TY - JOUR ID - 104559 TI - تأثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی ظرفیت سازمانی (مورد مطالعه: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد) JO - فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت JA - JSQM LA - fa SN - 2345-3311 AU - رجبی فرجاد, حاجیه AU - معدن کار, رزیتا AD - دانشیار گروه مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم انتظامی امین AD - کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ، دانشگاه آزاد علوم تحقیقات Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - پاییز SP - 23 EP - 34 KW - سرمایه اجتماعی KW - کارآفرینی سازمانی KW - ظرفیت سازمانی KW - شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد DO - N2 - امروزه، گرایشات کارآفرینانه و تمرکز بر توسعه‌ی کارآفرینی در سازمان‌ها از جمله مهم‌ترین عوامل کسب مزیت‌های رقابتی پایدار برای آن‌هاست. تحقیقات متعددی، افزایش فعالیت‌های کارآفرینانه را به سرمایه‌ی اجتماعی، پیوند داده‌اند. از طرفی، توجه به ظرفیت‌های سازمانی، می‌تواند در شناخت قابلیت‌های کارآفرینانه‌ی شرکت‌ها سهم داشته باشد. از این رو، پژوهش حاضر، با هدف تعیین تأثیر سرمایه‌ی اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی ظرفیت سازمانی در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه‌ی آماری تحقیق شامل تمامی کارکنان (شامل مدیران و کارمندان) شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد به تعداد 403 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 197 نفر از جامعه‌ی آماری به‌عنوان حجم نمونه تعیین و به روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک گزینش شدند. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌ی استاندارد استفاده شد که روایی آن با تعیین شاخص CVR برای تمام گویه‌ها، مورد‌تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با محاسبه آلفای کرونباخ تأیید شد. داده‌های گردآوری شده در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی، تجزیه و تحلیل شدند. جهت آزمون فرضیه‌ها از روش معادلات ساختاری و از نرم‌افزار Smart PLS، استفاده شد. یافته‌های حاصل از تجزیه‌وتحلیل فرضیه‌ی اصلی این پژوهش، حاکی از آن است که سرمایه‌ی اجتماعی با میانجی‌گری ظرفیت سازمانی بر کارآفرینی شرکت، تأثیر مثبت و معناداری دارد. سرمایه‌ی اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی و بر ظرفیت سازمانی، تأثیر مثبت و معناداری داشته و ظرفیت سازمانی نیز بر کارآفرینی سازمانی مؤثر است.   Impact of Social Capital on Organizational Entrepreneurship with the Mediating Role of Organizational Capacity (Case Study: Company of Quality and Standard Inspection)   Abstract Entrepreneurial trends and focusing on entrepreneurship development in the organizations, today are among the most important factors for them to gain sustainable competitive advantages. Numerous studies have linked the increased entrepreneurial activities to the social capital. On the other hand, attention to organizational capacities can contribute in understanding the entrepreneurial capabilities of companies. Therefore, the present study aimed to determine the impact of social capital on organizational entrepreneurship with the mediating role of organizational capacity in company of quality and standard inspection. Method of the research was applied one from purpose point of view and descriptive -survey. Statistical universe of the study consisted of all employees (including managers and staff) of standard and quality inspection company which was 403 person. Using Cochran formula and by systematic random sampling, 197 were selected as the sample size. To collect the data, standard questionnaire was used and its validity was confirmed by determining CVR index for all items and its reliability was confirmed by Cronbach’s alpha. The collected data were analyzed in two sections: descriptive and inferential statistics. To test the hypotheses, structural equations method and Smart PLS software were used. Findings from the analysis of the main hypothesis of this study indicate that social capital, through the mediation of organizational capacity, has a positive and meaningful effect on the entrepreneurship of the company. Social capital has a positive and meaningful effect on organizational entrepreneurship and organizational capacity and organizational capacity also has an impact on organizational entrepreneurship UR - http://www.jstandardization.ir/article_104559.html L1 - http://www.jstandardization.ir/article_104559_bc09351dff57a781f133f38e227b5211.pdf ER -