انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33118زمستان20190220ارائه راهکارهای افزایش بهره وری سرمایه های انسانی در کار گروهی61785857FAمحمدرضا زاهدیاستادیار دانشگاه صنعتی مالک اشترپونه جعفری ساروئیدانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی کسبوکار جدید، دانشگاه علم و صنعت ایرانحسین حکیمیکارشناس ارشد عملکرد و بهرهوری در منابع انسانی، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20190117مدیران سازمانها همواره از دیرباز در تلاشند تا از کمینههای سازمان بیشینهها را ساخته و بیشترین بازدهی را در سازمان کسب نمایند. امروزه یکی از دغدغههای بزرگ سازمانها افزایش بهرهوری است. سرمایههای انسانی بهعنوان عامل اصلی در ایجاد و افزایش بهرهوری همواره مدیریت و رهبری شدهاند. عموماً سازمانها از کار گروهی برای همافزایی و ایجاد بهرهوری بیشتر استفاده میکنند، در این تحقیق سعی شده تا با بررسی متون نظری و ادبیات تحقیق در زمینه افزایش بهرهوری سرمایههای انسانی در کارگروهی با افزایش سطح انگیزش کارکنان از طریق سه فرضیه، طراحی سیستم جبران خدمات مبتنی بر عملکرد، تغییر رفتار سازمانی سرپرست تیم کاری از رفتار مدیرگونه به رفتار رهبرگونه و اجازه ایجاد خلاقیت و نوآوری به صورت فردی و محیطی به تیم کاری، راهکارهایی با رویکرد افزایش انگیزه و در نهایت افزایش بهرهوری سرمایههای انسانی در کارگروهی پیشنهاد شود. سپس این فرضیهها در یک شرکت ایرانی مورد آزمون قرار گرفته و در نهایت سه راهکار بهعنوان راهکارهای افزایش بهرهوری سرمایههای انسانی در کارگروهی پیشنهاد شده است.انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33118زمستان20190220فرا تحلیل عوامل مؤثر بر تعالی سازمانی بر اساس مدلEFQM(با استفاده از نرم افزار CMA.2)182785837FAعلی اکبر مجدیاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد.بتول صیفوری طغرالجردیمربی،گروه علوم اجتماعی،دانشگاه پیام نور،صندوق پستی 3697-19395 تهران،ایرانغلامرضا حسنی درمیاناستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد.Journal Article20190122فراتحلیل را هنر ترکیب تحقیقات و تحلیلی بر چند تحلیل مینامند و در واقع روش کمّی برای تلفیق نتایج تحقیقات مستقل و مشابه و ترکیب یافتههای آنها برای ارزیابی اثربخشی عمل آزمایشی است. مانند هر واکاوی علمی دیگری، برای انجام فراتحلیل اولین مرحله، صورتبندی دقیق موضوع است و در این پژوهش، تعالی سازمانی براساس مدل EFQM را برگزیدیم تا از منظر روشی نوین و با کاربرد نرمافزار 2.CMA موضوع موردنظر، بررسی شود. در این مطالعه، براساس رعایت اصول اولیهی این روش 31 پژوهش کمّی داخلی با موضوع تعالی سازمانی در بازهی زمانی 96-1390 را براساس متغیر توانمندسازی (رهبری، راهبردی، کارکنان، شرکتها و منابع، فرایندها) و نتایج (نتایج مشتری، نتایج کارکنان، نتایج جامعه، نتایج کلیدی عملکرد) انتخاب کردیم. نتایج نشان داد که اندازه اثر تعالی سازمانی با 561/0 تأثیر دو متغیر توانمندسازی و نتایج در تحقیقات مرور شده در حد زیاد تأیید میشوند.انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33118زمستان20190220الگوریتمهای نوآورانهی حل مساله در تجارت و کسب و کار284085927FAمحمد رضا سلیمیدانشجو / دانشگاه آزاد تهران مرکزمهدی زمانی مزدهمدرس دانشگاه پیام نورJournal Article20180707امروزه جهانیشدن از عبارات کلیدی بوده و شرکتها و سازمانها را وادار به رقابتی جهانی مینماید، در این فضای رقابتی نقش تصمیمگیریها در حل مسائل به بیشینه رسیده و فرصت محدودی برای آزمون و خطا باقی مانده است. در این سند بهکارگیری الگوریتمهای نوآوری تریز در مدیریت را بررسی خواهیم کرد. الگوریتمهای نوآورانهی حل مسئله علاوه بر دیدگاه مهندسی بهعلت میدانی بودن میتوانند ضریب تصمیمات خطا را در حوزههای مختلف سازمان به پایینترین حد ممکن برسانند و خطای ناشی از تصمیمات مدیریتی را تا حد قابل قبولی کاهش دهند. از همین رو در سطح جهانی از این الگوریتمها در حوزههای مختلف مدیریتی استفاده میشود. <br />در این سند به بررسی الگوریتمهای نوآورانهی حل مسئله پرداخته شده که با روشهای تشخیص مسائل و حل سیستماتیک به ما کمک میکنند تا افراد سازمان در تمامی سطوح بتوانند با استفاده از آن در سریعترین زمان به محتملترین و صحیحترین راهحلهای موضوع دستیابی پیدا کنند. روش انجام این پژوهش، مطالعهی اسنادی و کتابخانهای بوده و تلاش شده تا آخرین اسناد علمی و تخصصی این حوزه مورد مطالعه و کاوش قرار گیرد. در این پژوهش سعی بر آن شده تا به TRIZ از منظر دیگری نگریست و به بررسی جنبهی مدیریتی آن در کسبوکار پرداخته شود. تریز بیان میکند که بیشتر از 90 درصد از مسائل سازمانها تکراری بوده و میتوان برای آنها از راهحلهای نوآورانه استفاده کرد.انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33118زمستان20190220روابط ساختاری بین مدیریت کیفیت جامع و چابکی سازمانی با نقش میانجی یادگیری سازمانی415585838FAاحسان مسعودیکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، موسسه آموزش عالی پیام، گلپایگان، ایرانحسین رضایی دولت آبادیگروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20190122هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مدیریت کیفیت جامع بر چابکی سازمانی از طریق متغیر میانجی یادگیری سازمانی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را 290 نفر از مدیران شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی مبارکه تشکیل میدادند. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان و به روش تصادفی ساده، 165 نفر تعیین گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (1999)، مدیریت کیفیت جامع وانیچ چینچای و ایگل (2011) و یادگیری سازمانی نیفه (2001) استفاده شد. روایی پرسشنامهها با بهرهگیری از روایی محتوایی و روایی سازه تأیید شد و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 822/0، 756/0 و 795/0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیهها، از مدلیابی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار SMART-PLS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مدیریت کیفیت جامع بر چابکی و یادگیری سازمانی تأثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین یافتهها نشان داد که تأثیر یادگیری سازمانی بر چابکی سازمانی مثبت و معنادار است. علاوه بر این، یافتهها حاکی از آن است که مدیریت کیفیت جامع بر چابکی سازمانی از طریق متغیر میانجی یادگیری سازمانی تأثیرگذار است. با توجه به نتایج بهدست آمده، مدیریت کیفیت جامع و یادگیری سازمانی میتوانند در جهت ایجاد و بهبود چابکی در شرکتهای کوچک و متوسط مؤثر واقع شوند.انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33118زمستان20190220شناسایی و رتبه بندی استانداردهای ارزیابی ریسک بیمه مسئولیت آتشسوزی در مشاغل و حرفهها با تکنیک FAHP (مطالعه موردی: بیمه ایران استان قزوین)576886846FAمحمدمهدی مظفریاستادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه بینالملل امام خمینی (ره) قزوینمهسا باحجابکارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوئین زهرا، قزوین، ایران.Journal Article20181012هدف اصلی این مطالعه بررسی استانداردهای ارزیابی ریسک برای بیمه مسئولیت آتشسوزی در مشاغل و حرفهها در بیمه ایران استان قزوین است. مطالعه حاضر به لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است که روش گردآوری اطلاعات در آن میدانی و کتابخانهای و ابزار گردآوری اطلاعات در آن پرسشنامه است. جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان بیمه ایران استان قزوین است. تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) و نرمافزارExcel استفاده شده است. نتایج نشان داد که معیارهای مدیریت ریسک، مایعات قابل اشتغال و تجهیزات ایمنی به ترتیب با اوزان 254/0، 204/0 و 203/0 در اولویت اول تا سوم قرار دارند و به ترتیب سایر رتبهبندیهای شاخصها طبق جدول (17) آورده شدهاند. با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان تمهیدات مناسبی را مانند طراحی و نصب سامانههای اعلام و اطفای حریق و آموزش مستمر افراد در این خصوص مدنظر قرار داد. همچنین، بههنگام صدور بیمهنامه میتوان سقفی را برای تعهدنامه بیمه در نظر گرفت تا اطلاعات کاملی از بیمهگذار دریافت کرد. سقف تعهد بیمهگر در بیمهنامه باید مساوی و یا کمتر از میزان و نوع خسارت برآورده شده باشد تا توازن در پذیرش ریسک و دریافت حق بیمه وجود داشته باشد.انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33118زمستان20190320نیروهای پیشران استانداردسازی در سازمانهای توسعهی استاندارد6982115570FAمصطفی تمتاجیدانشجوی دکتری فناوری اطلاعات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20181111این مقاله به بررسی نیروهای پیشران خاصِ یک بخش برای فعالیتهای استانداردسازی در سازمانهای توسعهی استاندارد میپردازد. در قسمت اول، فرضیههای نظری مربوط به استانداردسازی خاصِ یک بخش مطرح میشود و آزمون تجربی به کمک رویهی دومرحلهای صورت میگیرد. ابتدا، بر اساس 19 بخش موجود، این فرضیهها به صورت تجربی برای آلمان در بوتهی آزمون قرار میگیرند. نتایج نشان از آن دارند که بخشهای تحقیق و توسعه به صورت فعال استانداردسازی میکنند؛ بعلاوه، حقوق داراییهای فکری نیز نقش مهمی ایفا مینماید. از این گذشته، استانداردسازی با تمرکز سازمانها تا یک آستانهی مشخص افزایش مییابد، و پس از آن فعالیتهای استانداردسازی دوباره افول میکند. در نهایت، اغلب، بخشهای صادرات بیشتر استانداردسازی میکنند. در قسمت دوم، به دلیل کوچکبودن پایگاهدادهای، آزمون این فرضیهها به صورت تجربی در یک مدل ائتلافی2 انجام میشود، که یک رویکرد بینالمللی چندبخشی مبتنی بر 20 بخش و 7 کشور میباشد. به طور کلی، این نتایج با یافتههای آلمان تطابق دارند. پس از ارائهی خلاصهای از نتایج، توصیه هایی برای فعالیتهای استانداردسازی آینده ارائه میشود.