TY - JOUR ID - 67313 TI - شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی کاری کارکنان با رویکرد تحول اداری JO - فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت JA - JSQM LA - fa SN - 2345-3311 AU - علیزاده, حسن AU - غلامرضائی, داود AU - صمدیان, مسعود AD - کارمند شرکت گاز استان تهران AD - عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور دماوند AD - رئیس پژوهش شرکت گاز استان تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 7 IS - زمستان SP - 61 EP - 74 KW - "کیفیت زندگی کاری" KW - "تحول اداری" KW - "شرکت گاز استان تهران" DO - N2 - در این تحقیق به بررسی اولویت‏بندی عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری با رویکرد اداری پرداخته شد. که از لحاظ هدف تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گرد آوری داده‏ها روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی صورت گرفت. جهت شناسایی کیفیت زندگی کاری از ابعاد 8 گانه والتون شامل پرداخت منصفانه و کاری، محیط کاری ایمن و بهداشتی، تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم، قانون گرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی در زندگی کاری، فضای کلی زندگی، وحدت و انسجام اجتماعی و توسعه قابلیت‌های اجتماعی و برای رویکرد تحول اداری (خدمت رسانی به مردم، تقویت مدیریت، توانمندسازی منابع انسانی، سلامت اداری، افزایش بهره‌وری، تمرکززدایی، عدالت استخدامی و استقرار دولت الکترونیک) (مفاد 8 برنامه تحول اداری مصوب ۱۳۸۹) مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق مدیران میانی و کارکنان صف و ستادی شرکت گاز استان تهران و ادارات تابعه می‌باشد که این تعداد برابر 100 نفر می‌باشد که با قرار گرفتن در فرمول کوکران تعداد 81 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان داد 1- یکپارچگی و انسجام اجتماعی 2- تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم 3- قانون گرایی در سازمان 4- پرداخت منصفانه و کافی 5- محیط کاری ایمن و بهداشتی 6- فضای کلی زندگی 7-وابستگی اجتماعی زندگی کاری 8- توسعه قابلیت‌های اجتماعی به ترتیب دارای اولویت هستند. همچنین نتایج به صورت کلی نشان می‏دهد از نظر افراد سلامت اداری، افزایش بهره‏وری و توانمند سازی منابع انسانی در مقایسه با سایر برنامه‏های تحول اداری دارای بیشترین اهمیت و استقرار دولت الکترونیک و عدالت استخدامی دارای کمترین اهمیت می‌باشند. پیشنهاد می‌شود مسئولان در راستای افزایش کیفیت زندگی کاری بر اساس اولویت‏های یاد شده به این عوامل نیز نسبت به سایر توجه ویژه‌ای داشته و اقدامات عملی جهت افزایش سلامت اداری، افزایش بهره‏وری و توانمند سازی منابع انسانی صورت گیرد. UR - http://www.jstandardization.ir/article_67313.html L1 - http://www.jstandardization.ir/article_67313_8344b8ce46df1bec1360d07cf4174073.pdf ER -