷﺪ. هدف پژوهش حاضر« بررسی تأثیر سیستم مدیریت زیست محیطی بر عملکرد مالی شرکت با در نظر گرفتن نقش میانجی متغیر مزیت رقابتی و تعدیلگر متغیر هزینه تعویض » می‌باشد.‌ روش پژوهش از نظر هدف،‌ کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، ‌توصیفی-پیمایشی است.‌ جامعه آماری در این پژوهش مدیران، معاونین و کارشناسان مالی شرکت می‌باشند. ‌‌ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه است. روایی پرسشنامه‌ها محتوایی که با استفاده از نظرات افراد خبره و اساتید صاحب نظر در علم مدیریت استفاده شد و پایایی پرسشنامه ها با استفاده ازآلفای کرونباخ و ضریب پایایی مرکب به ترتیب مورد تأیید قرار گرفته‌است.‌ داده‌ها توسط نرم افزارهای SPSS و Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار‌گرفت. از آزمون همبستگی و رگرسیون برای آزمون فرضیه‌ها و آزمون کولموگروف- اسمیرنوف جهت تشخیص نرمال بودن داده‌ها استفاده شده است و براساس نتایج به دست آمده تمامی فرضیه های موجود در پژوهش تأیید گردیدند.
کلیدواژه‌ها
سیستم مدیریت زیست محیطی؛ عملکرد مالی؛ مزیت رقابتی؛ هزینه تعویض
مراجع

[1] آشنایی با سیستم مدیریت زیست محیطی و نظام مدیریت HSE (1387)، سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت آموزش و پژوهش، دفتر مشارکت و آموزش همگانی،طرح مدیران سبزاندیش، شماره8.

[2] احمدی، علی اکبر (1389)، روش تحقیق در مدیریت، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ اول.

[3] بارو، کریستوفر جی، مهرداد اندرودی(1380)، اصول و روش‌های مدیریت زیست محیطی، نشر کنگره.

[4] بازرگان، عباس، زهره سرمد، الهه حجازی(1395)، روش‌های تحقیق در علوم رفتاری،نشر آگه.

[5] بنی مهد، بهمن، قدرت اله طالب نیا، حسین ازوجی (1388)" ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ی بین ﻋﻤﻠﮑﺮد زیست محیطی و  ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺎﻟﯽ".

[6] سیستم های مدیریت زیست محیطی ـ  ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ رﻫﻨﻤﻮد اﺳﺘﻔﺎده(1377)، ایران/ایزو 14001.

[7] شهیدی، محمد حسن و فرشادگهر، ناصر (1375)، روش تحقیق و ماخذشناسی در علوم اجتماعی، تهران، انتشارات دانشکده اقتصاد.

[8] مدیریت زیست محیطی _ ارزیاﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد  زیست محیطی _ راﻫﻨﻤﺎیی‌ﻫﺎچاپ اول 1387،ﻣﺆﺳﺴﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ایزان و تحقیقات صنعتی.

[9] میرزایی،غلامرضا(1380)"حسابداری وحسابرسی محیط‌زیست"، ماهنامه حسابدار، سال چهاردهم، شماره 143.

[10] Baker, W. E., Sinkula, J. M. (2005), Environmental marketing strategy and firm performance: Effects on new product performance and market share, Journal of the Academy of Marketing Science, 33(4), 461-475.

[11] Barroso, C., Picón, A.(2012), Multi-dimensional analysis of perceived switching costs, Ind. Mark. Manag. 41, 531–543.

[12] Bitner, M.J., Hubbert, A.R. (1994), Encounter satisfaction versus overall satisfaction versus quality, in Rust, R.T. and Oliver, R.L. (Eds), Service Quality: New  Directions in Theory and Practice, Sage Publications, Thousand Oaks, CA, pp. 72-.49

[13] Caruna, A.(2004), The impact of switching costs on customer loyalty: a study among corporate customers of mobile telephony, J. Target. Meas. Anal. Mark. 12(3), 256–268

[14] Chan, R. Y. K., He, H., Chan, H. K., Wang, W. Y. C. (2012), Environmental orientation and corporate performance: The mediation mechanism of green supply chain management and moderating effect of competitive intensity Industrial Marketing Management, 41(4), 621-630.

[15] Cohen, D., Can, C., Yong, H.H.A, choong, E.(2006), Customer satisfaction: A study of bank customer retention in New Zealand Commerce Division (Discussion Paper), No 109.

[16] Cohen  Mark ,(1997), Environmental and Financial Performance:Are They Related?,Vanderbilt University.

[17] Cong, R. G., Wei, Y. M. (2010), Potential impact of (CET) carbon emissions trading on China’s power sector: A perspective from different allowance allocation options Energy, 35(9), 3921-3931.

[18] Cong, R. G., Wei, Y. M. (2012), Experimental comparison of impact of auction format on carbon allowance market. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 16(6), 4148-4156.

[19] Curkovic, S., Melnyk, S., Handfield, R.,& Calantone, R.(2000), Investigating the linkage between total quality management and environmentally responsible manufacturing. IEEE Transactions on Engineering Management, 47, 444e464.

[20] Darnall, N., Henriques, I., Sadorsky, P.(2008), Do environmental management systems improve business performance in an international setting? Journal of International Management, 14(4), 364-376.

[21] Dick, A.S., Basu, K.(1994), Customer loyalty: toward an integrated conceptual framework. J. Acad. Mark. Sci. 22 (2), 99–113.

[22] Feng, T., Zhao, G., Su, K. (2014), The fit between environmental management systems and organisational learning orientation. International Journal of Production Research, 52(10), 2901-2914.

[23] Feng T., Cai D. , Wang D, Zhang X.(2016), Environmental management systems and financial performance: The joint effect of switching cost and competitive intensity. Journal of Cleaner Production.

 [24]Fornell, C. and Larcker, D.(1981); Evaluating Structural EquationModeling with Unobserved Variables and Measurement Error; Journal of Marking Research,Vol.18, No.1, pp.39-50.

[25] Fornell, C.(1992), A national customer satisfaction barometer: the Swedish experience. J. Mark. 56, 6–21.

[26] Hulland, j(1999). Use of partial least squres in stratgic management research: areview of four recent studies .stratgic management journal.20-195 .

[27] Jones, M.A, L- Mothersbaugh, D., Beatty, S.E(2002), why Customers stay. Measuring the underlying dimentions of services switching Cost and managing their differential strategic outcomes, Journal of Business research, No 55, P.P 441-450.

[28] Jones, M.A., Mothersbaugh, D.L., Beatty, S.E.(2000), Switching barriers and repurchase intentions in services. J. Retail. 76 (2), 259–274

[29] Jones, M.A., Reynolds, K.E., Mothersbaugh, D.L., Beatty, S.(2007), The positive and negative effects of switching costs on relational outcomes. J. Serv. Res. 9(4), 335–355.

[30] Lam, S.Y., Shankar, V., Erramilli, M.K., Murthy, B.(2004), Customer value, satisfaction, loyalty, and switching costs: an illustration from a business-to-businessservice context. J. Acad. Mark. Sci. 32 (3), 293–311.

[31] Li, j., Song, T.(2007), The Instruments of Information Systems Service Quality Measurement. The Sixth Wuhan International Conference on E-Business.

[32] Lia, Suhong, Ragu-Nathanb, Bhanu, Ragu-Nathanb, T.S. and S. Subba Raob(2004), The impact of supplychain management practices on competitive advantage and organizational performance.

[33] Lo, C. K., Yeung, A. C., Cheng, T. C. E.(2012), The impact of environmental management systems on financial performance in fashion and textiles industries. International Journal of Production Economics, 135(2), 561-567.

[34] Luo, Y. , Liang, L. , Gongbing, Bi.(2012), Input/output indicator selection for DEA efficiency evaluation: An empirical study of Chinese commercial banks. Expert Systems with Applications, 39(1), 1118-1123.

[35] Molina-Azorín, Jose F., Jorge Pereira-Moliner, Juan Jose Tarí, María D. Lopez-Gamero and Eva M. Pertusa-Ortega(2015), The effects of quality and environmental management on competitive advantage: A mixed methods study in the hotel industry.

[36] Nakao Yuriko (2005), Relationship Between Environmental Performance and Financial Performance: An Empirical Analysis of Japaneses Corporations, working Paper ,  Kwansei Gakuin University.

[37] Owen D. , Lehman G.(2000), Social and environmental accounting: trends and directions for the future. Accounting Forum 24(1): 1–4.

[38] Prasad S, Tata J.(2000), Information investment in supply chain management. Logistics Information Management;13(1):33–8.

[39] Rondinelli D. , Vastag G.(2000), The value of ISO 14001 environmental management systems. European Management Journal 18(5): 499–510

[40] Shin H, Collier DA, Wilson DD(2000), Supply management orientation and supplier/buyer performance. Journal of Operations Management;18(3):317–337. 

[41] Sroufe, R.(2003), Effects of environmental management systems on environmental management practices and operations. Production and Operations Management, 12(3), 416-431.

[42] Von Malmborg, F.B.(2002), Environmental management systems , communicative  action and organizational learning. Business Strategy and the Environment, 11(5), 312-323.

[43] Werts, C.E., Linn, R.L., & Joreskog, K., G., (1974). Intra class reliabilityestimates; Testing structural assumptions, educational and psychologicalmeasurement, 34(1), 177.

[44] Zhang Ran & Stem David(2007), Firms Environmental and Financial Performance: An Empirical Study, Working Paper,  Rensselaer Polytechnice Inistitute.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 82
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.