per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2014-06-21
4
بهار 93 و زمستان 92
7
17
79957
شبکه سازی سازمان ها، گونه شناسی مدیریت و کنترل آنها با تحلیل سه لایه ای
حسین دهقان
1
حمیدرضا فرتوک زاده
2
محمد مهدی قوچانی خراسانی
3
پیش از این الگوهای رایج سازماندهی بنگاه بر معیارهایی چون وظیفه، محصول، جغرافیا و بازارهای هدف مبتنی بود و طراحی ساختار درونی بنگاهها را مورد توجه قرار میداد. اما با گسترش شبکههای همکاری و مشارکت میان سازمانها، مسئلهی طراحی سازمان براساس ساختار شبکهای به موضوعی مورد توجه برای مدیران و سیاستگذاران دنیای کسبوکار تبدیل شده است. با شکلگیری و بلوغ ساختارهای شبکهای در سازمان و حتی اجتماعات حرفهای، مسئلهی کنترل و مدیریت این نوع ساختارها از چالشها و دغدغههای مدیران این ساختارها محسوب میشود که نیازمند مطالعات عمیق بر این ساختارها و معرفتشناسی شبکههاست. در این مقاله با بررسی چالشهای فراروی سازمانها و چرایی ورود آنها بهسوی ساختار شبکهای، با تحلیل سه لایهای برای غنیسازی دستگاه معرفتی سازمان این ساختار بهعنوان الگوی نوین کسب و کار معرفی میشود و در ادامه با تعریف شبکه و سازمان شبکه به گونهشناسی مدیریت شبکه با توجه به این تحلیل میپردازد.
http://www.jstandardization.ir/article_79957_9c303759d2b5f3014d02942f9f6431e1.pdf
شبکه
سازمان
ساختار شبکه
مدیریت و کنترل شبکه ها
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2014-06-21
4
بهار 93 و زمستان 92
18
23
79958
استانداردسازی سازمان، فرایند و محصول
مجتبی بحیرایی
1
هدف استانداردسازی دستیابی به یک محصول استاندارد است که حاصل سازمان و فرایند استاندارد میباشد. یک محصول استاندارد محصولی است که کمینه الزامات لازم را داشته باشد. محصول استاندارد از نظر حاکمیت، محصولی است که دارای کمینه الزامات لازم برای اینکه منابع ملی را به خطر نیندازد، باشد. برای رسیدن به یک محصول با کیفیت باید از مسیر استانداردسازی سازمان و فرایند گذشت. نمیتوان به یک محصول با کیفیت دست یافت مگر اینکه کمینه الزامات مندرج در استانداردها را رعایت کرد. راهبردی که برای طراحی، تولید و بهرهبرداری یک محصول استاندارد درنظر گرفته میشود براساس چرخهی اکتساب سازماندهی میشود. چرخهی اکتساب هنگامی منجر به شکلگیری یا اکتساب یک محصول استاندارد میشود که از کمینه بخشهای امکانسنجی، طراحی، ساخت و بهرهبرداری تشکیل شود. هر یک از این بخشها برای فعالیتهای خود نیازمند سازماندهی هستند؛ بههمین دلیل برای انجام فعالیتها و استفاده از فرایندهای استاندارد نیاز به سازماندهی و ایجاد بستر مناسب وجود دارد. در چرخهی اکتساب محصول بهطور معمول چهار سازمان امکانسنجی، طراحی، تولید و بهرهبرداری طرحریزی میشود. لزوم توجه به سازماندهی از این منظر اهمیت دارد که بستر مناسبی را برای جاریسازی فعالیتهایی که انگیزهی تشکیل سازمان بوده است، فراهم میکند. همچنین برای اینکه فعالیتی صورت گیرد نیازمند فرایند است و توصیه میشود فرایندها را متناسب با نقش سازمانی که در آن دارند طرحریزی کرد.
http://www.jstandardization.ir/article_79958_fd2309a177a8edd13dfa41dcaa102a4e.pdf
استانداردسازی
سازمان
فرایند
محصول استاندارد
چرخه ی عمر محصول
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2014-06-21
4
بهار 93 و زمستان 92
24
37
79959
ارائه ی مدلی تطبیقی به منظور استانداردسازی فناوری و محصول
مریم محمدروضه سرا
1
اهمیت و ضرورت استانداردسازی سامانهها و محصولات بهمنظور دستیابی به کیفیت در عملکرد، کاهش هزینههای چرخهی عمر و زمان تحویل محصول بر کسی پوشیده نیست. همانطور که میدانیم یکی از معیارهای کیفی که موجب مزیت رقابتی در بازارهای جهانی است، تولید محصول استاندارد است. انتخاب رویکرد درست استانداردسازی با توجه به نقش آن در چرخه عمر محصول بهمنظور تولید محصول استاندارد از چالشهای مهم و اساسی است که همواره ذهن صنعتگران و کاربران صنایع مهم کشور را به خود مشغول ساخته است. این مقاله تلاشی برای حل این مسئله بوده و به تعریف یک الگوی جامع تطبیقی جهت طرحریزی، اجرا و پایش فرایند استانداردسازی فناوری و محصول پرداخته است. لذا ابتدا مروری گذرا بر اهمیت و نقش استانداردسازی در چرخهی عمر محصول و رویکرد استانداردسازی وزارت دفاع آمریکا1 انجام و سپس یک مدل تطبیقی بهمنظور استانداردسازی فناوری و محصول ارائه شده است. این مدل بر پایهی سه بعد اصلی استوار است: برنامه، فناوری و محصول. در ادامه، هر یک از ابعاد و مؤلفههای مدل، تبیین و تشریح شده و در نهایت فواید اجرا و تحقق آن جمعبندی میشود. این مدل تطبیقی، در واقع یک الگوی اجرایی پیشنهاد میکند که کل چرخه استانداردسازی فناوری و محصول را بهبود میبخشد.
http://www.jstandardization.ir/article_79959_0f5dd50dfa5b4464b1d47d2a2877639f.pdf
استانداردسازی فناوری
استانداردسازی محصول
برنامه ی استانداردسازی
چرخه ی عمر محصول
محصول استاندارد
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2014-06-21
4
بهار 93 و زمستان 92
38
47
79960
بررسی و تحلیل تغییرات استاندارد ISO/IEC 27001: 2013 و ارائه مدل انتقال
مصطفی تمتاجی
tamtaji@gmail.com
1
طاهره رضایی
2
تداوم کسبوکار یک سازمان و بقای آن در عرصهی رقابت، در گرو موفقیت در حفظ امنیت اطلاعات حیاتی خود و ذینفعان است. استاندارد ISO/IEC 27001 برای نخستین بار در سال 2005 مجموعهای از کنترلهای امنیتی فیزیکی، مدیریتی و فنی را یکجا جمع کرد و بهعنوان نظام مدیریت امنیت اطلاعات منتشر شد. در سال 2013 تجربیات موفق و ناموفق سازمانها در ایجاد امنیت اطلاعات و ارتقای واقعی سطح امنیتی با بهرهگیری از این استاندارد منجر به انتشار ویرایش جدیدی از آن گردید.
در این مقاله، با دانسته فرض کردن الزامات استاندارد ویرایش سال 2005، تغییرات کلی ویرایش سال 2013 مرور خواهد شد. همچنین مدل عملیاتی برای انطباق نظامهای استقرار یافته براساس استاندارد ویرایش 2005 به ویرایش 2013 ارائه خواهد شد.
http://www.jstandardization.ir/article_79960_97ec806f21a281fb035d64d6041be368.pdf
نظام مدیریت امنیت اطلاعات
استاندارد
کنترل های امنیت اطلاعات
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2014-06-21
4
بهار 93 و زمستان 92
48
63
79961
ارزیابی آمادگی ساخت و تولید در چرخه ی عمر دستیابی
محمد حسین کریمی گوارشکی
1
رامتین احمدی بنکدار
2
سطح آمادگی ساخت و تولید (MRL)، یک مقیاس اندازه گیری است که برای آمادگی ساخت و تولید بهکار میرود تا دربارهی بلوغ و مخاطره ی ساخت و تولید یک سیستم، ارزیابی و بحث نماید. این ابزار برای اطمینان از پیشرفت صحیح مرحلههای چرخهی عمر دستیابی دفاعی و دستیابی بلوغ ساخت و تولید در سیستمهای پیچیده طراحی شده است. 10 نوع سطح آمادگی تولید (MRL) در ارتباط با نُه سطح آمادگی فناوری تعریف میشوند. تعیین سطوح آمادگی تولید توسط ارزیابی نه حوزه، شامل پایهی فناوری و صنعتی، بودجه و سرمایهگذاری، کیفیت، مدیریت تولید، تجهیزات، کارکنان تولید، بلوغ طراحی، امکانسنجی و کنترل فرایند و مواد انجام میشود. هرکدام از این حوزهها به موضوعات جزئیتر تقسیم میشوند و متناسب با سطوح MRL راهنمایی برای ارزیابی آنها و امتیازدهی در قالب ماتریس تدوین شده است. سطوح آمادگی ساخت و تولید قصد دارند تا انتظارات را برای یک برنامه در هر فاز چرخهی عمر دستیابی دفاعی در مدیریت اکتساب تعیین کنند. اگر یک برنامه به هدف سطوح آمادگی تولید خود دست نیابد، طرح بلوغ ساخت و تولید و برنامهی کاهش مخاطره تعیین میشود. با ارزیابی آمادگی ساخت و تولید از بدو طراحی میتوان قابلیت تولید سامانه ها را در سازمانهای دفاعی افزایش داد.
http://www.jstandardization.ir/article_79961_eeab96b576fdd85e4757433c711a11a0.pdf
مدیریت اکتساب
آمادگی تولید
قابلیت تولید
مهندسی سیستم
چرخه ی عمر دستیابی
آمادگی فناوری
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2014-06-21
4
بهار 93 و زمستان 92
64
77
79962
بررسی و تحلیل تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) و یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری (با مطالعه موردی در شرکت زمزم اصفهان)
رضا سپهوند
1
محسن عارف نژاد
2
با افزایش رقابت در عصر حاضر و تغییر و تحولاتی که در فناوریهای امروزی وجود دارد، سازمانها برای رویارویی و مقابله با عدم اطمینان، حفظ موقعیت، گسترش عرصهی رقابتی خود و بهرهگیری مناسب از منابع، نیاز به نوآوری و بهبود عملکرد در محصولات و خدمات خود دارند. عوامل متعددی در بهبود نوآوری و عملکرد آن نقش ایفا میکنند. دراین پژوهش با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری به بررسی تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر و یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری با مطالعه موردی در شرکت زمزم اصفهان پرداخته شده است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری و نرمافزار Amos ویرایش 18 به بررسی 4 فرضیه که شامل تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد نوآوری، تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر یادگیری سازمانی، تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری و بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بهعنوان متغیر میانجی مؤثر بر تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد نوآوری پرداخته شده است. با توجه به اطلاعات بهدست آمده از طریق پرسشنامه و تجزیه و تحلیل داده تمامی فرضیات در سطح اطمینان 95 درصد تأیید شدند.
http://www.jstandardization.ir/article_79962_b95466e1160e6a4e48c8b192009fea68.pdf
مدیریت کیفیت فراگیر
یادگیری سازمانی
عملکرد نوآوری
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2014-06-21
4
بهار 93 و زمستان 92
78
85
79963
ارزیابی تأثیر کیفیت خدمت بر رضایت مشتری (موردکاوی شرکت ایران خودرو)
سمیرا ارفعی
1
منیره حسینی
2
در عصری که محصولات بهصورت فزایندهای همگن شدهاند، کیفیت خدمات یکی از مهمترین منابع تمایز و منحصربهفرد بودن است. مدیران سازمانها باید بدانند که کیفیت خدمات یک راهبرد سودآور برای سازمان است. خدمات مطلوب جوهرهی فعالیت مشتریگرایانه است. در ادبیات بازاریابی خدمات، روشهای متنوعی برای ارزیابی کیفیت خدمات به چشم میخورد که برخی از این روشها نتیجه مدلهای مفهومی برای درک فرایند ارزیابی و برخی دیگر از تحلیلها و آزمایشاتِ تجربی است.
در این مقاله، ابتدا به ارائه و آزمون مدلی از چگونگی تأثیر کیفیت خدمت دریافتی بر رضایت مشتری در خدمات پس از فروش شرکت ایران خودرو و سپس، به بررسی نتایج این رضایتمندی خواهیم پرداخت. این مدل تلفیقی از شاخص رضایت مشتری آمریکا و مدل سروکوال است. سپس این مدل در قالب پرسشنامهای ساختارمند مورد ارزیابی و تحلیل ساختاری قرار میگیرد. پس از جمعآوری و تحلیل اعتبار پرسشنامه، مدل نهایی را در چارچوب مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل، تفسیر و تخمین دادهای قرار داده تا مدل از برازندگی دادهای برخوردار شود. سپس نتایج بهدست آمده از تحقیق تحلیل و بررسی شده است.
http://www.jstandardization.ir/article_79963_f83476796705721beaf65402d4c95232.pdf
کیفیت خدمت
مدل سروکوال
شاخص رضایت مشتری
وفاداری
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2014-06-21
4
بهار 93 و زمستان 92
86
97
79964
مروری بر مفاهیم کسب وکار شبکه ای
محسن چشم براه
mch6654@yahoo.com
1
هادی رضایی وندچالی
2
در دههی اخیر شبکههای کسبوکار ارزش قابل توجهی را نصیب فعالان عرصهی کسبوکار بهخصوص شرکتهای کوچک و متوسط کرده است. از این رو شرکتهای بسیاری با هدف توسعهی کسبوکار خود در جهت ایجاد چنین شبکههایی سرمایهگذاری فراوانی انجام دادهاند. در واقع این امر سبب شده تا شرکتها تعامل خود را با یکدیگر بیشتر کرده و از طریق حفظ شایستگی اصلی درون شرکت و تبادل اطلاعات، تجربه و منابع ارزشمند، برای خود و سایر شرکتهای موجود در شبکه مزیت رقابتی کسب کنند. اما با توجه به گستردگی و اهمیت این موضوع و مفید بودن آن در کشور ما مطالعات اندکی پیرامون این موضوع صورت گرفته است. لذا این مقاله سعیکرده است تا با بررسی و تحلیل مفاهیم کلیدی کاربردی در شبکههای کسبوکار، زمینهی لازم برای ورود صاحبان کسبوکار و محققین را به این حوزه فراهم کند.
http://www.jstandardization.ir/article_79964_edd181fac1410298b1ac17d290af9c92.pdf
شبکه
اثر شبکهای
شبکهی کسبوکار
مرور ادبیات
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2014-06-21
4
بهار 93 و زمستان 92
98
109
79965
ارائه ی چارچوبی برای ارزیابی تأثیر مدیریت دانش مشارکتی بر یکپارچگی زنجیره ی تأمین با استفاده از فنون تصمیم گیری چند معیاره
جلال رضائی نور
1
ملیحه باقری دهنوی
2
مهری فیاضی
3
مدیریت دانش به مزایای بلند مدت همکاری و به اشتراکگذاری اطلاعات و دانش در طول زنجیرهی تأمین و برای تمام اعضای آن تأکید دارد. با توجه به طبیعت پراکندهی عناصر زنجیرهی تأمین و به دنبال آن پراکندگی دانشی که در این عناصر وجود دارد نیاز به فرایندهای مدیریت دانش در سازمانها امری ضروری است. بهتازگی بررسی نقش مدیریت دانش مشارکتی و جمعی بر افزایش کارایی زنجیرهی تأمین، توجه افراد دانشگاهی و مدیران صنایع را به خود جلب کرده است. هدف این مقاله شناسایی معیارهای تأثیرگذار مدیریت دانش مشارکتی بر افزایش یکپارچگی زنجیرهی تأمین و اولویتبندی آنهاست.
برای این منظور، ابتدا با مرور مقالات قبلی و نظرسنجی از خبرگان با روش دلفی چارچوبی مفهومی و سلسله مراتبی از این معیارها ارائه شده است. سپس بهمنظور وزندهی و ارزیابی عوامل بهدست آمده از فنون AHP و FAHP استفاده شده است. در این فنون در بعد درون سازمانی، ایجاد واحد مدیریت دانش و در بعد برون سازمانی، فشار رقبا برای پیادهسازی فرایندهای مدیریت دانش جمعی از جمله مهمترین عوامل تأثیرگذار نقش مدیریت دانش جمعی بر یکپارچگی زنجیرهی تأمین هستند. نتایج نشان میدهند که فن FAHP اولویت یک معیار را با اطمینان بیشتری نشان میدهد.
http://www.jstandardization.ir/article_79965_70a0a2d4114a46a2873521aac025d9b7.pdf
زنجیره ی تأمین
مدیریت دانش مشارکتی
فنون تصمیم گیری چند معیاره
فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی