%0 Journal Article %T تلاش‌های استانداردسازی: ارتباط بین ابعاد دانش، فرایندهای پژوهش و نتایج نوآوری %J فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت %I انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی %Z 2345-3311 %A خسروی, فاطمه %A محمدروضه‌سرا, مریم %A بحیرایی, مجتبی %D 2016 %\ 12/20/2016 %V 6 %N پاییز %P 40-55 %! تلاش‌های استانداردسازی: ارتباط بین ابعاد دانش، فرایندهای پژوهش و نتایج نوآوری %K تلاش‌ (فعالیت) استانداردسازی %K فرایند جستجو و پژوهش %K نوآوری %K دانش %K صنعت ساختمان %R %X این مطالعه به بررسی این‌ موضوع می‌پردازد که چگونه یک تلاش استانداردسازی (برای مثال هنگامی‌که بنگاهی استانداردها را برای دستیابی به نوآوری بیشتر پیگیری می‌کند) فرایندهای مختلف جستجو و پژوهش را به‌منظور دستیابی به خروجی‌های دانش و نوآوری دربرمی‌گیرد. بااستفاده از مطالعه‌ی موردی وانک[1] در چین و به روش استقرایی نشان داده‌ می‌شود که چگونه درجه‌های مختلفی از پیچیدگی و تدوین دانش با هم ترکیب می‌شوند تا چهار نوع از فرایند جستجو و پژوهش (شامل فعال، یکپارچه، غیرمتمرکز و غیرفعال) را تولید کنند که منجر به ایجاد چهار نوع از نتایج نوآوری (شامل ماژولار، رادیکال، تدریجی و معماری) می‌شود[2]. در این پژوهش نشان داده می‌شود زمانی‌که فعالیت استانداردسازی در یک بنگاه با درجه‌ی بالایی از دانش مدون همراه باشد، نوآوری تدریجی و نوآوری معماری افزایش می‌یابد، در حالی‌که نوآوری‌ رادیکال و ماژولار محدود می‌شود. همچنین، بحث می‌شود که چگونه تلاش‌های استانداردسازی می‌توانند منجر به بروز توانمندی نوآوری شوند و چگونه تلاش‌ها و فعالیت‌های استانداردسازی می‌توانند برای انواع مختلف فرایندهای جستجو و پژوهش در بافتارهای صنعتی مختلف مناسب باشند. %U http://www.jstandardization.ir/article_51402_d65f136587ea29c309fd1eb52465b0f3.pdf