@article { author = {عضدی دیلمی, بهشاد and جعفری, کاترین and باقری, ابوالفضل}, title = {معیارهای انتخاب متحد راهبردی}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {3}, number = {تابستان}, pages = {42-53}, year = {2013}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {انتخاب شریک تجاری یکی از موضوعات مهم و اولیه در ایجاد اتحادها است و به عنوان پیش شرط موفقیت یک اتحاد به شمار می‌رود. به موازات بنگاه ها و شرکت هایی که برای انتخاب شرکای راهبردی خود، معیارها و مکانیزم های تصمیم گیری در خصوص این موضوع را در فرایندهای عملیاتی خود برجسته کرده اند، محققان مدیریت نیز به توسعه نظریه ها و معیارهای انتخاب شریک پرداخته اند. رویکردهای نظری به انتخاب متحد تجاری را می‌توان در دیدگاههای منبع محور، هزینه مبادلات، قدرت بازار، یادگیری سازمانی، وابستگی منابع، نظریه نهادی و دیدگاه‌های جامعه شناسی جستجو کرد و معیارهای مورد استفاده برای انتخاب متحد تجاری را می‌توان با این ‌نظریه ها تبیین کرد. در این مقاله ابتدا مفهوم اتحاد راهبردی بررسی و سپس رویکردهای نظری به انتخاب متحد تجاری تشریح می‌شود، سپس به بررسی و مرور مطالعات و تحقیقات انجام شده در خصوص معیارهای انتخاب متحد پرداخته و نهایتا با جمع بندی ادبیات بررسی شده، مدلی پیشنهادی برای انتخاب متحد تجاری ارائه شده است. }, keywords = {اتحاد راهبردی,همکاری تکنولوژیک,متحد تجاری,تناسب راهبردی}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_80012.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_80012_6370992f713f2cb4d0be5683e8de0318.pdf} }