TY - JOUR ID - 79952 TI - ارائه ی چارچوب مهندسی الزامات به منظور اطمینان از درک و دریافت نیاز کامل مشتریان JO - فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت JA - JSQM LA - fa SN - 2345-3311 AU - قیدرخلجانی, جعفر AU - غضنفری, محمدجواد AU - عسگری جمکرانی, حسن AD - Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 4 IS - تابستان SP - 34 EP - 44 KW - مهندسی الزامات KW - رضایت مشتریان KW - الزامات طراحی محصول KW - نیازهای مشتریان DO - N2 - با افزایش رقابت در بازارهای جدید، رضایت مشتری و کاهش شکایت‌ها، از عوامل مهم برای موفقیت یک شرکت محسوب می‌شوند. تشخیص نیاز مشتریان به‌ویژه در محصولاتی که مشتریان خاص و منحصربه‌فرد دارند از اهمیت زیادی برخوردار است. مشتریان ممکن است در مرحله‌ی ارائه‌ی درخواست محصول نتوانند همه‌ی الزامات و نیازهای خود را بیان کنند. ایجاد چارچوبی برای مدیریت و مهندسی نیازها و الزامات مشتریان می‌تواند برای ارائه‌دهندگان محصولات و خدمات کمک مؤثری باشد که بتوانند بر‌اساس آن از درک نیازها و الزامات مشتریان اطمینان حاصل کنند. روش‌های مختلفی برای مدیریت و مهندسی الزامات و نیازهای مشتریان ارائه‌شده است که شاید بتوان گفت روش ارائه‌شده توسط سازمان فضایی آمریکا (ناسا) روشی جامع و کامل در بین روش‌ها‌ست. در این تحقیق با مبنا قرار‌دادن این روش سعی شده به‌صورت عملی علاوه‌بر ایجاد فرایندها و روش اجرایی برای یک صنعت خاص نسبت به استقرار و بومی‌سازی آن اقدام شود. UR - http://www.jstandardization.ir/article_79952.html L1 - http://www.jstandardization.ir/article_79952_7ed6d4831e088b03f0c0f876826b2265.pdf ER -