انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33112زمستان20130219مقایسه ی استانداردها و الگوهای توانمندساز مهندسی سیستم413110114FAمهدی بهارلو-رحیم معصومی-غلامرضا نورمحمدنصرآبادی-Journal Article20130117در چند سال گذشته پنج استاندارد و سه الگوی توانمندساز در مهندسی سیستم منتشر شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.<br />بنابراین ممکن است برگزینی یک استاندارد یا الگوی پایه، دشوار به نظر برسد. در این مقاله به بررسی شباهت ها و تفاوت های این<br />استانداردها و الگوها می پردازیم. استانداردها و الگوهای برگزیده شده، برای این منظور شامل: انواع نظامی، تجاری و بین المللی می شود.http://www.jstandardization.ir/article_110114_b6ee753aac402b5e1ea86da56fd64200.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33112زمستان20130219نقش مهندسی آزمون در چرخه عمر محصولات نظامی1419110115FAمهدی حسین پور-حسن نوروزی-Journal Article20130120چالشی که هم اکنون در مهندسی نوین وجود دارد حصول اطمینان از کاهش هزین ههای دور هی عمر و افزایش قابلیت اطمینان محصولات<br />می باشد. بدلیل عدم توجه صحیح به بحث مهندسی آزمون در طی چرخه عمر محصولات )یعنی از ابتدای پیدایش ایده تا خلق محصول<br />و پایان عمر آن، بعد از خروج محصولات از کارخانه و تحویل آن به مشتری(، هزین ههای زیادی به هر کی ذینفعان تحمیل خواهد شد.<br />هدف از ارایه این مقاله آشنایی با دسته بندی کلی انواع آزمو نها و جایگاه مهندسی آزمون در طول عمر کی محصول نظامی تا لحظه<br />تحویل به مشتری می باشد.<br />کیی از علل پا یین بودن قابلیت اطمینان و یکفیت محصولات در طول عمر خود، به خصوص بعد از تحویل به مشتری تا پایان عمر آن،<br />عدم وجود تمرکز در صنایع سازنده نسبت به مساله آزمون و ارزیابی می باشد. این عدم توجه به صورت متمرکز روی بحث مهندسی آزمون<br />و متعاقب آن پرورش نیافتن متخصصین طراحی و انجام آزمون، سبب شده است تا این موضوع در چرخه طراحی محصول، به صورت خیلی<br />کم رنگ جلوه گر شود. برنامه ی آزمون بخشی ضروری از تصدیق و صحه گذاری کامل کی محصول ب هحساب می آید. هدف این برنامه<br />در طول چرخه عمر محصولات، اطمینان از این امر است که آن محصول به تمام الزامات مربوط به طراحی، کارایی و یکفیت رسیده باشد.<br />باید توجه داشت که طرح ریزی الزامات و ملاک های آزمون باید از الزامات طراحی استنتاج شوند. به طورکلی آزمون های مورد استفاده در<br />فازهای مختلف چرخه عمر کی محصول تا زمان تحویل آن به مشتری عبارتند از آزمون تکوین، آزمون تا یید صلاحیت و آزمون پذیرش<br />که هر کی از این نوع آزمون ها در مرحله خاصی از چرخه تکوین کی محصول مورد استفاده قرار م یگیرند و عدم توجه به آنها سبب ایجاد<br />مشکلات متعددی برای مصرفکننده و سازنده خواهد شد.http://www.jstandardization.ir/article_110115_01ca27c53ad957465c7b1ff72b4cb11b.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33112زمستان20130219ارزیابی عملکرد مدیران پروژه با استفاده از استاندارد PMBOK2033110116FAسید احمد حسینی مونس-علی کیا-هادی علیزاده-Journal Article20130104با قبول امر فراگیری و قابلیت تطبیق مبانی مدیریت و کنترل پروژه در بخش عظیمی از فعالی تهای روزمر هی جوامع، واقعیت آشکار<br />آنست که هرگونه پیشرفت و توسعه در تعریف و فرهنگ مدیریت پروژه، هرچند که محدود باشد، م یتواند در ارتقای کارایی و بهره وری<br />صحیح منابع طبیعت اثربخش بوده، و نهایتاً رفاه، آسایش و ارتقای ارز شها و کرامات انسانی را به دنبال داشته باشد. امروزه دیگر ضرورت<br />اندازه گیری عملکرد، بر کسی پوشیده نیست. در سازما نهای پروژه محور این موضوع اهمیت به سزایی دارد. ارزیابی عملکرد مدیران پروژه<br />به معنای سنجش نسبی عملکرد انسانی در رابطه با نحو هی مدیریت کار مشخص در کی دوره زمانی معین، در مقایسه با استاندارد انجام<br />کار و همچنین تع یین استعداد و ظرفیتهای بالقوه فرد به منظور برنامه ریزی در جهت به فعلیت در آوردن آ نها م یباشد. انتخاب الگوی<br />مناسب و انجام صحیح و دقیق مراحل ارزیابی امری نسبتاً مشکل است زیرا کار ارزشیابی مستلزم اعمال نوعی قضاوت و داوری در مورد<br />رفتار و عملکرد افراد است. هدف ارزیابی عملکرد مدیران پروژه، شناسایی میزان اثربخشی و کارآمدی آنان به وسیله ایجاد و توسعه ی<br />اطلاعات حیاتی منابع انسانی است. این مقاله با بررسی کتابخانه ای مقالات معتبر علمی در حوزه مدیریت پروژه و همچنین ارزیابی<br />عملکرد، عملکرد مدیران پروژه را مورد ارزیابی و تحلیل قرار داده است.http://www.jstandardization.ir/article_110116_0b0a8a0e85678fdc3c70d694bb27cd90.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33112زمستان20130219نقش کدگذاری کالاها در بهبود مدیریت موجودی ها "مروری بر سامانه شناس هگذاری اقلام و محصولات دفاعی"3445110117FAهمت مراد قلندری-عباس سحرخوان-Journal Article20130114در این مقاله مسئله تخصیص کد کیتا به کالاهای تدارک شده و نقش آن در بهبود عملیات آمادی، اصلاح الگوی مدیریت موجودی ها<br />و کاهش مصارف در سازما نهای بزرگ و گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. این نوشتار از طریق بیان مشخصات، کاربردها و فواید<br />سامانه های شناسه گذاری کالاهای تدارک شده که در حوزه نسبتا وسیعی در سطح واحدهای دفاعی قابل پیاده سازی است، به شرح و<br />تب یین موضوع پرداخته است. هدف این نوشتار بیان الگویی برای بهبود سیستم مدیریت موجودی با تا یکد بر کاهش هزینه ها در مصارف<br />مربوط به کالاهاست که از ابعاد و جنبه های گوناگونی بدست می آید. از آنجا که در سازمان های بزرگ که دارای چند بخش یا واحد<br />جداگانه هستند، حجم قابل توجهی از دارایی ها و منابع مالی و فیز کیی سازمان در تامین و تدارک کالاها و پشتیبانی واحدهای عملیاتی<br />به مصرف می رسد، بهک ارگیری ابزارها و روش هایی مانند کدگذاری اقلام نقش مهمی در نیل به اثربخشی و کارایی بالاتر دارد. همچنین<br />سازمان پشتیبان برای هدایت و مدیریت سامانه کدگذاری اقلام از ضرورت های مدیریت سامانه های بهک اررفته در سطحی گسترده است.<br />این نقش در دل سازمان های دفاعی ایران به مرکز دفاعی راهبری سامانه کدگذاری اقلام )مدرسکا( سپرده شده است. مدرسکا در سال<br />1390 تاسیس و راه اندازی گردیده است.http://www.jstandardization.ir/article_110117_ebfcc085ce865580da7060f6195800af.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33112زمستان20130219نگاهی به استانداردهای حوزه امنیت اطلاعات4651110118FAجواد منزوی بزرگی-مجتبی انصاریان-Journal Article20130205با شک لگیری اندیش هی ایجاد یک استاندارد در حوزه امنیت اطلاعات در کشور انگلستان و انتشار اولین نسخه ی استاندارد در سال<br />1995 م و تقویت نگاه سیستمی به مقوله امنیت اطلاعات، تحولات گسترده ای در این بخش صورت گرفته است. در این زمینه، موسسه<br />بین المللی استاندارد ( ISO ) با همکاری و پیشگامی موسسه استاندارد انگلستان ( BSI ) تا کنون چندین استاندارد و گزارش فنی منتشر<br />نموده است. این مقاله ضمن اشاره به سیر پیدایش و تکامل استانداردهای حوزه امنیت اطلاعات به معرفی اجمالی استانداردها و همچنین<br />ترسیم وضعیت فعلی اسناد بالادستی کشور در این بخش و لزوم حرکت پر شتاب تر آن خصوصاً در بخش دفاعی پرداخته است.http://www.jstandardization.ir/article_110118_eaac7c2cc8ffae4c7db0ab36404e6a98.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33112زمستان20130219بررسی روش های طراحی و توسعه مدولار محصول5257110119FAمحمدحسین کریمی گوارشکی-محسن قهرمانی بوزندانی-Journal Article20130116امروزه طراحی و توسعه ی مد لهای مختلف از کی محصول جهت تحقق نیازهای جدید مشتریان به مه مترین چالش سازما نها تبدیل<br />شده است. حفظ و گسترش بازارهای داخلی و خارجی مستلزم ارایه ی محصولات با یکفیت مناسب، با کمترین هزینه ممکن و منطبق<br />با خواست ههای مشتریان م یباشد. استفاده از منطق مدولاریتی، به عنوان روشی جهت انعطا فپذیری بیشتر محصولات در اعمال تغ ییرات<br />طراحی، سهولت در ارتقا و تعمیر محصولات م یباشد. بنابراین، مدولار نمودن محصول در راستای پاسخگویی سریع به نیازهای مشتریان<br />و با کمترین تغ ییرات در ساختار محصول است. در این مقاله برخی از رو شهای طراحی و توسعه مدولار محصولات مورد بررسی و تحلیل<br />قرار گرفته است.http://www.jstandardization.ir/article_110119_5681c33d68481c973364aa88452b9bf6.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33112زمستان20130219عوامل کلیدی موفقیت و گلوگاه های سیستم های مدیریت ایمنی در شرکت های هواپیمایی5869110120FAمهدی الیاسی-محمدحسین کریمی گوارشکی-علیرضا ساعدی باسمنج-Journal Article20130104ایمنی یک مفهوم نسبی است و نه مطلق. هدف سیستم های ایمنی بالا بردن ایمنی و پایین آوردن ریسک تا سطح قابل قبول می باشد.<br />پتانسیل خطر را به طور کامل نمیت وان از بین برد، زیرا پتانسیل خطر نتیجه عملیات شرکت های هواپیمایی است و در واقع محصول<br />جانبی ارایه خدمات می باشد. در این تحقیق عوامل کلیدی موفقیت در سیستم های مدیریت ایمنی مورد بررسی قرار گرفته است. عوامل<br />انسانی نقش بسیار عمده ای در موفقیت سیستم های ایمنی دارند و از طرف دیگر همین عوامل انسانی )مخصوصاً از نظر فرهنگ ایمنی(<br />برای شرکت های هواپیمایی مشکلات زیادی را در پیاده سازی سیستم های مدیریت ایمنی به وجود م یآورند. عامل بسیار مهم دیگری<br />که هم تأثیر بالایی در موفقیت داشته و هم مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد و آن هم امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات ایمنی<br />در داخل صنعت است.http://www.jstandardization.ir/article_110120_48298deac69db3517ee0fe501b29c29f.pdf