TY - JOUR ID - 154999 TI - روش شناسی سنجش سطح بلوغ نظام مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (مطالعه موردی: شرکت دولتی فناور فعال در صنعت خودرو) JO - فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت JA - JSQM LA - fa SN - 2345-3311 AU - تمتاجی, مصطفی AU - تقوا, محمدرضا AD - پژوهشگر و مدرس حوزه کسب و کار و فناوری اطلاعات AD - استاد دانشکده مدیریت و حسابداری Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 12 IS - 1 SP - 24 EP - 52 KW - رویکرد فرایندی KW - سنجش سطح بلوغ KW - سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات DO - 10.22034/jsqm.2022.340320.1411 N2 - نقش‌آفرینی فناوری اطلاعات در راهبردهای اصلی کسب و کار شرکت‌های تولیدی و صنعتی و کسب جایگاه راهبردی "فناوری اطلاعات به عنوان شریک کسب و کار"، از یک طرف فرصتی برای کاهش هزینه‌ها و زمان اکتساب و افزایش کیفیت محصولات و از طرفی تهدیدی برای کسب و کار شرکت بدلیل وابستگی به خدمات فناوری اطلاعات و دغدغه تداوم ارائه خدمات و قابلیت بازگشت‌پذیری پس از بحران است. استانداردها و به‌روش‌هایی مانند سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (بر اساس استاندارد ISO/IEC 20000-1 یا چارچوب ITIL) به مدیریت مناسب خدمات و کاهش سطح ریسک ناشی از این تحول متناسب با سطح بلوغ فرایندهای فناوری اطلاعات شرکت، کمک می‌کنند.در تحقیق حاضر، با روش مطالعات کتابخانه‌ای و مطالعه موردی، تلاش کرده است تا ضمن تشریح مفاهیم بنیادین سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و سنجش سطح بلوغ فرایندها، مدل سنجش بلوغ فرایندی را برای فرایندهای ITIL در شرکت مورد مطالعه اجرا و نتایج عینی و قابل اتکایی برای شرکت‌های با زمینه مشابه فراهم نماید. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که از 30 فرایند و کارکرد تحت ارزیابی، 4 فرایند مدیریت استراتژی، مدیریت عملیات، مدیریت دارایی و پیکربندی و تست و اعتبارسنجی کمترین سطح بلوغ و 5 فرایند مدیریت تداوم کسب و کار، ارزیابی تغییر، مدیریت دانش، مدیریت تامین‌کنندگان و مدیریت امنیت بیشترین سطح بلوغ را داشته‌اند. UR - http://www.jstandardization.ir/article_154999.html L1 - http://www.jstandardization.ir/article_154999_f8f251e70326756af6449aed5a997df7.pdf ER -