TY - JOUR ID - 51400 TI - ارایه مدل استاندارد اخلاق حرفه‌ای در سیستم‌های اطلاعاتی (مطالعه موردی فرایند خرید اینترنتی) JO - فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت JA - JSQM LA - fa SN - 2345-3311 AU - خاشعی, وحید AU - تمتاجی, مصطفی AD - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - پاییز SP - 25 EP - 31 KW - اخلاق حرفه‌ای KW - اخلاق فناوری اطلاعات KW - سیستم اطلاعاتی DO - N2 - سیستم‌های اطلاعاتی در نقطه تلاقی انسان، سازمان و فناوری قرار دارند. از این جهت مولفه‌های اخلاقی و فرهنگی نقش به‌سزا و غیرقابل انکاری در طراحی، توسعه، پیاده‌سازی و بهره‌برداری آنها دارند. در این مقاله، پس از تبیین نقش اخلاق و ابعاد آن در یک سیستم اطلاعاتی، مدل استانداردی برای اخلاق حرفه‌ای در سیستم‌های اطلاعاتی ارایه شده است. این مدل از 6 بعد اصلی و 14 مولفه اخلاقی تشکیل شده است و شمای کاملی از الزامات اخلاقی در توسعه سیستم‌های اطلاعاتی ارایه می‌کند. همچنین برای توسعه این مدل از متدلوژی مفهومی برای درک صحیح ضرورت توجه به اخلاق در سیستم‌های اطلاعاتی بهره‌گیری شده است. در نهایت فرایند خرید اینترنتی با این چارچوب مقایسه شده و موارد نقض اخلاق حرفه‌ای استخراج شده است.   UR - http://www.jstandardization.ir/article_51400.html L1 - http://www.jstandardization.ir/article_51400_f745dda8c2b185721ed148b0a72483e0.pdf ER -