%0 Journal Article %T پیکربندی مطالعات مدیریت کیفیت نرم با استفاده از روش کیفی تحلیل اسناد %J فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت %I انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی %Z 2345-3311 %A امین طهماسبی, حمزه %A معصومی, سیّد سینا %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 11 %N 4 %P 1-37 %! پیکربندی مطالعات مدیریت کیفیت نرم با استفاده از روش کیفی تحلیل اسناد %K مدیریت کیفیت نرم %K تحلیل اسنادی %K مدیریت کیفیت فراگیر %K پژوهش کیفی %R 10.22034/jsqm.2022.301173.1358 %X سازمان‌های پیشرو اهمیت بیشتری را به پرورش و تربیت نیروی انسانی و روابط و مناسبات انسانی در فرآیندهای سازمانی قائل می‌شوند. مدیریت در این سازمان‌ها به تجربه دریافته است که افزایش بهره‌وری نه از طریق افزایش سرمایه مادی و یا افزودن بر حجم نیروی کار بلکه از طریق بهبود و ارتقاء کیفیت نیروی کار قابل تحقق است. مدیریت کیفیت نرم یکی از مفاهیم نوظهور در عرصه مدیریت عملیات است که به‌واسطه آمیخته‌ای از عوامل انسانی و رفتاری، دستیابی به اهداف مدیریت کیفیت را میسر می‌سازد. به‌منظور درک بهتر این مفهوم نوظهور با عوامل درهم‌تنیده و پیچیده انسانی لازم است گمانه‌زنی‌های نظام‌مند در مورد سیر مطالعات مدیریت کیفیت نرم به عمل آید. در این راستا در این پژوهش، با استفاده از روش کیفی تحلیل اسنادی و با تحقیق در پایگاه‌های داده معتبر، مقالاتی که در متن‌ آن‌ها از عوامل مدیریت کیفیت نرم نام‌برده شده بود، مشخص شدند. همچنین نویسندگان و مجلات برتر این حوزه تعیین گردید. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده از 110 مؤلفه‌ مدیریت کیفیت نرم شناسایی شد و در نتیجه مشخص گردید که عوامل 1) آموزش و توانمندسازی، 2) ارتباطات، 3) مشارکت و همکاری، 4) رهبری و 5) پاداش و ارتقا، بیشترین فراوانی را در بین مؤلفه‌ها دارند. علاوه‌براین مواردی همچون فرهنگ سازمانی، سازمان باز، خلاقیت و نوآوری، و مسائل مربوط به استراتژی بنگاه از دیگر مواردی هستند که در مطالعات مدیریت کیفیت نرم بدان توجه شده است. %U http://www.jstandardization.ir/article_149651_9da93aad361c61612e19ee249c2d9a46.pdf