@article { author = {ایل بیگی, الناز and ناظری, علی and کاظمی, سید محمدمهدی}, title = {بررسی تأثیر مدیریت کیفیت بر عملکرد مالی سازمان با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر فرهنگ سازمانی}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {7}, number = {زمستان}, pages = {6-15}, year = {2018}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {هدف پژوهش حاضر« بررسی تأثیر مدیریت کیفیت بر عملکرد مالی سازمان با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر فرهنگ سازمانی» می‌باشد.‌ روش پژوهش از نظر هدف،‌ کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، ‌توصیفی-پیمایشی است.‌ جامعه آماری در این پژوهش کلیه مدیران، معاونین و کارشناسان مالی 12 شرکت خصوصی فعال در صنعت تولید وسائل گازسوز می‌باشند که تعداد آن‌ها مجموعاً 103 نفر بوده و بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه 85 نفر تعیین گردیده است. ‌‌ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه است. روایی محتوایی پرسشنامه‌ها با استفاده از نظرات افراد خبره و اساتید صاحب نظر در علم مدیریت تایید شد. همچنین آلفای کرونباخ پرسشنامه ها بالای 0.7 بود که حاکی از پایایی آنها می باشد.‌ از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف جهت تشخیص نرمال بودن داده‌ها استفاده شده است و براساس نتایج به دست آمده مدیریت کیفیت بر عملکرد مالی تأثیر مثبتی دارد و فرهنگ سازمانی تأثیر مثبتی بر رابطه‌ی بین مدیریت کیفیت و عملکرد مالی می‌گذارد.}, keywords = {مدیریت کیفیت,عملکرد مالی,فرهنگ سازمانی}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_65171.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_65171_909d856b7ba9590dfe028372b2dc1dd8.pdf} } @article { author = {محمدی, حامد and رنجبر, محمودرضا and محمدی, نوید}, title = {ارائه الگوی مفهومی ساماندهی بذر پیشنهاد، با هدف بهبود عملکرد نظام پیشنهادها}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {7}, number = {زمستان}, pages = {16-24}, year = {2018}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {هدف اصلی در نوشتار حاضر ارائه یک الگوی مفهومی به‌منظور جهت‌دهی و ساماندهی بذر پیشنهاد می‌باشد که طبیعتاٌ پیاده‌سازی و جاری‌سازی این الگو می‌تواند منجر به بهبود عملکرد نظام پیشنهادها گردد. نگارندگان با حضور در بسیاری از شرکت‌های ایرانی، مشاهده نموده‌اند که اکثر دبیرخانه‌های نظام همیاری و مشارکت، جهت ارائه بذر پیشنهاد صرفاً از یک الگوی ذهنی مبتنی بر حدس و گمان تبعیت می‌نمایند که این مهم نمی‌تواند در شکل‌گیری و بروز خلاقیت کارکنان نقش بارزی داشته باشد و شایسته است جهت تبیین و ترویج بذر پیشنهاد از یک رویکرد نظام‌مند و علمی تبعیت گردد. به عبارتی دیگر، منشاء اصلی شکل‌گیری بذر پیشنهاد باید مسائل فراروی شرکت بوده و مساله‌مدار باشد. در همین راستا، نگارندگان در تبیین و ارائه الگوی حاضر تلاش نموده‌اند تا ذینفعان کلیدی و ابزارهای اصلی فراروی شکل‌گیری بذر پیشنهاد را مورد شناسایی قرار دهتد و معتقدند با ارائه الگوی حاضر می‌توان در شکل‌دهی بذر پیشنهاد با رویکرد مساله‌مدار اقدام نموده و از فرآیند ذهنی پرهیز و به یک رویکرد نظام‌مند و مساله‌مدار متکی شد.}, keywords = {بذر پیشنهاد,رویکرد مساله‌مدار,نظام پیشنهادها,بهبود عملکرد,الگوی مفهومی}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_65172.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_65172_5623e39afef5641df58a5a6fa80dd4dc.pdf} } @article { author = {اسلامی, امین and رضایی سنگتابی, محمد}, title = {تدوین نرم افزار محاسبات سازه ای شناورهای تندرو سبک کامپوزیتی بر اساس استاندارد}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {7}, number = {زمستان}, pages = {25-32}, year = {2018}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {امروزه استفاده از نرم افزارهای مهندسی در طراحی و ارزیابی یک شناور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. استفاده از این نرم‌افزارها در انجام محاسبات سازه‌ای شناورها موجب کاهش زمان و هزینه و نیز کاهش خطای انسانی می‌شود. بنابراین در این تحقیق، نرم‌افزاری بر اساس محاسبات سازه‌ای استاندارد تدوین و ارائه شده است. با بکارگیری این نرم‌افزار فرآیند صحه‌گذاری طراحی سازه شناورهای تندرو سبک کامپوزیتی تسریع یافته است. همچنین یک شناور کامپوزیتی به عنوان مطالعه موردی تحت ارزیابی قرار گرفته و نتایج حاصل از بکارگیری این نرم‌افزار تحلیل شده است. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد استفاده از این نرم‌افزار تاثیر بسزایی در سرعت و دقت صحه‌گذاری طراحی سازه‌ای شناورها داشته است.}, keywords = {شناور تندرو,سازه کامپوزیتی,تدوین نرم‌افزار,استاندارد}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_65173.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_65173_c853780e12e3b2731e6976df13b64a32.pdf} } @article { author = {ابراهیمی نژاد رفسنجانی, مهدی and پورابولی, فاطمه}, title = {اولویت بندی مؤلفه ‏های ارتقاء کیفیت خدمات درمانی با تلفیق روش گسترش عملکرد کیفیت (QFD) و کاردینال.}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {7}, number = {زمستان}, pages = {33-46}, year = {2018}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {کیفیت، یکی از مهم‏ترین معیارها جهت کسب رضایت مشتریان در مراکز خدماتی و درمانی است. مأموریت اصلی بیمارستان‏ها تأمین مراقبت باکیفیت برای بیماران، برآوردن نیازها و انتظارات آنها است. برآوردن این رسالت مهم مستلزم نهادینه ‏شدن کیفیت در بیمارستان‏ها می‏باشد. گسترش عملکرد کیفیت، ابزاری توانمند جهت ارتقاء کیفیت خدمات یا محصولات در سازمان‌ها و صنایع گوناگون می‌باشد که با تبدیل نیازها و خواسته‌های مشتریان به کیفیت خدمات یا محصولات نهایی، درصدد ارتقاء کیفیت و درنتیجه افزایش سطح رضایت‏مندی مشتریان می‌باشد. در این پژوهش، به‏منظور اولویت‏بندی مؤلفه‏های ارتقاء کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در بخش آزمایشگاه یک بیمارستان دولتی در شهر کرمان در جهت افزایش رضایت‏مندی مراجعه‏کنندگان به این بخش، از مدل تلفیقی گسترش عملکرد کیفیت و کاردینال استفاده‏گردید. بدین منظور ابتدا نیازها و خواسته‏های مراجعه‏کنندگان به آزمایشگاه پس از شناسایی، به‏وسیله مدل کاردینال وزن دهی شدند، سپس به کمک مشورت با خبرگان، استفاده از مقالات و مراجعه به استاندارد ISO 15189:2007 (الزامات کیفیت و صلاحیت آزمایشگاه‏های پزشکی)، مهم‏ترین الزامات فنی مشخص ‏شدند و در انتها با تشکیل ماتریس خانه کیفیت، الزامات فنی جهت ارائه خدمات بهتر، اولویت‏بندی شدند.}, keywords = {ارتقاء کیفیت خدمات,گسترش عملکرد کیفیت,مدل کاردینال}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_65175.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_65175_855232399ee7b8ed5278667f2c881b62.pdf} } @article { author = {اخگری, کورش and چگینی, مجید and شایگانی مدد, مهدی}, title = {نوع شناسی اسناد فنی در فرآیند طراحی و ساخت محصول}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {7}, number = {زمستان}, pages = {47-63}, year = {2018}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {اسناد فنی یکی از منابع مطالعاتی هستند که در سازمان های صنعتی در فرآیند انجام پژوهش، طراحی و ساخت محصولات بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و از اهمیت خاصی برخوردار هستند. هدف از این پژوهش شناخت انواع اسناد فنی طراحی و ساخت محصول است تا به عموم ذی نفعان مانند صاحبان صنایع و همچنین مستندسازان و دیگر کنشگران و کاربران کمک نماید تا در هنگام انتقال فناوری یا خرید محصول و همچنین تحویل، نصب، استفاده، و اشتراک منابع از کامل بودن و همچنین با کیفیت بودن آن ها مطمئن گردند. روش تحقیق این مقاله از نوع تحلیل محتوا است، استانداردها و مقالات علمی و فنی متعددی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و روایی سوالات تحقیق به تایید خبرگان موضوعی رسید. یافته های پژوهش نشان می دهد در سازمان های بزرگ صنعتی که معمولاٌ محصول به صورت شبکه ای و برون سپاری تولید می شود، اسناد فنی اعم از اسناد نوشتاری و ترسیمی در انتقال اطلاعات طراحی و ساخت محصول نقش بسیار مهمی ایفا می نماید بر این اساس، می توان نتیجه گرفت "نهادینه کردن نظام تولید و قرائت یکسان و شناخت انواع اسناد فنی در نظام آموزشی و صنعتی کشور"، نقش به سزایی در ایجاد زبان مشترک بیم کنشگران صنایع ایجاد می نماید. همچنین رعایت ویژگی هایی مانند شناسه گذاری، به کارگیری واژگان استاندارد، شرح اختصارات، ... و نمایه سازی موضوعی اسناد در صدر فهرست ویژگی های اساسی اسناد فنی برای تبادل و انتقال اطلاعات و فناوری در سطح صنایع ملی و بین المللی می باشد.}, keywords = {اسناد فنی,اسناد طراحی محصول,اسناد ساخت محصول,اسناد نصب,اسناد انتقال فناوری,دستورالعمل و نقشه های فنی}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_65176.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_65176_9f3bf3923df1904c8637cf635aaeee90.pdf} } @article { author = {علیزاده, حسن and غلامرضائی, داود and صمدیان, مسعود}, title = {شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی کاری کارکنان با رویکرد تحول اداری}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {7}, number = {زمستان}, pages = {61-74}, year = {2018}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {در این تحقیق به بررسی اولویت‏بندی عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری با رویکرد اداری پرداخته شد. که از لحاظ هدف تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گرد آوری داده‏ها روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی صورت گرفت. جهت شناسایی کیفیت زندگی کاری از ابعاد 8 گانه والتون شامل پرداخت منصفانه و کاری، محیط کاری ایمن و بهداشتی، تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم، قانون گرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی در زندگی کاری، فضای کلی زندگی، وحدت و انسجام اجتماعی و توسعه قابلیت‌های اجتماعی و برای رویکرد تحول اداری (خدمت رسانی به مردم، تقویت مدیریت، توانمندسازی منابع انسانی، سلامت اداری، افزایش بهره‌وری، تمرکززدایی، عدالت استخدامی و استقرار دولت الکترونیک) (مفاد 8 برنامه تحول اداری مصوب ۱۳۸۹) مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق مدیران میانی و کارکنان صف و ستادی شرکت گاز استان تهران و ادارات تابعه می‌باشد که این تعداد برابر 100 نفر می‌باشد که با قرار گرفتن در فرمول کوکران تعداد 81 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان داد 1- یکپارچگی و انسجام اجتماعی 2- تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم 3- قانون گرایی در سازمان 4- پرداخت منصفانه و کافی 5- محیط کاری ایمن و بهداشتی 6- فضای کلی زندگی 7-وابستگی اجتماعی زندگی کاری 8- توسعه قابلیت‌های اجتماعی به ترتیب دارای اولویت هستند. همچنین نتایج به صورت کلی نشان می‏دهد از نظر افراد سلامت اداری، افزایش بهره‏وری و توانمند سازی منابع انسانی در مقایسه با سایر برنامه‏های تحول اداری دارای بیشترین اهمیت و استقرار دولت الکترونیک و عدالت استخدامی دارای کمترین اهمیت می‌باشند. پیشنهاد می‌شود مسئولان در راستای افزایش کیفیت زندگی کاری بر اساس اولویت‏های یاد شده به این عوامل نیز نسبت به سایر توجه ویژه‌ای داشته و اقدامات عملی جهت افزایش سلامت اداری، افزایش بهره‏وری و توانمند سازی منابع انسانی صورت گیرد.}, keywords = {"کیفیت زندگی کاری","تحول اداری","شرکت گاز استان تهران"}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_67313.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_67313_8344b8ce46df1bec1360d07cf4174073.pdf} } @article { author = {سعیدی صابر, احسان. and جوان آراسته, حسین.}, title = {تأثیر استانداردهای حقوق بر مدیریت قراردادهای اداری}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {7}, number = {زمستان}, pages = {84-95}, year = {2018}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {با توجه به قدمت استانداردهای حقوق خصوصی در مقایسه با حقوق عمومی، تأمل در نوع تعامل این دو حوزه کلان از حقوق، از بایست ههایی است که در بالندگی هرچه بیشتر هر دو، نقش آفرین خواهد بود. این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش اساسی است که «حوزه های تأثی رگذاری استانداردهای حقوق خصوصی بر قراردادهای اداری با تاکید بر موضوع تملک، اجاره و قلع املاک کدام است؟ ». یافته های مقاله نشان م یدهد که یکی از مهمترین دلایلی که قراردادهای اداری در تمام حوزه ها به ویژه حوزه مورد پژوهش، در نظام حقوقی و به ویژه نظام قضایی کشور ما به صورت مستقل شناسایی نگردیده است، تاثیر استانداردهای حقوق خصوصی و مدنی و گرایش به آن در بین صاحبان اندیشه، نهادهای رسمی و مراجع قضایی کشور است و ویژگی های ترجیحی و اقتداری مدیریت در قراردادهای اداری که به دلیل نظریه خدمت عمومی دولت در نظام حقوقی رومی ژرمنی و حتی کامن لا، مورد پذیرش قرار گرفته است، در نظام حقوقی و قضایی ایران کمتر مورد توجه و عنایت است. از لوازم مرزبندی میان استانداردهای حقوق خصوصی و عمومی، تلاشبرای مفهوم ساز یهای مستقل در حقوق عمومی ایران است و همین امر سبب پویایی و تحول بیشتر حقوق عمومی خواهد شد.}, keywords = {}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_128079.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_128079_b133f8a82871d85e7a83623ed8e78113.pdf} }