انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33118بهار20180522مدیریت زنجیره تامین سبز و عملکرد سازمان؛ نقش تعدیلگر گواهینامه ایزو62573307FAسودابه غلامیگروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوندعلی ناظریعضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند0000-0003-0350-7918Journal Article20180417هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اقدامات داخلی و خارجی مدیریت زنجیره تامین سبز بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر گواهینامه استاندارد ایزو می باشد.برای گردآوری داده ها از روش میدانی و کتابخانه ای استفاده شد. متناسب با مولفه های مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه ای شامل 72 سوال مورد استفاده قرار گرفت. سپس داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی پرسشنامه با نظر اساتید گروه مدیریت و خبرگان صنعت به تایید رسید . از آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی استفاده شد که میزان بیشتر از ۰.۷ را نشان داد. پس از تجزیه و تحلیل داده ها در محیط نرم افزار تایید یا رد فرضیه ها سنجش شدند. نتایج نشان داد که از بین 9 فرضیه، 4 فرضیه با توجه به اینکه سطح معناداری ضریب تأثیر بزرگتر از ۰.۰۵است، رد و بقیه تایید شدند. لذا مدیریت زنجیره تامین سبز فرصتی برای شرکت ها فراهم می کند تا برای طراحی و تولید محصولات سبز، سرمایه گذاری کنند.http://www.jstandardization.ir/article_73307_2cc6c79bf43a102661c3d6fa962900fa.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33118بهار20180522ارائهی یک ساختار ناب/ شش سیگما برای بهبود عملکرد مراکز درمانی با رویکرد خبرهمحور تفسیری263873309FAمسعود ربانیگروه کهندسی صنایع، دانشکده فنی دانشگاه تهرانمریم همتیمدیریت صنعتی، پردیس دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20180514امروزه رویکرد ناب برای کاهش اقدامات بی فایده و بدون ارزش افزوده در یک فرآیند تأکید میکند و روش شش سیگما تغییرات فرآیند را از طریق بکارگیری روشهای آماری کاهش میدهد و این دو ابزار با تمرکز جدی بر سنجش شاخصهای عملکردی و فرآیندی سازمان فرصت بهتری را برای دستیابی به نتایج مورد انتظار فراهم می آورد. هدف اصلی تحقیق بررسی مدلهای شش سیگمای ناب میباشد و تلاش میکند مدلی از شش سیگمای ناب برای بهبود عملکرد مراکز درمانی ارائه کند. این پژوهش که از نوع هدف تحقیقی کاربردی و از نظر جمع آوری دادهها توصیفی پیمایشی میباشد، محقق با بهرهگیری از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری فازی و نظرات 11 خبره به طراحی ساختار ناب شش سیگما برای مراکز درمانی پرداخت و بر اساس نتایج مدل پیشنهادی در 5 سطح قرار گرفت که فاز کنترل در سطح اول قرار گرفت که به نوعی موفقیت یا عدم موفقیت و مشکلات حین اجرا توسط این فاز شناسایی خواهد شد. در پایان نیز بر اساس مدل تحقیق پیشنهادهای اجرایی و کاربردی ارائه شد.http://www.jstandardization.ir/article_73309_62e0f77b713bb91528b156eb4c70ad22.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33118بهار20180522ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاههای اصفهان براساس مدل سرکوال395473308FAبیتا یزدانیگروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.مرتضی حاجیانکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه شهید اشرفی اصفهانیJournal Article20180422امروزه یکی از مزایای رقابتی در بین سازمانهای خدماتی از جمله دانشگاهها کیفیت خدمات ارائهشده به دانشجویان و کسب رضایت آنان میباشد. در این پژوهش به بررسی و مقایسه کیفیت خدمات آموزشی دانشگاههای اصفهان اعم از دانشگاههای دولتی، آزاد، پیام نور و علوم پزشکی بر اساس مدل سروکوآل پرداخته شده است. در این مطالعه توصیفی –تحلیلی 382 نفر از دانشجویان دانشگاههای اصفهان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای مورد بررسی قرار گرفتند. پژوهش از نظر ماهیت مطالعه پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد سروکوآل است و شکاف خدمات آموزشی محاسبه گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از آمار توصیفی و تحلیلی (آزمونT مستقل و T زوجی و آزمون Anova و Friedman) به وسیله نرم افزار SPSS.16 استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آنست که در همه ابعاد کیفیت، شکاف منفی وجود داشته و بیشترین میانگین شکاف مربوط به بعد پاسخگویی (86/1-) و کمترین میانگین شکاف مربوط به بعد اطمینان (26/1-) میباشد. بین شکاف کیفیت خدمات آموزشی در ابعاد پنجگانه و رشته تحصیلی و مقاطع تحصیلی و جنسیت تفاوت معنادار آماری مشاهده نشد. همچنین نتایج مقایسه از پایینترین کیفیت خدمات در دانشگاه آزاد خوراسگان، کیفیت متوسط در دانشگاه پیام نور اصفهان، کیفیت خوب در دانشگاه علوم پزشکی و بالاترین سطح کیفیت در دانشگاه اصفهان حکایت دارد. با توجه به شکاف موجود در ابعاد پنجگانه پیشنهاد میشود مدیریت دانشگاهها با استفاده از روشهای نوین آموزشی با مشارکت کلیه عوامل و خود دانشجویان، فضای یادگیری پویایی ایجاد نموده و به طور متوالی و منظم به ارزشیابی خدمات ارائهشده بپردازند و اولویتبندی برنامهها بر اساس وضعیت ابعاد کیفیت صورت گیرد.http://www.jstandardization.ir/article_73308_0513708c1e73ec16156822cc0f066467.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33118بهار20180522رابطهی متقابل نوآوری و استانداردسازی: بررسی رابطهی آنها در کشورهای درحال توسعه557874151FAمحمدروضهسرا مریمدانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانمجتبی بحیراییدانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشگاه مالک اشتر، تهران، ایرانفاطمه خسرویدانش آموخته ی کارشناسی ارشد مدیریت شهری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20180502ادبیات درحال رشد، رابطهی متقابل مثبت بین نوآوری و استانداردسازی را تأیید میکند. سازمانهای بینالمللی نیز مانند OECD و WTO از کشورهای درحال توسعه برای ایجاد توانمندیهای نوآوری و استانداردسازی پشتیبانی میکنند. با این حال رابطهی بین نوآوری و استانداردسازی در کشورهای درحال توسعه که از نظر ظرفیتهای فناورانه، اقتصادی و نهادی نسبتاً ضعیفتر هستند، هنوز در دست پژوهش است. 63 مقالهی مستخرج از پایگاهدادهی علمی وب که رابطهی استانداردسازی- نوآوری را در بافتار کشورهای درحال توسعه پوشش میدهند، مورد بررسی قرار گرفتند. این موضوع که چگونه ارتباط بین نوآوری و استانداردسازی، پیامدهایی برای توسعهی اجتماعی و اقتصادی در کشورهای درحال توسعه فراهم میآورد، بحث شده و یک مدل مفهومی برای درک پویایی آن ترسیم میشود. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که استانداردها، نوآوری را به سه روش تسهیل میکنند: نوآوری از طریق مقیاسپذیری4، اثبات5 و هماهنگکردن6. درحالیکه سازوکارهای محرک و مانع نقش ایفا میکنند، ذینفعان مختلفی درگیر این رابطه هستند. در این بین، نقشهای دولت و سازمانهای حامی فناوری/ صنعت برجسته شده است، زیرا آنها توانمندیهای نسبتاً ضعیف فناورانهی سایر نقشآفرینان را کامل میکنند. در برابر ادبیات موجود در کشورهای توسعهیافته که در آنها استانداردسازی بهعنوان فرایندی پویا برای شکلدهی به مسیر نوآوری ترسیم شده است، بحث حاضر درخصوص کشورهای درحال توسعه، نسبتبه جنبههای پذیرش استانداردها گرایش دارد. همچنین، اشاره میشود که شکافی بین اهداف رشد اقتصادی و توسعهی اجتماعی وجود دارد.http://www.jstandardization.ir/article_74151_7aa9ef2fea13f589ba292a6676e859eb.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33118بهار20180522مروری بر روشهای استاندارد ترکشگیری گلولههای شدیدالانفجار توپخانه799173306FAوحید شعبانیکارشناس ارشد علوم و فناوری نانو، گرایش نانوشیمی، دانشگاه علموصنعت ایرانJournal Article20180405استانداردها، مشخصههایی هستند که کارکردها و جنبههای یک محصول یا فرایند را تعریف کرده و تولیدکنندگان میتوانند کارایی تولید را برمبنای آن بهبود بخشند. از منظر مصرفکننده، استانداردها، کارایی انتخاب محصول را افزایش میدهند، چون محصولات منطبق با استانداردهای مشابه، بهراحتی میتوانند مقایسه شوند. کارایی مورد انتظار مهمات موجب ارتقای توان رزمی شده و اطمینان مصرفکننده را به دنبال خواهد داشت. رجوع به استانداردها نشان میدهد، این اسناد با تبیین سطح کیفی کالاهای تولیدی، مبتنی بر توافق ذینفعان، قدمهای لازم برای بهبود کیفیت محصولات را تعیین کرده و روشهای آزمایش استاندارد، دستیابی به این هدف را تسهیل مینمایند. بهکارگیری روشهای آزمایش استاندارد در ترکشگیری گلولههای شدیدالانفجار، علاوهبر تکرارپذیری و قابلیت اتکا به دادههای کسبشده، تضمین کیفیت و درنهایت، اطمینان مصرفکننده به محصولات دفاعی را به دنبال خواهد داشت. با توجه به روشهای قابل کاربرد در ترکشگیری، تعیین پارامترهایی متعددی چون ابعاد، وزن، انرژی و دانسیتهی توزیع ترکشهای ایجادشده موردتوجه است. بهبود ترکشزایی گلولهها یک ضرورت عملیاتی است و این مشخصه در طراحی و توسعهی سامانههای دفاعی آتی، با تکیهبر رویههای مناسب نقش بسزایی را ایفا خواهد نمود. نظر به کاربرد عملیاتی مهمات شدیدالانفجار و بهمنظور بررسی وضعیت ترکشهای حاصل از انفجار گلولههای شدیدالانفجار توپخانه ازنظر نوع ترکش، تعداد، وزن، ریزی، درشتی، برندگی و شعاع مؤثر هرکدام از ترکشها، لازم است تا آزمایشهای ترکشگیری متناسب با استفاده از روشهای استانداردی که تجدید پذیری و تکثیر پذیری نتایج آنها تثبیتشده، صورت پذیرد تا امکان چانهزنی ذینفعان روی کارایی موردنظر فراهم باشد. از مهمترین روشهای متداولی که در این مقاله به آنها پرداختهشده است، میتوان به روشهای ترکش مؤثر، چال ترکش و ترکشگیری زیر آب اشاره شود.http://www.jstandardization.ir/article_73306_1bbc08f0461feb00cfb141c65b3de2d5.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33118بهار20180621دینامیک استانداردسازی: نقش استانداردها در مطالعات سازمانی از منظر سه دیدگاه92108115510FAیاسمن السادات احمدیگروه مهندسی صنایع، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20180409این مقاله حکایت از آن دارد که وقتی پدیدهی استاندارد و استانداردسازی از دیدگاه مطالعات سازمانی مورد بررسی قرار میگیرد، سه جنبه تحت عنوان استانداردسازیِ سازمانها، استانداردسازی در سازمانها و استانداردسازی به عنوان (شکلی از) سازماندهی متجلی میشود. با مرور جامع پژوهش موجود در این سه حوزه، میتوان چنین استدلال کرد که ابعاد دینامیک استانداردسازی به میزان کافی در ادبیات دانشگاهی مطرح نشده است. از این گذشته، انواع اصلی تنش مربوط به استانداردسازی و دینامیک حاصل از آن در هر یک از سه حوزه مذکور شناسایی شده، خواهید دید در حالی که استانداردها و استانداردسازی معمولا با ثبات و مطابقت در ارتباط هستند، در اصل یک پدیدهی دینامیک میباشند. این مقاله پیامدهای این موضوع خاص را به عنوان یک پدیدهی دینامیک در مطالعات سازمانی برای موضوعات استاندارد نشان داده، توصیههایی برای پژوهش بیشتر ارائه مینماید.http://www.jstandardization.ir/article_115510_2935cd50cff852bd66d7945397798720.pdf