TY - JOUR ID - 110124 TI - تفکر ناب، شش سیگما و فلسفه ضرر اجتماعی کیفیت تاگوچی JO - فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت JA - JSQM LA - fa SN - 2345-3311 AU - تقی زاده, قاسم AD - - Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 2 IS - پاییز SP - 38 EP - 45 KW - تفکر ناب KW - شش سیگما KW - بهبود کیفیت DO - N2 - شش سیگما را م یتوا ن «گزاره نوین مدیری ت یکفیت » در جهان امروزی دانست. با وجود اینک‌ه این روش پیشرفته ترین مباحثی است کهدر حال حاضر سرآمد اهداف سازمان های بزرگ دنیا قرار گرفته است، هنوز رسیدن به سطح شش سیگما کی چشم انداز است و شرکتهایمطرح در استفاده از این روش، قادر به دستیابی به سطح شش سیگما نبوده اند. در این راستا، تفکر ناب و فلسفه تاگوچی نیز جایگاه والاییرا در از بین بردن ضایعات کاری در دهه اخیر به خود اختصاص داده اند. آرزوی دیرین هی تولید محصول )کالا یا خدمات( بدون نقص بامباحث نظری تفکر ناب و تع یین معیاری از طریق رو کیرد شش سیگما )شش سیگما ناب( به مرحله ای م یرسد که باید این مهم در کلیهمراحل چرخ هی تحقق کی محصول به زبان مدیریت ارزیابی و به طور عینی محقق شود. در این مقاله سعی شده است که با استفاده ازفلسفه تاگوچی و شش سیگما ناب، این امکان در اختیار مهندسان قرار گیرد که پروژه های بهبود یکفیت را با هدف بهبود تدریجی سطحسیگما و بیان آن به زبان مدیریتی )مالی(، به روشنی طرح ریزی نمایند. دستیابی به مقیاسی برای مقایسه سازمانهای جهان شمول، تقویتبنیه رقابتی سازمان ها و ترویج یکفیت به عنوان کی معیار تجاری از بارزترین نتایج و دستاوردهای این نگرش است. UR - http://www.jstandardization.ir/article_110124.html L1 - http://www.jstandardization.ir/article_110124_f401a346cf181fc123efb5349178279e.pdf ER -