انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33117پاییز20171122سیستم مدیریت زیست محیطی و عملکرد مالی سازمان؛ نقش میانجی مزیت رقابتی و تعدیلگر هزینه تعویض61859672FAالناز ایل بیگیگروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوندعلی ناظریعضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند0000-0003-0350-7918سید محمدمهدی کاظمیعضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوندJournal Article20170712ﺑﺮ ﻫﻤﮕﺎن ﻣﺒﺮﻫﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎری از ﺗﻬﺪﻳﺪﻫﺎی زﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻄﻲ، ﺗﺨﺮﻳﺐ ﻣﻨﺎﺑﻊ و آﻟﻮدﮔﻲﻫﺎ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﻏﻴﺮﻣﻨﻄﺒﻖ ﺑﺎ ﻣﺤﻴﻂزﻳﺴﺖ هستند. از اﻳﻦرو آﮔﺎهﺳﺎزی و آﻣﻮزش آﺣﺎد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰان، ﻣﺪﻳﺮان و ﺳﻴﺎﺳﺘﮕﺰاران در ﺟﻬﺖ آﺷﻨﺎﻳﻲ ﺑﺎ ارزش و اﻫﻤﻴﺖ ﺣﻔﻆ ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ ﺑﺮای اداﻣﻪ ﺣﻴﺎت ﺑﺸﺮی اﻣﺮی ﻣﻬﻢ اﺳﺖ. آﻣﻮزش ﻣﺪﻳﺮان ﺧﻮد ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ ﻫﺪف ﻧﺒﻮده ﺑﻠﻜﻪ اﺑﺰاری ﻛﻠﻴﺪی و راﻫﺒﺮدی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ زﻣﻴﻨﻪﺳﺎزی ﺗﻐﻴﻴﺮ در داﻧﺶ و ﻧﮕﺮش آن ها ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آﺛﺎر و ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی ﺗﺼﻤﻴﻤﺎت آنها ﺑﺮ روی ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ و ﺗﺤﻘﻖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. هدف پژوهش حاضر« بررسی تأثیر سیستم مدیریت زیست محیطی بر عملکرد مالی شرکت با در نظر گرفتن نقش میانجی متغیر مزیت رقابتی و تعدیلگر متغیر هزینه تعویض » میباشد. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش مدیران، معاونین و کارشناسان مالی شرکت میباشند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه است. روایی پرسشنامهها محتوایی که با استفاده از نظرات افراد خبره و اساتید صاحب نظر در علم مدیریت استفاده شد و پایایی پرسشنامه ها با استفاده ازآلفای کرونباخ و ضریب پایایی مرکب به ترتیب مورد تأیید قرار گرفتهاست. دادهها توسط نرم افزارهای SPSS و Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. از آزمون همبستگی و رگرسیون برای آزمون فرضیهها و آزمون کولموگروف- اسمیرنوف جهت تشخیص نرمال بودن دادهها استفاده شده است و براساس نتایج به دست آمده تمامی فرضیه های موجود در پژوهش تأیید گردیدند.انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33117پاییز20171122ارائه یک رویکرد ترکیبی برای ارزیابی و رتبه بندی حالت های شکست با استفاده از FMEA تعدیل شده و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی(مورد مطالعه: یک شرکت تولید کننده چرخ دنده و گیربکس های صنعتی فعال در قم)193059673FAمحمد ثابت مطلقگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانسید علی ایازیدانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانسید جلال الدین حسینی دهشیریدانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-7031-1259Journal Article20171119تجزیه و تحلیل حالات خرابی و آثار آن یک روش ساختار یافته است که می تواند به ما در شناسایی حالت های شکست در یک سیستم، ارزیابی تاثیر آنها و برنامه ریزی برای اقدامات اصلاحی کمک نماید. با وجود کاربرد گسترده این روش در بسیاری از صنایع، این روش کمبودهایی نیز دارد. در روش سنتی تجزیه و تحلیل حالات خرابی و آثار آن، برای هر حالت شکست سه شاخص ریسک: شدت، احتمال وقوع و قابلیت تشخیص ارزیابی می شود و از حاصلضرب این اعداد نمره اولویت ریسک بدست می آید. هنگامی که دو یا چند حالت شکست دارای نمره اولویت مشابهی باشند تیم ارزیابی در مقیاس رتبه بندی این سه شاخص دچار اختلاف نظر می شود. ضعف دیگر این روش این است که برای هر کدام از این سه شاخص وزن یکسانی در نظر گرفته می شود. هدف این پژوهش این است که یک رویکرد جدیدی را برای غلبه بر این کمبودها ارائه نماید. بنابراین، در این مقاله یک کد اولویت بندی ریسک برای رتبه بندی حالت های شکست در زمانی که دو یا چند حالت شکست دارای نمره اولویت ریسک مشابهی باشند، مورد استفاده قرار می گیرد. برای وزن دهی سه فاکتور ریسک نیز از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی استفاده شده است. نهایتاً برای اعتبار بخشی مدل مطرح شده، تلاش گردید تا آن را در یک کارخانه تولیدی بکار بگیریم.انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33117پاییز20171122واکاوی مفهوم قابلیتهای فناورانه314459674FAسیامک طهماسبیدانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20171114اهمیت «قابلیتهای فناورانه» در پیشرفت صنایع و شرکتهای مختلف صنعتی هر روز بیشتر از قبل نمایان میشود. پژوهشگران حوزه مدیریت فناوری این مفهوم را نه تنها عامل کلیدی در توسعه شرکتها، بلکه عامل مهمی در توسعه و پیشرفت کشورها ذکر میکنند. علی رغم این تاکیدها، ادبیات این حوزه از پراکندگی رنج برده و تعاریف گوناگونی از آن ارائه شده است. این امر باعث میشود استفاده مدیران و مسئولین صنعتی از این موضوع دشوار گردد. در این مقاله تلاش داریم تا با واکاوی عمیق تعاریف ارائه شده در خصوص «قابلیتهای فناورانه» زمینه را برای استفاده هرچه بیشتر سیاستگذاران و مدیران صنعتی فراهم کنیم. در این راستا با استفاده از روش تحقیق «مرور نظاممند» پژوهشهای مختلف انجام شده در سطح بین المللی از پایگاه اطلاعاتی «Article Gate» شناسایی شده و ضمن تحلیل آنها، مفهوم قابلیتهای فناورانه تبیین شد. نتایج نشان میدهد که مفهوم قابلیتهای فناورانه متناسب با شرایط و اقتضائات شرکتها متفاوت بوده لذا سه ساحت برای آن در نظر گرفته شد که عبارتند از «توانمندی تقلید و کپیسازی»، «توانمندی بهبود» و «توانمندی نوآوری».انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33117پاییز20171122تحلیل اثرات متقابل اقدامات مدیریت کیفیت فراگیر و نوآوری سازمانی با استفاده از همبستگی کانونی455359675FAعزت الله اصغری زادهدانشیار دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، تهران، ایران.ایمن قاسمیان صاحبیدانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، تهران، ایران.علیرضا عربدانشجوی دکتری تخصصی تحقیق در عملیات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-5024-2177سیده نگین حیدریدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه ارشاد دماوند.Journal Article20171102هدف این پژوهش، بررسی اثرات متقابل اقدامات مدیریت کیفیت فراگیر و نوآوری سازمانی هست. قلمرو مکانی این پژوهش، صنعت کاشی وسرامیک و نمونه پژوهش 131 نفر از خبرگان این صنعت بوده که به روش تصادفی طبقهای سهمیهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و برای تحلیل دادهها، آزمون همبستگی پیرسون و همبستگی کانونی مورداستفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که رابطه معنیداری میان اقدامات مدیریت کیفیت فراگیر و نوآوری سازمانی وجود دارد. همچنین اغلب شاخصهای اقدامات مدیریت کیفیت فراگیر و نوآوری سازمانی دارای همبستگی نسبتاً خوبی با یکدیگر میباشند. در میان ابعاد اقدامات مدیریت کیفیت فراگیر، ابعاد نقش مدیران عالی، مدیریت فرآیند و مدیریت کیفیت عرضهکنندگان به ترتیب دارای بالاترین نقش و ابعاد روابط کارکنان و دادههای کیفیت دارای کمترین نقش و در میان ابعاد نوآوری سازمانی، نوآوری در فرآیند، نوآوری در محصول و نوآوری در مدیریت به ترتیب دارای بیشترین نقش در ایجاد رابطه معنادار بین دو مجموعه اقدامات مدیریت کیفیت فراگیر و نوآوری میباشند.انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33117پاییز20171122سنجش میزان آمادگی شرکتهای دولتی در پیادهسازی مدیریت دانش (مورد مطالعه: شرکت گاز مازندران)546459676FAحامد محمدیگروه مدیریت دولتی - دانشگاه آزاد قزوین0000-0002-2087-3883محمدحسن یحیی نژادرئیس امور برنامه ریزی شرکت گاز مازندرانJournal Article20171122هدف اصلی نوشتار حاضر، سنجش میزان آمادگی شرکت گاز مازندران در پیادهسازی مدیریت دانش میباشد. در همین راستا، جهت سنجش میزان آمادگی یا سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش از الگوی اسکیرم(1999) به عنوان چارچوب نظری مطالعه استفاده شده است و بر این اساس 10 بعد مدیریت دانش در شرکت مورد مطالعه مورد سنجش قرار میگیرد. یافتههای پژوهش نشان میدهند که شرکت مورد مطالعه در ابعاد رهبری، فرهنگ و ساختار، فرآیندها، کارکنان و مهارتها، دانش پنهان، دانش آشکار و مراکز و کانونهای دانش دارای نقطه ضعف؛ و در ابعاد اهرمها و تقویتکنندگان بازار و اندازهگیری دارای ضعف خفیف میباشد. بهمنظور بهبود نقاط ضعف شناسایی شده و نیز چالشهای دانشی حال و آینده در شرکت مورد مطالعه، اهداف استراتژیک حوزه دانشی تعریف و تبیین گردیدند. انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33117پاییز20171122تعیین مشخصه های کیفی محصول بر اساس روش ترکیبی گسترش کارکردهای کیفیت و کارت امتیازی متوازن (مطالعه موردی: محصول چرخ دستی خرید شرکت مهرآوه)658059677FAفاطمه اثناعشریگروه مدیریت صنعتی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایرانمسعود براتیگروه مدیریت صنعتی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایرانJournal Article20171023در محیط پرتلاطم و رقابتی امروز، سازمانهایی در عرصه رقابت پیشرو خواهند بود که در برآوردن نیازها و خواستههای مشتریان گوی سبقت را از سایر رقبای بازار بربایند. ولی بدون تردید ایجاد رضایت در مشتریان، در وهلهی اول نیازمند شناخت نیازها و خواستههای ایشان و سپس انتقال این خواستهها به موقعیتی است که محصولات و خدمات تولید میشود. هدف این پژوهش، تعیین مشخصههای کیفی محصول چرخدستی خرید برای شرکت مهرآوه است. به این منظور، رویکرد ترکیبی گسترش کارکردهای کیفیت و کارت امتیازی متوازن مورد استفاده قرار گرفته است. در مرحلهی نخست، نیازهای مشتریان، شناسایی و رتبهبندی شده است. نمونه آماری این مرحله، 95 نفر از مصرفکنندگان نهایی چرخدستی خرید بودهاند که از 4 منطقه پرفروش شهر اصفهان انتخاب شدهاند. در این مرحله، 25 نیاز مشتری شناسایی و در سه گروه قیمت، زیبایی و عملکرد، دستهبندی شدهاند که منظر مشتری کارت امتیازی متوازن را تشکیل داده است. در مرحله بعدی، ارزیابی رقبا و تعیین جایگاه شرکت در هر یک از نیازهای مشتری صورت گرفته و با روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی رتبهبندی شدهاند. مرحله سوم، به شناسایی الزامات فنی اختصاص یافته است. نمونه آماری این مرحله 3 نفر از کارشناسان خبره شرکت بودهاند. در این مرحله 24 الزام فنی برای تولید محصول شناسایی و بر اساس رویکرد کارت امتیازی متوازن به سه منظر مالی، فرایندهای داخلی، و رشد و یادگیری، طبقهبندی شدهاند. در مرحله چهارم، ماتریس ارتباطات بین نیازهای مشتری و الزامات فنی به دست آمده است. نتایج این مرحله نشان میدهد چهار الزام فنی افزایش حجم تایرها، استفاده از مواد نرم در اطراف تایرها، طراحی دستگیره متناسب و کاهش هزینه مواد اولیه مهمترین مواردی است که باید در طراحی محصول مد نظر قرار گیرند. در مرحله پایانی، ماتریس همبستگی الزامات فنی نیز تکمیل شده و پیشنهادهایی برای بهبود طرح محصول ارائه شده است.انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33117پاییز20171221طراحی و آزمون الگوی اندازه گیری سرمایه فکری مدیران در مراکز آموزشی8192128186FAمحمد صبوری مطلقدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد خرمآباد، ایرانابراهیم. پورحسینیاستادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایرانامین رحیمیکیااستادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.Journal Article20171221تحقیق حاضر با هدف طراحی و آزمون الگوی اندازهگیری سرمایه فکری مدیران در سازمانها انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران آموزش و پرورش به تعداد ۴۹۳۳ نفر (2564 مرد و 2369 زن) بود که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان تعداد 357 نفر (186 مرد و 171 زن) به عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل مصاحبه، پرسشنامه روش دلفی و پرسشنامهی محقق ساخته با پایایی 90/0 به شکل کلی و پایایی 80/0 برای مولفهی سرمایه انسانی، پایایی 72/0 برای مولفهی سرمایه ساختاری، پایایی 82/0 برای مولفهی سرمایه ارتباطی، پایایی 81/0 برای مولفهی سرمایه اجتماعی- فرهنگی و پایایی 78/0 برای مولفهی سرمایه بازآفرینی بود. در تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی فراوانی، درصد و نمودار و شاخصهای پراکندگی برای دادههای جمعیتشناختی و آزمون استنباطی ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) استفاده شد. یافتههای بهدست آمده نشان داد که مدل سرمایه فکری از 70 کد، 18 شاخصه و 5 بعُد تشکیل شده است. مدل طراحی شدهی سرمایه فکری از برازش مناسب برخوردار است. بین مولفههای پنجگانهی سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه ارتباطی، سرمایه اجتماعی- فرهنگی و سرمایه بازآفرینی با سرمایه مدیران رابطهای معنادار و مستقیم وجود دارد.