%0 Journal Article %T ارائه ی چارچوب مهندسی الزامات به منظور اطمینان از درک و دریافت نیاز کامل مشتریان %J فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت %I انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی %Z 2345-3311 %A قیدرخلجانی, جعفر %A غضنفری, محمدجواد %A عسگری جمکرانی, حسن %D 2014 %\ 09/22/2014 %V 4 %N تابستان %P 34-44 %! ارائه ی چارچوب مهندسی الزامات به منظور اطمینان از درک و دریافت نیاز کامل مشتریان %K مهندسی الزامات %K رضایت مشتریان %K الزامات طراحی محصول %K نیازهای مشتریان %R %X با افزایش رقابت در بازارهای جدید، رضایت مشتری و کاهش شکایت‌ها، از عوامل مهم برای موفقیت یک شرکت محسوب می‌شوند. تشخیص نیاز مشتریان به‌ویژه در محصولاتی که مشتریان خاص و منحصربه‌فرد دارند از اهمیت زیادی برخوردار است. مشتریان ممکن است در مرحله‌ی ارائه‌ی درخواست محصول نتوانند همه‌ی الزامات و نیازهای خود را بیان کنند. ایجاد چارچوبی برای مدیریت و مهندسی نیازها و الزامات مشتریان می‌تواند برای ارائه‌دهندگان محصولات و خدمات کمک مؤثری باشد که بتوانند بر‌اساس آن از درک نیازها و الزامات مشتریان اطمینان حاصل کنند. روش‌های مختلفی برای مدیریت و مهندسی الزامات و نیازهای مشتریان ارائه‌شده است که شاید بتوان گفت روش ارائه‌شده توسط سازمان فضایی آمریکا (ناسا) روشی جامع و کامل در بین روش‌ها‌ست. در این تحقیق با مبنا قرار‌دادن این روش سعی شده به‌صورت عملی علاوه‌بر ایجاد فرایندها و روش اجرایی برای یک صنعت خاص نسبت به استقرار و بومی‌سازی آن اقدام شود. %U http://www.jstandardization.ir/article_79952_7ed6d4831e088b03f0c0f876826b2265.pdf