@article { author = {عسگرنژاد نوری, باقر and صائب نیا, سمیه and بیگی فیروزی, الله یار}, title = {بررسی عوامل مؤثر بر رفتار شکایت‏‌آمیز مشتریان در صنعت هواپیمایی ایران}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {11}, number = {3}, pages = {1-27}, year = {2021}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {10.22034/jsqm.2022.312904.1375}, abstract = {مدیریت شکایت همواره ابزاری مهم برای مدیران بازاریابی جهت برخورد با نارضایتی ها بوده است؛ به‌ویژه در بخش خدمات که مشتریان عملکرد و نه خود محصول را ارزیابی می‏کنند، همواره تمرکز بر عوامل مؤثر بر رفتار شکایت‌آمیز مشتریان به‌عنوان عامل اصلی در موفقیت برنامه های بازاریابی محسوب می‌شود. در این پژوهش نیز قصد بر این است تا عوامل مؤثر بر رفتار شکایت‌آمیز مشتریان بررسی شود. جامعه آماری شامل تمامی مشتریان فرودگاه اردبیل است. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان برابر با 312 نفر به دست آمد که با روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها با پرسشنامه استاندارد لیین جین (2009) انجام گرفت و روایی بر اساس روش های سازه، تشخیصی و همگرا و پایایی نیز با بکارگیری روش ترکیبی بررسی گردید. تخمین مدل مفهومی با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار لیزرل انجام گرفت. نتایج نشان داد که درک ارزش شکایت بر رفتار شکایت‏آمیز مشتریان تأثیر ندارد؛ اما تأثیر امکان موفقیت از شکایت، نگرش نسبت به شکایت، تمایل به شکایت، کنترل رفتاری، تجارب قبلی و درک بیگانگی بر رفتار شکایت‏آمیز مشتریان تایید گردید.}, keywords = {رفتار شکایت‌آمیز مشتریان,درک ارزش شکایت,امکان موفقیت از شکایت,نگرش نسبت به شکایت,تمایل به شکایت,کنترل رفتاری}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_148442.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_148442_448ce11dc03ff8bce1acb6c2fe6846fc.pdf} }