per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2018-08-23
8
تابستان
6
16
80063
نقش استانداردها در نوآوری
مریم محمدروضهسرا
1
مجتبی بحیرایی
2
دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشگاه مالک اشتر، تهران، ایران
در این مقاله نقش استانداردها در نوآوری با تأکید ویژه روی فرایندهای طراحی و ساخت، مرور و بررسی شده است. مقاله با تعریف و دسته بندی استانداردها و نیز بررسی نقش و زیرساخت آن ها در جامعه شروع می شود. این روند به طور مشابه درباره ی نوآوری نیز دنبال می شود. با بررسی ارتباط بین نوآوری و استانداردها، تأثیر منفی و مثبت هر یک بر دیگری تعیین می شود. بررسی تاریخچه ی چهار مطالعه ی موردی در حوزه های مختلف- ساخت و تولید، سخت افزار رایانه، طراحی اجزای مکانیکی، و تبادل داده ی محصول نشان می دهد که، همان گونه که انتظار می رفت، استانداردها اغلب از فناوری های نوآورانه ناشی می شوند. همچنین، شگفت این کهاستانداردها اغلب به طور مستقیم و غیرمستقیم موجب تحریک نوآوری می شوند. نتیجه این که، به طور کلی، مزایای استانداردها برای نوآوری در طراحی و ساخت نسبت به محدودیت های احتمالی آن ها در خلاقیت، بیش تر و مهم تر هستند.
http://www.jstandardization.ir/article_80063_13c1140cf7e93b4cc4d1e0b4f2468f4b.pdf
استانداردسازی
نوآوری
استاندارد
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2018-08-23
8
تابستان
17
32
79966
Original Article
طراحی مدل ارزیابی کیفیت خدمات در ادارات خدمات مشترکین شرکت توزیع برق تهران بزرگ بر پایه مدل سروکوال و ANP
محمدمهدی ارشادی
ershadi.mm1372@aut.ac.ir
1
محمدجواد ارشادی
ershadi@irandoc.ac.ir
2
علیرضا چرسنج
charsanj@yahoo.com
3
مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
دکتری تخصصی مهندسی صنایع، استادیار پژوهشی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران
کارشناسیارشد مهندسی صنایع، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد واحد الکترونیکی، تهران، ایران؛ معاونت بهرهبرداری منطقه برق شمیران
در مقاله حاضر به تجزیهوتحلیل وضعیت کیفیت خدمات در ادارات شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ پرداختهایم. باتوجه به فراوانی جمعیت موردمطالعه، در ابتدا تعدادی از مشترکین را با فرمول کوکران انتخاب کرده و با مدل ارزیابی سروکوال، دادهها را در دو زمینه ادراک و انتظارات مشتریان گردآوری میکنیم. سپس کیفیت خدمات در ابعاد قابلیت اعتماد، پاسخگویی، اطمینان خاطر، همدلی و عوامل ملموس با تعریف زیرمعیارها و آزمون رگرسیون بررسی شد و با روش تحلیل شبکهای، اهمیت هریک بر کیفیت ارائه خدمات ارزیابی شد. براساس نتایج، معیار پاسخگویی دارای بیشترین حساسیت برای مشترکین میباشد. در ادامه سه طرح بهبوددهنده بررسی شد و طبق نظرات خبرگان و معیارهای مذکور، ابعاد مختلف آنها با فرایند تحلیل شبکهای بررسی گردید؛ استفاده از این روش ضمن درنظرگیری تمامی معیارها و اهداف، انتخاب بهترین طرح را تسهیل میکند. درنهایت سوپرماتریس ارزیابی طرحها محاسبه شد و بهترین طرح انتخاب گردید.
http://www.jstandardization.ir/article_79966_6df05eedc80b89312bce0fee7dd937cb.pdf
ارزیابی کیفیت خدمات
مدل سروکوال
روش تحلیل شبکهای
تصمیمگیری و اولویتبندی
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2018-08-23
8
تابستان
33
48
79967
تعیین عوامل کلیدی جهت پیاده سازی موفق سیستم مدیریت کیفیت جامع به روش ارزیابی جامع فازی (مطالعه موردی: بانک سامان)
حمید اسماعیلی
h_esmaeili@iau-tnb.ac.ir
1
مسعود مرادنژادی
masoud.moradnejadi@gmail.com
2
استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال
گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال
در شرایط اقتصادی امروز، رقابت، تلاش شرکتها و سازمانها با محصولات و خدمات برای جذب مشتری بیشتر در نتیجه سودآوری این شرکتها، چالش اساسی مدیریت، بقا، رشد و موفقیت در سازمان است. مدیریت کیفیت جامع، فلسفه و نگرشی به مدیریت است که بر مبنای آن تمامی کارکنان، مشتریان و تامینکنندگان به منظور دستیبابی به این اهداف تلاش میکنند. ما در این تحقیق به تعیین عوامل کلیدی جهت پیادهسازی موفق سیستم مدیریت کیفیت جامع در بانک سامان میپردازیم. از همین رو برای تعیین فاکتورهای کلیدی مدیریت کیفیت جامع ابتدا در گام اول از طریق توزیع پرسشنامه در بین کارمندان بانک سامان پرداخته و سپس تحلیل عاملی برای تعیین فاکتورها کلیدی توسط نرم افزار SPSS انجام میدهیم و سپس در گام دوم از طریق روش منطق فازی فاکتور کلیدی موفقیت را تعیین میکنیم و در گام آخر از طریق روش جامع فازی به ارزیابی جامع سیستم مدیریت کیفیت جامع در بانک سامان میپردازیم.
http://www.jstandardization.ir/article_79967_aabbe8fddc60adc293c714fbbe4415bd.pdf
مدیریت کیفیت جامع
روش جامع فازی
فاکتورهای کلیدی موفقیت
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2018-08-23
8
تابستان
49
59
79970
استراتژی پایداری پیشگیرانه و استانداردهای زیست محیطی؛ نقش میانجی سیستمهای کنترل پایداری
محسن کریم زاده ثانی
karimzadeh.sani@gmail.com
1
گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه استراتژی پایداری پیشگرانه بر استانداردهای زیست محیطی از طریق متغیر میانجی سیستمهای کنترل پایداری می باشد. ابزار اصلی جمع آوری دادهها و اندازهگیری متغیرها پرسشنامه بوده است که در قالب طیف لیکرت، تدوین گردید و برای جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر را کارکنان و مدیران شرکت استیل البرز تشکیل می دهند. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 120 نفر برآورد گردید. برای بررسی روایی ابزار تحقیق از پانل متخصصان و برای اندازه گیری پایایی ابزار تحقیق از آماره آلفای کرونباخ استفاده گردید. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که استراتژی پایداری پیشگیرانه بر روی سیستم های کنترلی پایداری و استراتژی پایداری پیشگیرانه بر استانداردهای زیست محیطی و استراتژی پایداری پیشگیرانه از طریق متغیر میانجی سیستم های کنترلی پایدار بر استانداردهای زیست محیطی دارای تاثیر مثبت و معنی داری می باشند.
http://www.jstandardization.ir/article_79970_c765a7d564c6b0d532fee4adce6a574e.pdf
استراتژی پایداری پیشگرانه
استانداردهای زیست محیطی
سیستمهای کنترل پایداری
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2018-08-23
8
تابستان
60
75
79968
سنجش روابط علی بین رهبری معنوی و مدیریت کیفیت جامع در دو دانشگاه اصفهان و هرات
سید حمید رضا شاوران
rezashavaran@yahoo.com
1
سید هدایت اله داورپناه
h.davarpanah1991@gmail.com
2
مجتبی طاهری
taherimojtaba62@gmail.com
3
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه شهید چمران
هدف پژوهش حاضر سنجش روابط علی بین رهبری معنوی و مدیریت کیفیت جامع در دانشگاه اصفهان و دانشگاه هرات بود. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان اداری دو دانشگاه در سال 96- 1395 تشکیل دادند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) و به روش طبقهای متناسب با حجم تعداد 342 نفر محاسبه شد. ابزارهای جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه رهبری معنوی فرای (2005) و پرسشنامه مدیریت کیفیت فراگیر محقق ساخته بر اساس مطالعات مقیمی (1388) بودند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها حاکی از آن بود، بین رهبری معنوی و مدیریت کیفیت جامع و مؤلفههای آن در هر دو دانشگاه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0≥ p)؛ و رهبری معنوی در دانشگاه اصفهان 40 درصد و در دانشگاه هرات 31 درصد از تغییرات مربوط به مؤلفههای مدیریت کیفیت جامع را پیشبینی مینماید. علاوه بر این، نتایج نشان داد بین استقرار رهبری معنوی در دو دانشگاه اصفهان و دانشگاه هرات تفاوت معناداری وجود دارد (96/1t≥؛ 05/0≥ p). همچنین میانگین نظرات پاسخگویان در خصوص مدیریت کیفیت جامع نشاندهنده آن بود که تنها از لحاظ مؤلفه مشتری مداری تفاوت دو دانشگاه معنادار بوده و میانگین این مؤلفه در دانشگاه اصفهان بیشتر از دانشگاه هرات بوده است (09/4, f= 05/0≥ p). نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نیز نشان داد که رهبری معنوی با ضریب مسیر 70/0 قادر به تأثیرگذاری بر مدیریت کیفیت فراگیر میباشد (96/1t≥؛ 05/0P≤).
http://www.jstandardization.ir/article_79968_cac6814c42390c124b2de026904adc82.pdf
رهبری معنوی
مدیریت کیفیت جامع
دانشگاه
اصفهان
هرات
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2018-08-23
8
تابستان
76
89
79969
مروری بر فاکتورهای استانداردسازی در فرایندهای انبارش، حملونقل و بستهبندی مهمات و مواد منفجره
وحید شعبانی
alahosamad@yahoo.com
1
کارشناس ارشد علوم و فناوری نانو، گرایش نانوشیمی، دانشگاه علموصنعت ایران
خطر مقدمهی ایجاد حادثه است. برای تبدیل خطر به حادثه باید از یک آستانه عبور کرد. یکی از عوامل عبور از آستانه، عدم رعایت فاکتورهای ایمنی در بستهبندی، انبارش و حملونقل کالاهای خطرناک است. حساسیت و حادثهساز بودن بالقوهی مهمات و مواد منفجره، لزوم بهبود در وضعیت انبارش، حملونقل و بستهبندی آنها را جدیتر مینماید. لزوم بهکارگیری استانداردهای انبارداری، حملونقل و بستهبندی، در بهبود شرایط و پیشگیری از وقوع حوادث و وقایع ناشی از آنها امری اجتنابناپذیر بوده که حرکت به سمت آن ایمنی، ماندگاری و بقای محصول را به دنبال خواهد داشت. یک نظارت دقیق و مستمر فرایندهای انبارش و حملونقل مهمات و مواد منفجره میتواند ضمن تأمین شرایط مطلوب برای پیشگیری از بروز حوادث، از جنبههای اقتصادی نیز به نفع تولیدکنندگان بوده و با صرف هزینههای جزئی در این زمینه میتوان از بروز حوادث سنگین جانی و مالی برای ساخت انبارهای جدید، تأمین خودروهای حمل و نیز زیرساختهای موردنیاز جلوگیری نمود. شایانذکر است، بهرهگیری از فرایندهای اصلاحی در تعیین تکلیف اقلام و محصولات بلااستفاده و استانداردسازی مدیریت انبارش مهمات و مواد منفجره نیز، نیل به این هدف را تسهیل میکند. استانداردسازی فرایندهای انبارش، حملونقل و بستهبندی مهمات و مواد منفجره از موضوعاتی است که به لحاظ اهمیت آن، چه ازنقطهنظر ایمنی و چه به لحاظ بقای کیفیت و طول عمر محصول، در سطح جهانی بسیار موردتوجه بوده و مراجع قانونگذار در خصوص چگونگی کنترل آنها، مقرراتی را تدوین نموده است. با توجه به اهمیت و کارایی مهمات و مواد منفجره در صنایع نظامی، حجم تولید و مصرف آنها و خطرات ناشی از کار با این محصولات در مراحل مختلفِ تولید، حملونقل، انبارش و کاربری، بهبود در هر یک از مراحل اشارهشده، به لحاظ ایمنی و ماندگاری محصول دارای اهمیت فراوان است؛ ازاینرو، در این مقاله، به الزامات فرایندهای انبارش، حملونقل و بستهبندی مهمات و مواد منفجره پرداختهشده است.
http://www.jstandardization.ir/article_79969_89b7a614b4385df2f9b8ff0a07935eee.pdf
استانداردسازی
مهمات
مواد منفجره
انبارش
حملونقل
بستهبندی