در این مقاله، یک فرآیند سه مرحلهای برای ظهور بنگاههای چندملیتی چین(CMNEs) 1 ارائه میشود. مراحل مختلف مورد بررسی، عبارتند از: 1. جهانی شدن رو به درون2 : در این مرحله با گشایش مرزهای چین به روی بنگاههای چندملیتی(MNEs) 3 بینالمللی، همکاریهای مشترک میان این بنگاهها و بنگاههای چینی شکل گرفت و سرمایهگذاری مستقیم خارجی درونی(IFDI) 4 در چین افزایش یافت. بنگاههای چینی از این همکاریهای مشترک و سرمایهگذاریها، جهت کسب فناوری برای ارتقاء مزیت رقابتی بهره بردند. 2. فاز انتقال: در این مرحله بنگاههای چینی جهت دستیابی به تواناییهای بیشتر برای ورود به بازارهای کشورهای دیگر، اقدام کردند. 3. جهانی شدن رو به بیرون5 : در این مرحله بنگاههای چینی اقدام به گسترش فعالیتهای خود در سطح جهان کردهاند. همزمان با مراحل دوم و سوم، سرمایهگذاری مستقیم خارجی بیرونی(OFDI) 6 چین در نتیجة اکتساب7 شرکتهای خارجی و سرمایهگذاریهای مشترک بینالمللی، افزایش یافت.
منطقی, منوچهر, & منطقی, علی. (1391). فرآیند سه مرحله ای ظهور بنگاه های چند ملیتی در چین و استفاده از این تجارب برای بنگاه های ایرانی. فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت, 2(پاییز), 28-37.
MLA
منوچهر منطقی; علی منطقی. "فرآیند سه مرحله ای ظهور بنگاه های چند ملیتی در چین و استفاده از این تجارب برای بنگاه های ایرانی". فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت, 2, پاییز, 1391, 28-37.
HARVARD
منطقی, منوچهر, منطقی, علی. (1391). 'فرآیند سه مرحله ای ظهور بنگاه های چند ملیتی در چین و استفاده از این تجارب برای بنگاه های ایرانی', فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت, 2(پاییز), pp. 28-37.
VANCOUVER
منطقی, منوچهر, منطقی, علی. فرآیند سه مرحله ای ظهور بنگاه های چند ملیتی در چین و استفاده از این تجارب برای بنگاه های ایرانی. فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت, 1391; 2(پاییز): 28-37.