per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2014-09-22
4
تابستان
6
21
79950
مروری بر انواع سیستم های کدگذاری اقلام و کاربردهای آن ها
همت مراد قلندری
1
محمدحسین گودرزی
2
در این مقاله به ارائه ی تعریف و بیان ضرورت استفاده از سیستم کد گذاری اقلام پرداخته شده است. علاوه بر آن ضمن دسته بندی سیستم های کد گذاری اقام با توجه به هدف آن ها، مشخصات هر دسته از سیستم ها با ذکر مثال و کاربردهای مربوطه بیان شده است. علاوه بر سیستم های کد گذاری، به استانداردهای مرتبط با مدیریت داده ها و کد گذاری نیز اشاره شده و برخی از سازمان ها و نهادهای ارائه دهنده ی خدمات کدگذاری معرفی شده اند. کیی از انواع سیستم های کدگذاری اقلام، سیستمی است که برای استفاده در بخش دفاعی کشور ایجادشده و توسط مرکز دفاعی راهبری سامانه کدگذاری اقام پشتیبانی می شود. این سیستم کدگذاری و کاربردهای آن در انتهای مقاله معرفی شده است. با استقرار یک سیستم در همه ی واحدهای دفاعی، یکپارچگی و هماهنگی در توصیف و شناسایی کالا بین آن ها ایجاد شده و تبادل داده ها با یک زبان مشترک ممکن می شود.
http://www.jstandardization.ir/article_79950_dbcccb2b5f8f0a9fbf05e70e3c07a2be.pdf
سیستم کدگذاری
کدینگ اقلام
Part Number
سیستم کدگذاری ناتو
طبقه بندی کالا
اقلام دفاعی
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2014-09-22
4
تابستان
22
33
79951
راهبردهای تأثیرگذار بر فرایند توسعه ی محصول جدید در صنایع دفاعی کشور
الهه میگون پوری
1
محمدعلی انصاری
2
گسترش رقابت در عرصههای ملی، منطقهای و جهانی، کسب مزیت رقابتی را به حیاتیترین عامل بقا و رشد سازمانها تبدیل کرده است. بررسیها نشان میدهند یکی از ارکان اصلی موفقیت در کسب مزیت رقابتی برای سازمانها در آینده، توسعهی مداوم محصولات جدید و بهبودیافته است. بر این اساس موفقیت در توسعهی محصول جدید بهعنوان یک اهرم قوی برای دستـیابی به اهداف راهبردی شـرکتها و صنایع تولیدی است. ازآنجاییکه رفع نیـازهای فناورانه و یا ارائهی محصولات خاص برای ارتقای قدرت و حفظ برتری هر کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و صنایع دفاعی نیز یکی از ارکان اصلی حفظ قدرت و برتری کشور به شمار میآید، در این پژوهش تلاش شده است تا راهبردهای تأثیرگذار بر توسعهی محصولات جدید دفاعی موردبررسی قرار گیرند. بدین منظور پس از بررسی ادبیات تحقیق و استخراج چارچوب مفهومی فرایند توسعهی محصول جدید، با انجام مصاحبه با 10 نفر از خبرگان آشنا به مفاهیم توسعهی محصول جدید و نوآوری فناورانه در صنایع دفاعی و تحلیل و جمعبندی نظرات آنها از طریق جدول کدگذاری، تعداد 26 عامل فرعی در قالب شش عامل اصلی بهعنوان راهبردهای اصلی تأثیرگذار بر فرایند توسعهی محصول جدید در صنایع دفاعی کشور شناخته شد و در انتها نیز الگوی پیشنهادی راهبردهای اثرگذار بر فرایند توسعهی محصول جدید در صنایع دفاعی براساس نتایج تحقیق ارائهشده است.
http://www.jstandardization.ir/article_79951_e0fcc1398ebc2b5050c46803fb35aaa8.pdf
توسعه ی محصول
فرایند توسعه ی محصول جدید
راهبرد
نوآوری
صنایع دفاعی
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2014-09-22
4
تابستان
34
44
79952
ارائه ی چارچوب مهندسی الزامات به منظور اطمینان از درک و دریافت نیاز کامل مشتریان
جعفر قیدرخلجانی
1
محمدجواد غضنفری
2
حسن عسگری جمکرانی
3
با افزایش رقابت در بازارهای جدید، رضایت مشتری و کاهش شکایتها، از عوامل مهم برای موفقیت یک شرکت محسوب میشوند. تشخیص نیاز مشتریان بهویژه در محصولاتی که مشتریان خاص و منحصربهفرد دارند از اهمیت زیادی برخوردار است. مشتریان ممکن است در مرحلهی ارائهی درخواست محصول نتوانند همهی الزامات و نیازهای خود را بیان کنند.
ایجاد چارچوبی برای مدیریت و مهندسی نیازها و الزامات مشتریان میتواند برای ارائهدهندگان محصولات و خدمات کمک مؤثری باشد که بتوانند براساس آن از درک نیازها و الزامات مشتریان اطمینان حاصل کنند.
روشهای مختلفی برای مدیریت و مهندسی الزامات و نیازهای مشتریان ارائهشده است که شاید بتوان گفت روش ارائهشده توسط سازمان فضایی آمریکا (ناسا) روشی جامع و کامل در بین روشهاست. در این تحقیق با مبنا قراردادن این روش سعی شده بهصورت عملی علاوهبر ایجاد فرایندها و روش اجرایی برای یک صنعت خاص نسبت به استقرار و بومیسازی آن اقدام شود.
http://www.jstandardization.ir/article_79952_7ed6d4831e088b03f0c0f876826b2265.pdf
مهندسی الزامات
رضایت مشتریان
الزامات طراحی محصول
نیازهای مشتریان
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2014-09-22
4
تابستان
46
63
79953
استانداردسازی رایانش ابری: تلاشها، چالشها و اولویتها
مصطفی تمتاجی
tamtaji@gmail.com
1
محمد جمال رازقی
2
تقاضای روزافزون دسترسی به شبکهای که منابع رایانشی قابل تنظیم (شامل شبکهها، سرورها، ذخیرهسازها، برنامههای کاربردی و خدمات) در آن با سرعتبالا به اشتراک گذاشتهشده باشد، سبب شده تا رایانش ابری بهعنوان مدلی برای ارائهی خدمات مقیاسپذیر، انعطافپذیر، برحسب تقاضا و پرداخت بهمیزان استفاده در پاسخ به این نیاز کاربران روزبهروز بیشتر توسعه یابد. تصور یک محیط رایانشی با تمام پیچیدگیهای آن، بدون توجه به استانداردها بهویژه در مفاهیم جدید ارائهشده توسط این مدل، امکانپذیر نیست.
از طرفی تعدد موضوعات مطرح در رایانش ابری، سبب میشود پرداختن به استانداردسازی آن یکباره محقق نشود؛ لذا شناسایی و اولویتبندی استانداردهای موردنیاز از اهمیت خاصی برخوردار است.
در این مقاله، پس از ارائهی مفاهیم اولیهی رایانش ابری و مشخصههای آن، سازمانهای فعال در حوزهی استانداردسازی رایانش ابری و فعالیتهای صورت گرفته توسط آنها بهطور مختصر بیان خواهد شد.
سپس با استفاده از روششناسی بهکار رفته در این تحقیق مبتنیبر میزان تکرار موضوعات در مجامع حرفهای بینالمللی، عناوین دارای اولویت برای استانداردسازی رایانش ابری تعیین خواهد شد.
نتیجهی این تحقیق نشان میدهد که موضوعات مدیریت و پیکربندی منابع، مدیریت خدمات، الزامات اکوسیستم در اولویت اول و الزامات امنیتی و حریم خصوصی و ممیزی ابر در اولویت دوم استانداردسازی رایانش ابری هستند که از نظر مفهومی نیز این عناوین به دغدغههای اصلی رایانش ابری نزدیک است.
http://www.jstandardization.ir/article_79953_2de9571fb53759ae93882de1b083b97a.pdf
رایانش ابری
استانداردسازی
خدمات ابری
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2014-09-22
4
تابستان
64
79
79954
بررسی نقش قابلیت نوآوری کسب وکار بر رابطه ی بین مدیریت کیفیت جامع و نوآوری محصول
رضا اسماعیل پور
1
محمدرحیم رمضانیان
2
طاهره پورشیخ آهندانی
3
امروزه، پیچیدگی فزاینده، تغییر و تحول دائمی، روند روبهرشد فنّاوری و رقابت فشرده ازجمله ویژگیهای محیطهای رقابتی است. چالشهای رقابتی جدید متقاضی آن است که شرکتها محیط رقابتی خود را درک کنند. مدیریت کیفیت جامع، یک فلسفه مدیریتی است که شرکتها را به تمرکز روی انبوهی از عملیات سازمانی هدایت میکند و به یک درک گستردهتر از محتوای رقابتی کسبوکار رهنمون میسازد. افزون بر این، با شکلگیری محیطهای رقابتی، تنها سازمانهایی میتوانند به فعالیت خود ادامه دهند که عملکرد خود را در قابلیتهای مهم سازمانی همچون نوآوری تقویت کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت کیفیت جامع و نوآوری- نوآوری محصول- با حضور متغیر مداخلهگر قابلیت نوآوری کسبوکار است. بدین منظور و برای بررسی فرضیههای پژوهش، یکی از فعالترین صنایع استان گیلان یعنی صنایع غذایی، بهعنوان جامعه آماری پژوهش انتخاب گردید و تعداد 190 پرسشنامه از مدیران شاغل در این صنایع، جمعآوری و تحلیلشده است. نتایج تحلیل همبستگی و رگرسیون، از فرضیههای مطرحشده حمایت کرد. نکته موردتوجه این بوده است که قابلیت نوآوری کسبوکار بر رابطه بین مدیریت کیفیت جامع و نوآوری محصول، هم نقش میانجی هم تعدیلگر ایفا کرده است. نقش میانجی به این معناست که مدیریت کیفیت جامع از طریق تأثیر مثبت و مستقیمی که بر قابلیت نوآوری کسبوکار دارد موجب بهبود و ارتقای نوآوری محصول میشود، همچنین نقش تعدیلگری میتواند بیانگر این مطلب باشد که تعامل بین مدیریت کیفیت جامع و قابلیت نوآوری کسبوکار، جهت یا شدت اثر روی نوآوری محصول را تغییر خواهد داد.
http://www.jstandardization.ir/article_79954_dc5d6d5e68eb67d7be3509f72ce1bf48.pdf
مدیریت کیفیت جامع
نوآوری محصول
قابلیت نوآوری کسبوکار
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2014-09-22
4
تابستان
80
101
79955
بررسی شکلی و محتوایی انواع استانداردهای مدیریت پروژه با دامنه ی جهانی
احمد نورنگ
1
جواد زارع پور
2
احسان پیرولی
3
مدیرانی که بهدنبال استقرار یکی از استانداردهای مدیریت پروژه هستند در انتخاب استانداردها و روششناسیهای متعددی که در این زمینه وجود دارد دچار سردرگمی و ابهام میشوند. برای این منظور در این مقاله ابتدا به بررسی تعاریف و اصطلاحاتی که بهکرات در مدیریت پروژه مورداستفاده قرار میگیرند پرداختهشده و سپس استانداردهای معتبر در این حوزه موردبررسی قرارگرفته و باهم مقایسه شدهاند تا بتوان مدیران پروژه را در انتخاب گزینهی برتر یاری نمود. در بین استانداردها و روششناسیهای مختلف مدیریت پروژه استانداردهای 2012 PMBOK،ICB و ISO 21500و روششناسی PRINCE 2 و استانداردهایی که در سطح و دامنه جهانی کاربردی شدهاند موردتوجه قرارگرفته است.
http://www.jstandardization.ir/article_79955_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
استانداردهای مدیریت پروژه
PMBOK
ICB
PRINC 2 و ISO 21500
per
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
2345-3311
2014-09-22
4
تابستان
96
101
79956
مدل برنامه ریزی چندهدفه فازی-تصادفی برای مسئله انتخاب تأمین کننده
رضا علیخانی
1
محسن صادق عمل نیک
2
هدف از این مقاله ارائهی مدلی جهت تخصیص سفارش به تأمینکنندگان در شرایط عدم اطمینان است. بدین منظور از روشهای برنامهریزی فازی و برنامهریزی تصادفی جهت غلبه بر شرایط عدم اطمینان و ابهامات موجود در مسئله استفادهشده است. مدل ارائهشده، برای یک مسئله واقعی در انتخاب تأمینکنندگان بهکار گرفتهشده است. خروجی مدل، مبیّن تخصیص سفارش به هریک از تأمینکنندگان با درنظرگرفتن اهداف فازی، متغیرهای عدد صحیح و تصادفیبودن پارامترهای تقاضا و انعطافپذیری است.
http://www.jstandardization.ir/article_79956_6ecda0fbac12f6dbbafdfe861656760a.pdf
انتخاب تأمینکننده
برنامه ریزی فازی
برنامه ریزی تصادفی
تخصیص سفارش