انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33118پاییز20181122شناسایی و رتبه بندی عوامل استراتژیک محیطی و سازمانی در برقراری اصول عملیات ناب در خدمات شهری؛ مورد مطالعه شهرداری همدان61781591FAروح الله سهرابیاستادیار دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا-همدانمحمد رحمانیاستادیار مدیریت،دانشکده مدیریت و حسابداری،بوعلی سینا،همدان،ایرانهما خلجیکارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20181108تردیدی نیست که مدیریت صحیح یک شهر بطور پیوسته نیازمند ردیابی و شناخت عوامل تنزلدهنده فعالیتها از مسیر اجرای بهینه آنها و کنترل و برطرف کردن تنگناها است. پژوهش حاضر با هدف شناساییِ و رتبهبندی عوامل استراتژیک محیطی و سازمانی در پیاده سازی خدمات شهری ناب در شهرداری همدان انجام شده است. فرآیند صدور پروانه ساختمان در این سازمان مدنظر قرار گرفته و سوال اصلی این پژوهش باین صورت طرح شده است که "چه عواملی و با چه اولویتی سبب ناب شدن خدمات شهری و بطور خاص فرآیند صدور پروانه ساختمان در شهرداری همدان خواهد بود؟ " بنابراین تحقیق پیش رو به لحاظ ماهیت توصیفی_تحلیلی و به لحاظ هدف کاربردی است. در پژوهش حاضر به شناسایی و طبقه بندی 28 عامل استراتژیک موثر در پیاده-سازی اصول عملیات ناب پرداخته شد. بدین منظور با کمک گرفتن از 13 خبره شهرداری که دارای تجربه در خدمات شهری بوده اند از تکنیک دلفی استفاده شد. سپس با استفاده از تکنیک تصمیمگیری چند معیاره تاپسیس فازی به عنوان یکی از فنون پرکاربرد و توانمند و همفکری 16 خبره به رتبه بندی عوامل پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان داد که ارزیابی عملکرد کارکنان از بین عوامل درون سازمانی و بی اعتمادی مردم نسبت به شهرداری در بین عوامل برون سازمان مهمترین عوامل در برقراری اصول ناب در فرآیند صدور پروانه ساختمانی در شهرداری همدان هستند. بر اساس نتایج پیشنهاد شد که ارزیابی عملکرد صحیح کارکنان، اجرای دفاتر پیشخوان، توزیع بروشور هدایت ارباب رجوعان و ... بمنظور برقراری اصول عملیات ناب صورت گیرد.http://www.jstandardization.ir/article_81591_54d17ee7a8299d20715cbee732dd8e07.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33118پاییز20181122مراحل و ابزارهای لازم برای پیاده سازی اثربخش PFMEA در سازمان های تولیدی182981610FAمحمد باغبانیگروه آموزشی مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.0000-0002-4848-2905سلیمان ایرانزادهگروه آموزشی مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.مجید باقرزاده خواجهگروه آموزشی مدیریت ،دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20181018این پژوهش نتیجه یک پژوهش علمی در یک سازمان تولیدی بنام کارخانه قند کردستان است. هدف از این تحقیق، تبیین و تشریح مراحل، ابزارها و اقدامات لازم برای پیاده سازی اثربخش تکنیک تجزیه و تحلیل حالات خرابی و آثار آنها در فرآیند (PFMEA) در سازمان های تولیدی است. مراحل پیاده سازی اثربخش PFMEA شامل؛ ایجاد ائتلاف راهنما و تیم پروژه، تعیین وضعیت تولید قبل از مداخلات به عنوان پیش آزمون، استخراج نقشه فرآیندهای تولید، شناسایی خطاهای فرآیند و تعیین عدد اولویت خطا(RPN) ، تعیین خطاهای با اولویت بالا جهت حذف یا کاهش آثار آنها با ماتریس شدت-وقوع و جدول رتبه بندی ریسک، تکمیل کاربرگ های PFMEA برای خطاهای با اولویت بالا ، ترسیم تحلیل درخت خطا، شناسایی دلایل و منشأهای ایجاد خطاها، ارائه راهکارهای حذف خطاها و یا کاهش آثار آن ها، پیاده سازی راهکارها و در نهایت به دست آوردن میزان پس آزمون جهت تعیین میزان اثربخشی اقدامات انجام شده است.http://www.jstandardization.ir/article_81610_f11c047c4b176e8f6824430725a110fc.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33118پاییز20181122اثر کارکردهای مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد کیفیت و عملکرد نوآوری303781590FAمحمدرضا عسگریدانشیار، عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد یادگار امام(ره)شهرری، گروه مدیریت بازرگانی ایران تهرانعلیرضا دادرسکارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه مالک اشترJournal Article20180429مدیریت کیفیت فراگیر و عملکرد ارتباطات یک بحث بسیار مهم در ادبیات است، ارتباط عملکرد کیفیت و مدیریت کیفیت فراگیر در مطالعات زیادی تأیید شده اند، اما یافته ها در مورد عملکرد نوآوری دارای تناقض است. با این حال اکثر صاحب نظران اهمیت فعالیت های مدیریت کیفیت فراگیر روی پیامدهای عملکرد را بیان نموده اند. هدف اصلی این مطالعه بررسی این است که آیا فعالیت های مدیریت کیفیت فراگیر روی کیفیت و یا عملکرد نوآوری اثر می گذارند و همچنین تعریف اجزای مؤثر روی این انواع عملکرد می باشد. بر این اساس ما ادبیات را برای توسعه فرضیات بررسی نمودیم و در جهت آزمون مدل تحقیق، داده ها را از ناحیه مارمارا جمع آوری نمودیم، و سپس روابط مثبت و با اهمیت آماری بین فعالیت های مدیریت کیفیت فراگیر، کیفیت و عملکرد نوآوری نشان داده شد.http://www.jstandardization.ir/article_81590_b2c3d03719cf7f396637d65e84b72923.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33118پاییز20181122شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر افزایش بهره وری کارکنان با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل شبکه (ANP ) ( مطالعه موردی : سازمان ملی استاندارد ایران )386581589FAمریم جودکیگروه فنی و مهندسی، واحد شهریار، دانشگاه آزاد اسلامی، شهریار، ایرانحسینعلی حسنپوراستادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه امام حسین(ع)Journal Article20181103با توجه به اهمیت نیروی انسانی بهعنوان باارزشترین سرمایه شناختهشده در هر سازمانی، شناخت مؤلفههای تاثیرگذار بر افزایش بهره وری و بهبود عملکرد آنان نیز دارای اهمیت است. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل مؤثر برافزایش بهرهوری کارکنان در سازمان ملی استاندارد ایران، در راستای رفع مشکلات و چالشهای پیش روی ارتقاء و بهبود عملکرد کارکنان دارد. در این تحقیق کاربردی ، برای گردآوری دادهها از روشهای کتابخانهای و میدانی و از ابزار پرسشنامه استفادهشده است. جامعه آماری شامل مدیران تخصصی و کارشناسان شاغل ستادی در سازمان ملی استاندارد ایران هستند. برای تعیین روایی پرسشنامهها از فرمول لاشه و پایایی آن از آلفای کرونباخ با کمک نرمافزار SPSS استفاده شده است. با محاسبه نرخ ناسازگاری، مرحله تایید پرسشنامه های مقایسات زوجی (باتوجه به نظرات خبرگان) انجام شده است. برای انجام مقایسات زوجی و رتبه بندی معیارها و زیرمعیارها، از تکنیک فرایند تحلیل شبکه (ANP ) در نرم افزار Super Decisions استفاده شده است.<br /> باتوجه به نتایج حاصل از تحقیق، از 5 عامل و معیار اصلی (سبک مدیریت، ویژگیهای فردی، عوامل شغلی، ویژگی سازمان و عوامل رفاهی کار)، عوامل رفاهی کار بعنوان مهمترین عامل اصلی در افزایش بهرهوری کارکنان سازمان ملی استاندارد ایران شناخته شد. سبک مدیریت در رتبه دوم، عوامل شغلی در رتبه سوم، ویژگیهای فردی در رتبه چهارم و ویژگی سازمانی در رتبه پنجم قرار گرفته است. از 36 عامل فرعی و زیرمعیار نیز، عامل مناسب بودن سطح حقوق و دستمزد و پرداختی های سازمان در رتبه اول، عامل وجود مدیری توانا، کارآمد و دارای شایستگی علمی و فنی در رتبه دوم، ارتقاء و انتصاب کارکنان براساس شایسته سالاری در رتبه سوم، وجود فرهنگ سالم و سلامت اداری در سازمان در رتبه چهارم و عدم تبعیض و رعایت عدالت بین کارکنان در رتبه پنجم دارای اهمیت و 5 اولویت برتر در افزایش بهره وری کارکنان شناخته شده اند.http://www.jstandardization.ir/article_81589_fb8ca2bf44beaf3fc4c725acca2d20a5.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33118پاییز20181122کاربرد رویکرد ترکیبی DEA–FMEA در باز مهندسی فرآیندهای حوزه تأمین در صنعت پیمانکاری نفتی، مطالعه موردی در یک شرکت پیمانکاری حوزه نفت (OEID)667681592FAامین کمالیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ساختهها - دانشگاه پارسالهه آتشک ممانکارشناس ارشد مدیریت سیستم و بهره وری – دانشگاه آزاد اسلامی – واحد تهران مرکزJournal Article20181201امروزه باوجود اینکه عوامل اثرگذار برای بهبود سیستمها در سازمانها با کمک روشهای آکادمیک و به روز قابل شناسایی میباشند، اما همچنان بدلایل مختلفی استفاده از روشهای قدیمی و غیر کارامدی مرسوم است. فرایندهای موجود سازمان در صورتیکه به درستی عارضهیابی نشوند به تدریج مانع رشد و توسعه سازمان خواهند شد. در پژوهش حاضر، ضمن مطالعه موردی یک شرکت پیمانکاری حوزه نفت، به باز مهندسی فرآیندهای حوزه تأمین در صنعت پیمانکاری نفتی مبتنی بر رویکرد ترکیبی DEA-FMEA پرداختهایم. با استفاده از روش BPR طی جلسات متعدد با نخبگان صنعت به شناسایی مخاطرات اصلی فرآیندهای حوزه تأمین پرداختهایم. به کمک روش FMEA و DEA این مخاطرات را اولویتبندی و زیرفرآیندهای اولویت دارتر انتخاب، و به بررسی سهولت استفاده از سیستم الکترونیکی در رفع مشکلات مطرح شده پرداختیم. این پژوهش با روش توصیفی پیمایشی انجام شده و در آن اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه از نمونه آماری 25 نفره از نخبگان سازمان که در سیستم فرآیندهای حوزه تأمین مشارکت داشتهاند و با روش شمارش کامل شناسایی شدند، جمعآوری شده است. برنامهریزی خرید و عدم اولویتبندی صحیح و اثربخش در تعیین نیازمندیها از مهمترین چالشهای شناسایی شده در چارچوب این پژوهش هستند. نتایج این پژوهش نشان داد پیادهسازی سیستم تأمین کالا بصورت مکانیزه و به طبع آن بهبود فرآیند موجود، باعث میشود با جمعآوری اطلاعات مربوط به فرآیندهای خرید از تمام واحدهای سازمان و ذخیرهسازی آن در یک مرکز به صورت یکپارچه امکان پردازش اطلاعات و دریافت گزارشهای مورد نیاز فراهم شود و به مدیریت متمرکز و مؤثرتر سازمان کمک میکند.http://www.jstandardization.ir/article_81592_c34a002cf34113a6ae33611629e1dbe0.pdfانجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتیفصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت2345-33118پاییز20181222حقوق دارایی فکری اساسی و مشارکت مخترعان در استانداردسازی7795114550FAسید محسن میرباقریدانشجوی دکتری تخصصی، دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20181101کسب حقوق دارایی فکری اساسی برای نوآوری و رقابت در صنعت شبکه ،جایی که استانداردسازی فنی نقشی حیاتی در توسعه ایفا میکند، حائز اهمیت است. مطالعهی حاضر با استفاده از پایگاه دادههای ثبتاختراع به بررسی تجربی عوامل تعیینکنندهی حقوق دارایی فکری اساسی برای استانداردهای ارتباطات بیسیم میپردازد. تمرکز ویژه روی مشارکت مخترعان در استانداردسازی فنی است که با شناسایی و جمعآوری درخواستهای ثبتاختراع آنها انجام میشود.http://www.jstandardization.ir/article_114550_e6031f7c934ece2a662efeb943801031.pdf