انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-331110120200521بررسی سطح استقرار استاندارد مدیریت نوآوری در صنایع حمل و نقل ریلی درونشهری12511057310.22034/jsqm.2020.110573FAناصر شهلائیاستاد دانشگاه فرماندهی و ستاد آجاافشار بازیاراستادیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی مالک اشترحسین میرزایی ازندریانیدانشجوی مدیریت تکنولوژی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200206حمل و نقل ریلی درونشهری بدون اغراق هسته اصلی سیستمها و روشهای حمل و نقل در کشورهای پیشرفته دنیا میباشد. وضعیت و نحوه مدیریت نوآوری به عنوان یک مساله اساسی در این صنعت مطرح بوده و ارتقای سطح نوآوری میتواند در گام اول به توسعه این صنعت و در گام دوم به توسعه اقتصادی کشور کمک نماید. بدیهی است یکی از روشهای توسعه مدیریت نوآوری، بهرهگیری از ارزیابی مدیریت نوآوری است. برخی از سازمانها توسعه توانمندیهای مدیریت نوآوری را با ارزیابی مدیریت نوآوری شروع میکنند. این نوشتار با هدف بررسی سطح مدیرت نوآوری در صنعت حمل و نقل ریلی درونشهری تدوین شده است. ابتدا موضوع استانداردسازی و تاثیر آن بر نوآوری مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در ادامه نظامهای استاندارد مدیریت نوآوری در سطح بین المللی، شناسایی و موارد مطرح تشریح گردید. استاندارد مدیریت نوآوری IDS-STD-16555-1 به عنوان مدل بومی استاندارد مدیریت نوآوری شناسایی و معرفی شده و ارزیابی وضعیت نظام مدیریت نوآوری در صنایع حمل و نقل ریلی درونشهری بر اساس این استاندارد انجام شد. به منظور ارزیابی مدیریت فناوری در صنایع حمل و نقل ریلی درونشهری از چک لیست ارایه شده در این استاندارد استفاده شده و به منظور تکمیل بازبینه، از پنل خبرگان استفاده گردید. با توجه به نظر خبرگان میتوان ادعا نمود که شرکتهای مذکور در حوزه بافتار سازمانی دارای وضعیت مناسب، در حوزههای رهبری نوآوری/ راهبرد نوآوری، طرحریزی برای موفقیت نوآوری ، عوامل توانمندساز/ محرک نوآوری از وضعیت قابل قبول و در حوزههای فرایند مدیریت نوآوری ، ارزیابی کارنمود نظام مدیریت نوآوری ، بهبود نظام مدیریت نوآوری ، فنون مدیریت نوآوری از وضعیت نامناسبی برخوردار هستند. به نظر میرسد به منظور ارتقای سطح نوآوری در این صنعت، میبایست درگامهای نخستین بر نظام مدیریت نوآوری و فرایند مدیریت نوآوری متمرکز گردید.http://www.jstandardization.ir/article_110573_e0b9156e6d684207787bdbc30b06bf74.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-331110120200521Moderating role of the project risk mitigation strategies in the relationship between Isfahan project relations management and construction projects performanceنقش تعدیل گر استراتژیهای کاهش ریسک پروژه در رابطه بین مدیریت ارتباطات پروژه و عملکرد پروژههای عمرانی اصفهان274311057410.22034/jsqm.2020.110574FAمسعود براتیگروه مدیریت صنعتی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایرانحمیدرضا طلاییاستادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایرانمهران ضیائیانکارشناس ارشد رشته مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایرانJournal Article20200403The purpose of this study was to investigate role of the moderating project risk mitigation strategies in the relationship between Isfahan project relations management and performance of development projects. Project risk mitigation strategies include project visibility, project flexibility, and supplier development. Project relations management is examined in external and internal relationship dimensions. Project performance is also measured in three areas: cost, time, and quality. In this research, 180 urban development projects in Isfahan have been selected as a statistical sample of the research. The data collection tool was a questionnaire completed by project managers. Finally, the data is analyzed using partial least squares method to test the hypothesis of the effect of project relations management on project performance. The findings confirmed this hypothesis. In order to measure the moderating effect of risk mitigating strategies, subgroup analysis method has been used. The moderating effect of risk mitigation strategies, including project flexibility, and project supplier development, was confirmed but the moderating role of the project visibility was rejected. The findings of this study can be used in project-based organizations and help them improve performance in three areas of time, cost, and quality of projects.هدف از این مطالعه بررسی نقش تعدیل گر استراتژیهای کاهش ریسک پروژه در رابطه مدیریت ارتباطات پروژه و عملکرد پروژههای عمرانی اصفهان است. استراتژیهای کاهش ریسک پروژه شامل قابلیت شهود پروژه، انعطاف پذیری پروژه، و توسعه تامین کنندگان است. مدیریت ارتباطات پروژه نیز در 2 بعد ارتباطات بیرونی و درونی مورد بررسی قرار گرفته است. عملکرد پروژه نیز در سه حوزه هزینه، زمان و کیفیت اندازهگیری شده است. در این پژوهش، 180 پروژه عمرانی شهرداری اصفهان، به عنوان نمونهی آماری پژوهش انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بوده که توسط مدیران پروژهها تکمیل شدهاند. به منظور آزمون فرضیهی تاثیر مدیریت ارتباطات پروژه بر عملکرد پروژه، از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. یافتهها حاکی از تایید این فرضیه و تأثیر مثبت و معنادار مدیریت ارتباطات پروژه بر عملکرد پروژه است. به منظور سنجش اثر تعدیلگری استراتژیهای کاهش ریسک، از روش تحلیل گروههای فرعی استفاده شده است. نتایج نشان داد استراتژیهای انعطافپذیری پروژه و گسترش تأمینکنندگان بر رابطهی مدیریت ارتباطات پروژه و عملکرد پروژه تاثیر مثبت و معنادار دارد ولی نقش تعدیلگری شفافیت پروژه مورد تائید قرارنگرفت. یافتههای این پژوهش، میتواند در سازمانهای پروژه محور مورد استفاده قرار گیرد و آنها را در بهبود عملکرد در سه حوزهی زمان، هزینه و کیفیت پروژهها یاری رساند.http://www.jstandardization.ir/article_110574_88c657cbf580e584e980a8e306d31df2.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-331110120200521Structuring the Processes of Soft Quality Management Based on
APQC Modelمعماری فرآیندهای مدیریت کیفیت نرم بر اساس الگوی APQC456411057510.22034/jsqm.2020.110575FAعلیرضا رجبی پور میبدیاستادیار بخش مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران0000-0003-1357-1497حمزه امین طهماسبیاستادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی شرق، دانشگاه گیلانسیّد سینا معصومیکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، گرایش مدیریت کیفیت و بهرهوری، دانشگاه یزد، ایرانJournal Article20200324Today's organizations are looking for innovative ways to improve products and processes leading to increased customer satisfaction and competitive performance; hence they use a variety of methods including quality management. Quality management is a management philosophy that started with a mechanical approach called statistical quality control and turned into a comprehensive and humane approach. Total Quality Management, as the last stream of quality management, focuses on all aspects of an organization. In the last two decades, soft and hard approaches have been introduced by researchers to achieve quality goals. The soft approach to quality management is based on human-behavioral concepts and the hard approach denotes methods and tools. The present study has been conducted with the aim of structuring soft quality management processes. In order to structure humanistic aspect of quality management, concepts and components of soft quality management have been extracted and an analysis of the explicit and implicit themes, based on APQC has been conducted. Findings of the study show that soft quality management is based on the following five types of practices: management-, employee-, customer-, supplier-, and product- process- based and it includes approximately 70% of the categories of the organization’s processes which include operational processes and support and management processes.سازمانهای امروزی به دنبال روشهای نوآورانه برای بهبود محصولات و فرآیندها جهت افزایش رضایت مشتری و عملکرد رقابتی هستند از این رو از روشهای مختلفی نظیر مدیریت کیفیت استفاده میکنند. مدیریت کیفیت یک فلسفه مدیریتی است که با یک رویکرد مکانیکی تحت عنوان کنترل کیفیت آماری آغاز شد و به یک رویکرد جامع و انسانی گرایش پیدا کرد. مدیریت کیفیت فراگیر بهعنوان آخرین جریان از مدیریت کیفیت، بر تمامی جنبههای یک سازمان متمرکز میشود. طی دو دهه اخیر رویکردهای نرم و سخت جهت تحقق اهداف کیفی از سوی پژوهشگران معرفی شده است که رویکرد نرم مدیریت کیفیت مبتنی بر مفاهیم انسانی-رفتاری بوده و رویکرد سخت در آن به روشها، ابزارها دلالت دارد. پژوهش حاضر با هدف معماری فرآیندهای مدیریت کیفیت نرم صورت پذیرفته است. بهمنظور معماری فرآیندهای این بُعد انسانی مدیریت کیفیت، مفاهیم و مؤلفههای مدیریت کیفیت نرم استخراج شد و تحلیلی از مضامین آشکار و پنهان، در قالب مدل APQC بهعمل آمد. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که مدیریت کیفیت نرم بر پنج نوع اقدام مدیریت محور، کارمندمحور، مشتری محور، تأمینکننده محور، و محصول/فرآیند محور استوار بوده و در حدود 70 درصد از دستههای فرآیندهای سازمان را دربرمیگیرد که بر مشتمل بر فرآیندهای عملیاتی، و فرآیندهای مدیریتی و پشتیبانی است.http://www.jstandardization.ir/article_110575_e056d9827870a34b25080bdabc22c4d2.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-331110120200521Pathology of the Suggestions System with the Grounded Theory approachآسیبشناسی نظام پیشنهادها با رویکرد نظریه داده بنیاد658411057710.22034/jsqm.2020.110577FAحامد محمدیدکتری مدیریت دولتی، کارشناس منابع انسانی شرکت گاز استان مازندران، ساری ایران0000-0002-2087-3883عارف رجبیدکتری مکانیک، دبیر شورای همیاری و مشارکت شرکت گاز استان مازندران، ساری، ایرانJournal Article20200408The main purpose of the present paper is to identify the pathology faced by the suggestion system in Mazandaran Province Gas Company as a project and service company. In the present study, a qualitative method based on a grounded theory (GT) strategy has been used, because the researcher has used systematically collected conceptual data to design and explain the model. Data collection is done via interview and the statistical population is made up of 18 expert individuals in the study system. Results of the interviews are categorized into eight conceptual headings. Using inductive data, researchers use an inductive approach to compile a reliable theory of pathology faced by the suggestion system; after open coding, concepts and categories are extracted, and in the axial coding phase, these categories are shown in the form of axial conditions, then, contextual conditions, causal conditions, and interventionist conditions.هدف اصلی نوشتار حاضر شناسایی آسیبهای فراروی نظام پیشنهادها در شرکت گاز استان مازندران میباشد. در پژوهش حاضر از روش کیفی مبتنی بر نظریه دادهبنیاد استفاده شده است، زیرا محقق جهت تبیین الگو از دادههای مفهومی که به صورت نظاممند گردآوری شدهاند، بهره گرفته است. جهت جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه استفاده شده و جامعه آماری مصاحبهشوندگان را 18 نفر از افراد مطلع و آگاه با نظام پیشنهادها در شرکت مورد مطالعه تشکیل میدهند. نتایج مصاحبهها در قالب هشت عنوان مفهومی دستهبندی شدند. ﻣﺤﻘـﻖ ﺑـﺎ روﻳﻜـﺮدی استقرایی و با استفاده از دادههای گردآوری شده به تدوین نظریهای قابل اتکا در زمینه آسیبشناسی نظام پیشنهادها میپردازد و ﺑﺮای اﻳﻦ اﻣﺮ، پس از کدگذاری باز، مفاهیم و مقولهها استخراج شدند و در مرحله کدگذاری محوری این مقولهها در قالب پدیدههای محوری، شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط علی و شرایط مداخلهگر نشان داده شدهاند. سپس خط داستان و الگوی پارادایمی تحقیق ترسیم گردید.http://www.jstandardization.ir/article_110577_b75674871ed2e09bf19fcc0e4c765b50.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-331110120200521Role of the project management to improve the construction process in the Caspian Sea coast according to the PMBOK standardنقش مدیریت پروژه بر بهبود روند ساخت و ساز درنوار ساحلی دریای خزر براساس استاندارد PMBOK8410011142010.22034/jsqm.2020.111420FAنیما امانیگروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، چالوس، ایران0000-0002-8551-9519رسول نازپروزگروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، چالوس، ایرانJournal Article20200415Proper management of construction projects is important to the success of these projects. Therefore, in order to succeed in construction projects attention should be paid to standards of project management and assessment models in addition to meeting technical and engineering standards. A sense of the need to upgrade and improve the infrastructure brings about the growing trend of development projects in the country. Today, many construction projects have been defined and implemented to meet this vital need of the country. For this reason, the project management will play a key role in the success of the project. Accordingly, in the present study, an analysis of performance of the project management is administered according to the PMBOK standard in the Caspian coastal strip construction. In this regard, first, the theoretical bases of project management and PMBOK standard were presented. Then a questionnaire was distributed to technical construction experts who were asked to give a certain score, based on the importance of each question. After collecting the checklist and necessary information, the ten standard PMBOK criteria were assessed and analyzed by the experts. In the end, individuals and construction companies in the Caspian Sea coastal zone were sampled as an example, and it was found that project scope management and project procurement management were the highest rating among the elements. This means that the use of project management knowledge in these areas has had the greatest impact, while project time management and project quality management are of the lowest priority, so, the use of knowledge in project management in these areas has had less impact than other areas. In sum, the whole fields of knowledge, with a score of 56 of 100, have a modest project management system.برای موفقیت پروژه های ساختمانی، علاوه بر توجه به استانداردهای فنی و مهندسی، بایستی به استانداردهای موجود در زمینه مدیریت پروژه و مدل های ارزیابی نیز توجه جدی شود. احساس نیاز به ارتقاء و بهبود زیرساخت ها، روند رو به رشد پروژه های عمرانی در کشور را به همراه می آورد. امروزه پروژه های عمرانی زیادی در جهت پاسخ به این نیاز حیاتی کشور تعریف شده و به مرحله اجرا در می آیند. به همین دلیل جایگاه مدیریت پروژه نقش اساسی را در به انجام رسیدن و موفقیت پروژه بازی خواهد کرد. بر این اساس در مطالعه حاضر به تحلیل عملکرد مدیریت پروژه ها بر اساس استاندارد پیکره دانش مدیریت پروژه (PMBOK) در ساخت و ساز های نوار ساحلی دریای خزر پرداخته شده است. دراین راستا ابتدا مبانی نظری مدیریت پروژه و استاندارد PMBOK ارائه گردید. سپس با تهیه پرسشنامه از کارشناسان فنی در امر ساخت خواسته شد تا بر اساس میزان اهمیت به هریک از پرسش ها نمره مشخصی دهند. پس از جمع آوری چک لیست و اطلاعات لازم، معیارهای10گانه استاندارد PMBOK براساس نظر کارشناسان عمران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در انتها افراد و شرکت های ساخت و ساز منطقه نوار ساحلی دریای خزر به عنوان یک نمونه، مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص گردید که مدیریت گستره پروژه و مدیریت تدارکات پروژه بالاترین رتبه را در میان حوزه ها دارا هستند. بدین معنی که به کارگیری دانش مدیریت پروژه در این حوزه ها، دارای بیشترین تاثیر بوده و این در حالی است که مدیریت کیفیت پروژه و مدیریت زمان پروژه ازکمترین رتبه برخوردار می باشند. به این معنا که به کارگیری دانش مدیریت پروژه در این حوزه ها، تاثیر کمتری نسبت به سایر حوزه ها داشته و در مجموع کل حوزه های دانش، با دریافت امتیاز 56 از 100، دارای سیستم مدیریت پروژه متوسطی می باشد.http://www.jstandardization.ir/article_111420_7e04bad621d0443c2f04e2f4ca5bbcd6.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-331110120200521Designing a new framework for the competency model of higher education managers using ISM and SEM integrated approachطراحی چارچوب نوین مدل شایستگی مدیران آموزش عالی با رویکرد تلفیقی ISM و SEM10112511142110.22034/jsqm.2020.111421FAپوریا مالکی نژاددانشجوی دکتری رشتة مدیریت صنعتی، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایرانمهران ضیائیانکارشناس ارشد رشته مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایرانمیلاد ضیائیانکارشناس ارشد رشته مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20200405Eligibility is one of the basic principles of today's management and the requirement for organizations to be successful. The issue of eligibility is especially important for managers, as strategists of organizations. Given the importance of higher education institutions which play a key role in the development of societies and countries, selection of qualified managers in these institutions is essential. In this research, an attempt has been made to design and test a comprehensive competency model for higher education managers. Therefore, first, using library studies, the competency indicators of higher education managers were identified. Then, using opinions of 10 experts through Delphi method, the indicators were adjusted and the final indicators for model design were determined. After that, using the structural-interpretive modeling, which is a comprehensive tool for leveling and determining the relationships between dimensions and indicators, the competency model of higher education managers was extracted. In order to statistically confirm the interpretive structural model and have it validated the partial least squares method has been used by SMART-PLS software. Research findings indicate that the competency model of higher education managers consists of 9 general indicators which are classified in 4 general levels in the model of this research. The results of this research can be used by managers in the country's higher education sectors as a beacon to achieve the right choice in their organizations.شایستهگزینی یکی از اصول اساسی امروز مدیریت و لازمه موفق بودن سازمانها میباشد. مقوله شایستهگزینی به ویژه برای مدیران، به عنوان استراتژیستهای سازمانها، اهمیت دو چندانی دارد. با توجه به اهمیت مؤسسات آموزش عالی که نقشی اساسی در پیشرفت جوامع و کشورها دارند، انتخاب مدیران شایسته در این نهاد، امری لازم میباشد. در این پژوهش سعی شده است تا مدل جامع شایستگی مدیران آموزش عالی طراحی و آزمون گردد. لذا ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانهای، شاخصهای شایستگی مدیران آموزش عالی شناسایی شدند. سپس با استفاده از نظر 10 تن از خبرگان و بهرهگیری از روش دلفی، شاخصها تعدیل شده و شاخصهای نهایی برای طراحی مدل مشخص شدند. در ادامه با بهرهگیری از مدلسازی ساختاری-تفسیری، که ابزاری جامع برای سطحبندی و تعیین روابط بین ابعاد و شاخصها میباشد، مدل شایستگی مدیران آموزش عالی استخراج گردید. به منظور تایید آماری مدل ساختاری تفسیری شکل گرفته و اعتبار سنجی آن، از روش حداقل مربعات جزئی به وسیله نرمافزار SMART-PLS استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مدل شایستگی مدیران آموزش عالی از 9 شاخص کلی تشکیل گردیده است و این 9 شاخص کلی در مدل این پژوهش در 4 سطح کلی طبقهبندی میگردند. از نتایج این پژوهش مدیران در بخشهای آموزش عالی کشور میتوانند به عنوان چراغ راهی استفاده نمایند تا به شایستهگزینی مناسب در سازمانهای خود دست یابند.http://www.jstandardization.ir/article_111421_9da01aea4126d5eb1eea9d2cee382636.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-331110120200620طراحی یک مدل استاندارد ساخت و طراحی اماکن ورزشی12714212900010.22034/jsqm.2020.129000FAمجتبی وظیفهدان ملاشاهیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایرانمحسن منوچهری نژاددکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی، دانشگاه شمال، آمل، ایرانمینا حکاکزادهاستادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیتبدنی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایرانJournal Article20200206هدف این پژوهش طراحی یک مدل استاندارد ساخت و طراحی اماکن ورزشی با رویکرد طرحهای ترکیبی بود. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحلهای از نوع ابزارسازی بود. روش پژوهش کیفی، مطالعة موردی کیفی و مشارکتکنندگان بالقوه شامل23 نفر از متخصصان عضو هیئت علمی و مدیران اماکن ورزشی بودند. در بخش کمی روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة مدیران اماکن ورزشی کشور که با توجه به مشخص نبودن جامعة آماری و با توجه به فرمول کوکران در جامعه های نامشخص تعداد 384 نفر بهعنوان نمونة آماری مشخص شد. ابزار مورد استفاده در بخش کمی، مقیاس محققساخته بر اساس شبکة مضامین بخش کیفی بود. برای بررسی روایی صوری از نظر ده تن از اساتید مدیریت ورزشی بهره گرفته شد و برای روایی محتوایی سؤالهای پرسشنامه از مدل لاوشه استفاده شد که روایی محتوایی تأیید شد. همچنین روایی همگرا، پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مقدار T مربوطه هر عامل تأثیر معناداری را دارند و تمامی چارچوب مدل استاندارد ساخت و طراحی اماکن ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین عوامل اقتصادی با تأثیر 689/0 مهمترین عامل در چارچوب مدل میباشد. بنابراین با توجه به ضرورت طراحی یک مدل استاندارد ساخت و طراحی اماکن ورزشی، توصیه میشود که مباحث مربوط به عوامل اقتصادی مورد توجه مسؤلین قرار گیرد.http://www.jstandardization.ir/article_129000_fcad6bf3262dfd47a1b30d3cbc461494.pdf