per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2012-11-21
2
پاییز
4
9
110121
ارائه مدل بهینه برای استانداردسازی کشور
مصطفی تمتاجی
tamtaji@gmail.com
1
محرم غیاثوند
2
-
-
امروزه ارائه محصولات و خدمات توسط شرکتهای مختلف ذهن هر مصرف کنندهای را برای انتخاب کالای با کیفیت و قابل اطمینان به خود مشغول میکند. بدون شک، استانداردسازی ابزاری مناسب در حصول اطمینان برای مشتریان است. در این میان اگر استانداردسازی در مقوله تجهیزات ملی مدنظر قرار گیرد، حساسیت و اهمیت موضوع دوچندان خواهد شد. اما نکته مهم این است که این ابزار را چگونه میتوان اثربخش و کارآمد نمود.در این مقاله ضمن مروری بر اهمیت و ضرورت استانداردسازی، ساختار و سازما نهای استانداردسازی بینالمللی با تاکید بر موسسه ملی استانداردسازی آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است. سپس با بهرهگیری از ساختار سازمانهای مطرح در این حوزه، مدل پیشنهادی برایاستانداردسازی کشور با در نظر گرفتن شرایط بومی کشور ارایه شده است.
http://www.jstandardization.ir/article_110121_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
استانداردسازی
توسعه استاندارد
ارزیابی انطباق
صدور گواهینامه
تا یید صلاحیت
انداز هشناسی
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2012-11-21
2
پاییز
10
27
110122
ایمنی محصول – اصول و تجربه ها از دیدگاه چرخه عمر
محمدحسین کریمی گوارشکی
mh_karimi@aut.ac.ir
1
سید قاسم موسوی
2
غلامرضا توکلی
3
-
-
-
این مقاله برگردانی از مقاله ایمنی محصول می باشد. این مقاله به توصیف مدل جدیدی از طول عمر محصول می پردازد که تولید کنندگانبرای بهبود ایمنی و برای جلوگیری از ورود محصولات معیوب به بازار، مورد استفاده قرار می دهند. این مدل دارای هشت مرحله است واین مقاله به توصیف و تشریح مسائل ضروری مرتبط با ایمنی در هر مرحله، می پردازد. روشهای تحلیلی که باید در مراحل مختلف مورداستفاده قرار گیرند شناسایی شده اند. هم مصرف کننده و هم محصولات صنعتی مورد بررسی قرار گرفته اند. در این مقاله با تمرکز برقوانین اروپایی ایمنی محصول خطوط اصلی الزامات ایمنی ترسیم شده اند. مفهوم ایمنی کافی به عنوان یک معیار قبول برای تولید کنندهدر طی فرایند تکمیل محصول، ارائه و معرفی شده و فاکتورهایی که هنگام اتخاذ تصمیم، مبنی بر اینکه یک محصول آیا ایمنی کافی داردیا خیر، باید مد نظر قرار بگیرند نیز بررسی شده اند.
http://www.jstandardization.ir/article_110122_23243974775104ab8208e7da335631b8.pdf
سیست مهای پیچیده
مدل سازی رفتار
نمودار کنده ای جریان وظایف
نمودار جریان داده
چاقوی جیبی
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2012-11-21
2
پاییز
28
37
110123
فرآیند سه مرحله ای ظهور بنگاه های چند ملیتی در چین و استفاده از این تجارب برای بنگاه های ایرانی
منوچهر منطقی
manteghi@mut.ac.ir
1
علی منطقی
2
-
-
در این مقاله، یک فرآیند سه مرحلهای برای ظهور بنگاههای چندملیتی چین(CMNEs) 1 ارائه میشود. مراحل مختلف مورد بررسی، عبارتند از:
1. جهانی شدن رو به درون2 : در این مرحله با گشایش مرزهای چین به روی بنگاههای چندملیتی(MNEs) 3 بینالمللی، همکاریهای مشترک میان این بنگاهها و بنگاههای چینی شکل گرفت و سرمایهگذاری مستقیم خارجی درونی(IFDI) 4 در چین افزایش یافت. بنگاههای چینی از این همکاریهای مشترک و سرمایهگذاریها، جهت کسب فناوری برای ارتقاء مزیت رقابتی بهره بردند.
2. فاز انتقال: در این مرحله بنگاههای چینی جهت دستیابی به تواناییهای بیشتر برای ورود به بازارهای کشورهای دیگر، اقدام کردند.
3. جهانی شدن رو به بیرون5 : در این مرحله بنگاههای چینی اقدام به گسترش فعالیتهای خود در سطح جهان کردهاند.
همزمان با مراحل دوم و سوم، سرمایهگذاری مستقیم خارجی بیرونی(OFDI) 6 چین در نتیجة اکتساب7 شرکتهای خارجی و سرمایهگذاریهای مشترک بینالمللی، افزایش یافت.
http://www.jstandardization.ir/article_110123_98e4794b6188dc7e6d1d0c4e9296de2e.pdf
سرمایه گذاری مستقیم خارجی
بنگا ه های چندملیتی
جهانی شدن
شرکت های چینی
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2012-11-21
2
پاییز
38
45
110124
تفکر ناب، شش سیگما و فلسفه ضرر اجتماعی کیفیت تاگوچی
قاسم تقی زاده
1
-
شش سیگما را م یتوا ن «گزاره نوین مدیری ت یکفیت » در جهان امروزی دانست. با وجود اینکه این روش پیشرفته ترین مباحثی است کهدر حال حاضر سرآمد اهداف سازمان های بزرگ دنیا قرار گرفته است، هنوز رسیدن به سطح شش سیگما کی چشم انداز است و شرکتهایمطرح در استفاده از این روش، قادر به دستیابی به سطح شش سیگما نبوده اند. در این راستا، تفکر ناب و فلسفه تاگوچی نیز جایگاه والاییرا در از بین بردن ضایعات کاری در دهه اخیر به خود اختصاص داده اند. آرزوی دیرین هی تولید محصول )کالا یا خدمات( بدون نقص بامباحث نظری تفکر ناب و تع یین معیاری از طریق رو کیرد شش سیگما )شش سیگما ناب( به مرحله ای م یرسد که باید این مهم در کلیهمراحل چرخ هی تحقق کی محصول به زبان مدیریت ارزیابی و به طور عینی محقق شود. در این مقاله سعی شده است که با استفاده ازفلسفه تاگوچی و شش سیگما ناب، این امکان در اختیار مهندسان قرار گیرد که پروژه های بهبود یکفیت را با هدف بهبود تدریجی سطحسیگما و بیان آن به زبان مدیریتی )مالی(، به روشنی طرح ریزی نمایند. دستیابی به مقیاسی برای مقایسه سازمانهای جهان شمول، تقویتبنیه رقابتی سازمان ها و ترویج یکفیت به عنوان کی معیار تجاری از بارزترین نتایج و دستاوردهای این نگرش است.
http://www.jstandardization.ir/article_110124_f401a346cf181fc123efb5349178279e.pdf
تفکر ناب
شش سیگما
بهبود کیفیت
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2012-11-21
2
پاییز
46
61
110126
شناسائی و اولویت بندی ریسک های راهبردی «مطالعه موردی؛ شرکت هلدینگ توسعه صنایع ومعادن غدیر
مهدی الیاسی
1
مرتضی سعیدنژاد
2
-
-
ازآنجایی که سازمانهای هلدینگ در رشته های مختلف کسب و کار فعالیت م یکنند و با واحدها و فرایندهای گوناگونی سر و کار دارند،برنامه ریزی،کنترل وهدایت این اجزا در راستای تحقق اهداف هلدینگ از چالشهای بسیار مهم این دسته از سازما نها محسوب م یشود. ازاین حیث سازمان با ریسک های متعددی در مسیر رشد و راهبرد خود روبرو می باشد و جهت تمرکز بیشتر مدیران بر روی ریسک هایپراهمیت و پراحتمال تر لازم است این ریسک ها اولویت بندی شوند.هدف این شناسایی و اولویت بندی ریسک های راهبردی در شرکت هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر بوده است. برای استخراج داد ههااز روش دلفی استفاده گردید.نتایج این تحقیق در چهار گام ابتدا به شناسایی ریسک های راهبردی، سپس به اولویت بندی این ریسک ها پرداخته است.
http://www.jstandardization.ir/article_110126_20f6cdfa39a38730eb460d3ed664e272.pdf
ریسک راهبردی – شرکت هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر
مدیریت ریسک
ریسک فعالیت های معدنی
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2012-11-21
2
پاییز
62
73
110127
طبقه بندی الگوهای پویای رفتاری سیستم ها
جعفر قیدر خلجانی
kheljani@gmail.com
1
رضا حاجی قاسمی
2
حسن حاجی قاسمی
hassanhajighasemi@gmail.com
3
-
-
-
امروزه استفاده از اصطلاحاتی همچون "سیستم"، "سیستم های پیچیده"، "سیستم های پیچیده انطبا ق پذیر" و واژه هایی از این دست نسبت بهگذشته بسیار افزایش یافته است که این امر نشان از اهمیت مفهوم سیستم دارد. لذا شناخت انواع سیستم ها و الگوهای رفتاری آنها به منظورتجزیه وتحلیل صحیح آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در این مقاله سعی می شود که انواع الگوی پویای رفتاری سیستم ها که از آنبه عنوان دامنه حالت سیستم ها یاد می شود، مورد بررسی قرار گیرند. بدین منظور ابتدا به تعریف سیستم و بررسی ویژگیهای آن پرداخته وپس از آن با سیستمهای پیچیده و سیستمهای پیچیده انطبا قپذیر که نوع خاصی از سیستمها میباشند آشنا میشویم. در نهایت هم انواعدامنه حالات سیستمها، تفاوتها و ویژگیهای هر یک از این دامنه حالات در قالب جدولی ارائه می گردند.
http://www.jstandardization.ir/article_110127_6e50ed36984f391df9acc00cb2144ed8.pdf
سیستم
سیستم پیچیده
سیستم پیچیده ی انطباق پذیر
دامنه حالت
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2012-11-21
2
پاییز
74
83
110128
طراحی الگوی سامانه اطلاعات مدیریت پروژه در یک واحد پروژه محور مطابق با استاندارد PMBOK
محمد صوری
1
رضا حسنوی
hosnavi@mut.ac.ir
2
محسن عابدینی
3
-
-
-
با توجه به منحصر بودن فرآیندهای کاری در هر سازمان ، سامانه های مورد نیاز نیز منحصر به فرد می باشند. هدف اصلی این پژوهش جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها و شناسایی نقاط قوت و ضعف سامانه های اطلاعاتی مدیریت پروژه موجود و استخراج نیازهای اطلاعاتی و ارائه یک الگوی یکپارچه سامانه اطلاعات مدیریت پروژه بر اساس استاندارد پی ام باک ، منطبق بر نیازهای واقعی محل پژوهش می باشد.
در این مقاله ، پس از بیان کلیات و اطلاعات مربوط به مطالعات اولیه و بررسی وضعیت موجود نرم افزارهای مدیریت پروژه ، الگوی پیشنهادی سامانه اطلاعات مدیریت پروژه مبتنی بر پوشش نقاط ضعف و استخراج نیاز های اطلاعاتی محل پژوهش ارائه گردیده است .
برای تجزیه و تحلیل وضعیت موجود پس از مطالعه میدانی ، نرم افزارهای موجود شناسایی شده و بر اساس گروه های فرآیندی مدیریت پروژه استاندارد انتخاب شده ، نیازهای اطلاعاتی موجود مدیریت پروژه شناسایی شد و برای جمع آوری اطلاعات وضعیت موجود به روش میدانی ، پرسشنامه اول مبتنی بر محور های اصلی مشکلات طراحی گردید و کلیه نقاط ضعف سیستم موجود و همچنین کلیه نیازهای سیستمی استخراج گردید.
در مرحله بعد پس از استخراخ نیازهای اطلاعاتی مدیریت پروژه برای ارائه الگوی پیشنهادی از ابزار های مدل سازی همچون نقشه گروه های فرآیندی مدیریت پروژه بومی شده و نمودار جریان گردش اطلاعات پروژه در سه لایه و نمودار جریان داده استفاده شده و الگوی سامانه اطلاعات مدیریت پروژه طراحی گردید.
سپس پرسش نامه دوم برای صحه گذاری الگوی ارائه شده تهیه و اجرا شد و تایید جامعه آماری نسبت به الگوی پیشنهادی دریافت شد.
یافته پژوهش بیانگر آن است که الگوی پیشنهادی با اهداف پژوهش برای مدیریت یکپارچه اطلاعات در راستای تحقق اهداف پروژه در زمینه مدیریت زمان ، هزینه ، اهداف کیفی و اقلام قابل تحویل پروژه منطبق می باشد و می توان ادعا داشت که الگوی یکپارچه سامانه اطلاعات مدیریت پروژه را می توان در بستر نرم افزاری پیاده سازی و در محل پژوهش مورد بهره برداری قرار داد .
http://www.jstandardization.ir/article_110128_b89d96484cb8e6fb5ef4e2722bf457e0.pdf
مدیریت پروژه
برنامه زمانبندی
مدیریت هزینه
مدیریت تدارکات
سامانه اطلاعات مدیریت
سامانه اطلاعات مدیریت پروژه