انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
3
بهار
2013
06
21
نقش طبقه بندی استاندارد کالاها و خدمات در توسعه تجارت الکترونیکی
4
19
FA
علی
عباسی رائی
همت مراد
قلندری
امروزه تنوع اقلام و پیدایش آنها بیش از پیش رو به افزایش است، به طوریکه بسته به نیازهای فعلی و حتی پیش بینی نیاز در آینده، هر لحظه قلمی خاص در حوزه کالاها و خدمات ایجاد می شود. این موضوع ضرورت ایجاد نظامهای طبقه بندی و کدگذاری استاندارد را برای مدیریت صحیح اقلام به همراه دارد. در همین راستا، نظامهای طبقه بندی و کدگذاری مختلفی در حوزه کالاها و خدمات در دنیا بوجود آمده اند که هر کدام دارای کارکردهای خاصی هستند. از جمله نظام کدگذاری HS در امور گمرکی، نظام CPC برای مقایسه آمارهای بین المللی، نظام GS1 در حوزه خرده فروشی و ... کاربرد دارند. برخی از نظام های طبقهبندی و کدگذاری نیز به این دلیل در سطح بینالمللی بوجود آمدهاند که اطلاعات کالاها و خدمات را در میان کاربران مربوطه استاندارد نمایند. هدف این نظام ها از استاندارد کردن دادهها و موجودیت ها، تسهیل تبادل اطلاعات و کاهش خطا و اشتباه است. این نظام ها که موضوع این مقاله می باشند در حوزه کالاها و خدمات عامل ایجاد زبان مشترک بین طرفین تجاری شده و تسهیلکننده برخی تبادلات تجاری میگردند. به کارگیری نظام های طبقه بندی استاندارد در حوزه کالاها و خدمات راهکار مناسبی برای افزایش کارایی در عرصه تجارت است. در این مقاله ضمن بررسی انواع نظام های طبقه بندی و کدگذاری کالا در حوزه های مختلف به بررسی ضرورت و نقش یک نظام طبقه بندی و کدگذاری جامع در شفافسازی تجارت الکترونیکی پرداخته شد. نتیجه مطالعات انجام شده نشان داد که توسعه تجارت الکترونیکی در ایران با تکیه بر ضرورت به کارگیری یک استاندارد طبقه بندی و شناسایی کالاها و خدمات بین طرفین تجاری و بنگاه های اقتصادی یک موضوع مهم و کلیدی است چرا که یک نظام جامع طبقه بندی و کدگذاری محصول میتواند در افزایش شفافیت تجارت نقش مهمی ایفا نماید و همچنین باعث افزایش سرعت، دقت و صحت تجارت الکترونیکی شود.
نظام های طبقه بندی استاندارد,کالاها و خدمات,تجارت الکترونیکی
http://www.jstandardization.ir/article_80239.html
http://www.jstandardization.ir/article_80239_81ba25cc4290219fce3b8547d380b2c4.pdf
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
3
بهار
2013
06
21
مروری بر الگوهای ارزیابی عملکرد و احصای چالشهای اساسی در به کارگیری آنها
20
37
FA
محمد
محمودی میمند
محمدحسن
کریمی گوارشکی
مهدی
زمانی مزده
mahdi.zamanimazdeh@gmail.com
در این مقاله الگوهایی که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم کارکرد ارزیابی عملکرد دارند از منابع علمی مختلف جمعآوری شده و ارایه میگردد. برخی الگوها همراه با توصیف اجمالی چارچوبها و مفاهیم مندرج در آنها بیان میگردد. از آنجایی که انتخاب الگو برای ارزیابی و سنجش عملکرد اجتنابناپذیر است، سازمانهایی که به طور مشخص از یک الگوی از پیش تعیین شده در ارزیابی عملکرد استفاده نمیکنند، در عمل مبتنی بر یک الگوی ذهنی عمل کردهاند که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از دانش موجود در حوزه ارزیابی عملکرد بهرهبرداری کردهاند. مطالب ارایه شده، میتوانند به صورت مستقیم در ارزیابی سازمان مورد بهرهبرداری قرار گیرند که در این راستا به منظور افزایش دانش و اطلاعات در الگوی مورد نظر (انتخابی) میتوان به مطالعه تکمیلی پرداخت. از طرف دیگر، مرور الگوها در بومیسازی الگوی جاری و ایجاد یک الگوی خاص برای سازمان کمک میکند. در ادامه مقاله، چالشهای طراحی و به کارگیری الگوها احصاء و دستهبندی شده و با آخرین آموزههای علمی مرتبط بیان میگردد که عبارتند از مفاهیم اساسی پایداری، راهبردی بودن و پویایی، شکلپذیری و سنجشپذیری.
ارزیابی عملکرد,الگو,شکل پذیری,پایداری,راهبردی بودن,پویایی
http://www.jstandardization.ir/article_80240.html
http://www.jstandardization.ir/article_80240_ebf8832656598d8ddd51ecb6c527e0e0.pdf
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
3
بهار
2013
06
21
طراحی فرآیند کنترل کیفیت مستندات برپایه استفاده از خودکارسازی اداری
38
47
FA
علی محمد
احمدوند
محمد مهدی
قوچانی خراسانی
با گسترش روزافزون ارتباطات و پیدایش شکلهای مختلف جریانهای ارتباطی، شبکههای ارتباطی در تمام امور روزمره سایه افکنده است. با پیشرفته شدن و پیچیدهتر شدن ارتباطات تجاری، سازمانها برای از دست ندادن یکی از منابع اصلی خود به نام اطلاعات که از حجم زیادی برخوردار است؛ دست به ایجاد سامانههایی در درون خود زدند که از اطلاعات موجود در اطراف خود استفاده بهینه کنند و با پردازش این اطلاعات، در جهت جلب رضایت مشتریان گام بردارند. با توجه به جهانی شدن اقتصاد و رقابت در محیطهای کسب و کار، سامانههای خودکارسازی اداری به معنای خودکارسازی فرآیندهای اداری پا به عرصه وجود گذاشت. از محاسن خودکارسازی اداری بالارفتن سرعت، دقت و درستی در فرآیندها، با توجه به بالا رفتن و توسعه دامنه عملیات سازمان است که لازمه گسترش مجاری ارتباطی است، ولی در پیادهسازی خودکارسازی اداری و روبهرو شدن با حجم عظیم اطلاعات و مستندات، باید اطمینان کافی از درستی و دقت اطلاعات دستیابی شده در سطح بالا تضمین شود تا تصمیماتی که مدیر با استفاده از این اطلاعات میگیرد به بهترین شکل عملیاتی شود. بنابر مطالب گفته شده در این مقاله، برای کنترل مستمر این مستندات، فرآیند کنترل کیفیت آماری مستندات پیشنهاد میشود. در این فرآیند، مستندات حاصل از خودکارسازی اداری در یک بانک داده قرار میگیرد و با فرایند کنترل کیفیت آماری بر آنها درستی و دقت کافی برای استفاده و قابلیت اعتماد آن جهت تصمیمگیری مدیران ایجاد میشود.
خودکارسازی اداری,مستندات,کنترل کیفیت آماری
http://www.jstandardization.ir/article_80241.html
http://www.jstandardization.ir/article_80241_ded1597e93b63a80df8fb476a9c6457e.pdf
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
3
بهار
2013
06
21
مدیریت فرآیندها و رویکرد فرآیندی
48
65
FA
محمد
فروزنده
mforozandeh2@gmail.com
امروزه مدیریت فرایندها از کلیدی ترین و زیر بنایی ترین مولفه هایی است که در رشد، پیشرفت و تعالی هر سازمان نقش به سزایی داشته و در استانداردهای مختلف کیفیت بر آن تاکید شده است. به طور مثال در استاندارد مدیریت کیفیت ISO 9001 بر مدیریت فرایندها و رویکرد فرایندی تاکید به سزایی شده و در بندهای متعددی از آن بر پایش و اندازه گیری فرایندها و اتخاذ رویکرد مناسب برای این امر تاکید شده است. از طرف دیگر، مدیریت درست فرایندها منجر به بهبود سازمانی شده و در نهایت افزایش سود، کاهش هزینه ها و افزایش نرخ پاسخگویی را به دنبال دارد. مدیریت فرایندها شامل فعالیت های متعددی از جمله شناسایی، طراحی، تصدیق و صحه گذاری، اندازه گیری و کنترل فرایندها می باشد. در این بین اندازه گیری فرایندها موضوعی است که از اهمیت بیشتری برخوردار است به طوری که به دغدغه روز مدیران در صنایع تولیدی و صنایع دفاعی تبدیل شده است. روش های گذشته اندازه گیری فرایندها از موضوع اثر بخشی وکارایی فرایندها غافل بوده است. اگر سازمانی به نگرش فرآیندی توجه داشته و ماموریت خود را در قالب فرآیندهای به هم مرتبط انجام دهد همیشه بایستی به اثربخشی و کارآیی فرآیندهای خود که دو شاخص اصلی هر فرآیندتلقی می شوند، توجه داشته باشد. در این مقاله، ابتدا فعالیت های مدیریت فرایندها توضیح داده شده است و همراه با تعریف جدیدی از فرایند، رویکرد جدید ی برای اندازه گیری فرایندها بعلاوه مقایسه دیدگاه های فرایند سنتی وجدید، نقشه فرایندی و رویکرد فرایندی در سازمان ارایه می شود. این رویکرد جدید مبتنی بر تقاضای مرتبط با هر قسمت فرایند بوده است که منجر به شناسایی گسترده و دقیق شاخص های اندازه گیری هر قسمت قرایند شده و در نهایت اندازه گیری دقیق فرایند را در پی دارد.
فرایند,رویکرد فرایندی,پایش فرآیند,اندازه گیری فرآیند,نقشه فرایندی
http://www.jstandardization.ir/article_80242.html
http://www.jstandardization.ir/article_80242_08d45b081c3e3bb8e4ab117cc4154fc4.pdf
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
3
بهار
2013
06
21
درس آموخته های کلیدی در مدیریت پروژه های پیچیده، مطالعه موردی : توسعه فازهای پارس جنوبی
66
77
FA
رسول
کریمی
محمد حسین
صبحیه
اصغر
عقلائی
درشرایط کنونی ، با ظهور اقتصادهای نوظهور و حرکت پرشتاب کشورهای در حال توسعه در راستای کاهش فاصله سنتی با کشورهای توسعه یافته ، توجه به توسعه هرچه سریع تر زیر ساخت ها و تبدیل قابلیت های بالقوه به بالفعل به خصوص منابع زیر زمینی در این کشورها افزایش یافته است. با توجه به این موضوع، ایران را می توان یکی از این کشورها دانست که با تدوین سند چشم انداز جمهوری اسلامی و برنامه بیست ساله، سعی در دستیابی به نرخ رشد 8 درصدی سالیانه در اقتصاد دارد. ویژگی اصلی توسعه در قالب پروژه های زیر بنایی، حجم، گستردگی و پیچیدگی قابل ملاحظه آن است که بیش از پیش بر ضرورت مدیریت بهینه این پروژه ها می افزاید. از سوی دیگر، تجارب نشان می دهد استفاده از ابزارهای سنتی در مدیریت پروژه های پیچیده از اثر بخشی کمی برخوردار بوده و تبدیل قابلیت های بالقوه به بالفعل در این پروژه ها نیاز به قابلیت، مهارت و دانش تخصصی بیشتری دارد. در این مقاله با استفاده از رویکرد مطالعه موردی و استفاده از نظرات کارشناسان و خبرگان به بررسی یکی از عظیم ترین پروژه های کشور یعنی توسعه فازهای پارس جنوبی پرداخته شده و درس آموخته های کلیدی در این پروژه پیچیده، در راستای بهبود و توسعه مدیریت کلان پروژه ها ارایه شده است.
بهبود مدیریت پروژه های پیچیده,مدیریت راهبردی پروژه
http://www.jstandardization.ir/article_80243.html
http://www.jstandardization.ir/article_80243_4627698df15781cc5d984b15fd4a9ae7.pdf
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
3
بهار
2013
06
21
الگوی دسته بندی انواع خطاهای انسانی بر اساس مدلهای قابلیت اطمینان انسان
78
105
FA
رقیه
رمضانی
مهدی
کرباسیان
مهسا
قندهاری
گسترش پیچیدگى هاى فناوری موجب فراتر رفتن مسئولیت مدیران از بهبود توان تولید به توان رویارویى با بحران هاى مختلف شده است. بررسى حوادث در صنایع،نشانگر این است که خطاى انسان دلیل اصلى بسیارى از حوادث به شمار می رود. به عبارت دیگر، انسان نقش اساسی در افزایش یا کاهش ایمنی و قابلیت اطمینان سامانه ایفا می کند و درطی همه ی مراحل عملکرد یعنی نگهداری، تست و پاسخ به رویدادهای مختلف، تعاملات زیادی با ماشین دارد. تعاملات بین انسان و ماشین می تواند با انجام اقدامات کنترلی وبهینه سازی، منجر به کاهش اثر رویدادهای ناگوار شود. یابرعکس، این تعاملات می تواند در نتیجه ی خطای فرد منجر به رخداد رویدادهای خطرناک شود . با بررسى دلایل ریشه اى وقوع خطاى انسانی، توجه به عوامل انسانى نیز اهمیت یافته است و امروزه حتی روش هایی وجود دارند که به صورت کمی وکیفی میزان احتمال وقوع و تاثیر خطاهای انسانی در قابلیت اطمینان و ایمنی سامانه را تحلیل می کنند که به آنها قابلیت اطمینان افراد گفته می شود. در این تحقیق خطاهای انسانی ریشه یابی و به سه دستهی فردی، تیمی و محیطی تقسیم بندی شده و مدلی کلی ازخطاهای انسانی ارایه گردیده است. این مدل می تواند با استفاده از داده های کمی برای محاسبهی قابلبت اطمینان استفاده شود.
خطای انسانی,قابلیت اطمینان انسان,دسته بندی خطا
http://www.jstandardization.ir/article_80244.html
http://www.jstandardization.ir/article_80244_92d9eb5686b772b29f17a8a8fdb1b2e3.pdf