@article { author = {امانی, نیما and صفرزاده, کیوان}, title = {مدیریت ریسک در پروژه های کوچک ساخت و ساز در کشور ایران: وضعیت، موانع و تأثیر}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {9}, number = {تابستان}, pages = {6-18}, year = {2019}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {مدیریت ریسک، باید بدون توجه به ابعاد و اندازه‌ی پروژه، در پروژه‌های ساخت‌و‌ساز، پیاده‌سازی و اجرا شود تا از موفقیت در حصول به اهداف پروژه، اطمینان حاصل شود. این تحقیق با هدف بررسی مدیریت ریسک در پروژه‌های کوچک ساخت‌و‌ساز در کشورمان ایران در دامنه‌ی وضعیت، موانع و تأثیر مدیریت ریسک بر عملکرد پروژه صورت گرفته است. برای رسیدن به اهداف تحقیق، یک نظرسنجی پرسش‌نامه‌ای انجام و اطلاعات 40 پروژه، ارسالی از سوی 25 نفر از خبرگان 5 شرکت مجری جمع‌آوری شد. نتایج تجزیه‌و‌تحلیل، نشان‌دهند‌ی اجرای سطح نسبتاً پایین مدیریت ریسک در پروژه‌های کوچک ساخت‌و‌ساز بوده و «کمبود منافع بالقوه»، «غیر اقتصادی بودن»، «کمبود وقت» و «کمبود بودجه» موانع اصلی و برجسته هستند. همچنین نتایج حاصل نشان داد که همبستگی مثبتی میان اجرا و پیاده‌سازی مدیریت ریسک و بهبود کیفیت، کاهش هزینه و بهبود برنامه‌ریزی در پروژه‌های کوچک ساخت‌و‌ساز وجود دارد. یافته‌های این تحقیق می‌تواند یک درک عمیق از مدیریت ریسک در پروژه‌های کوچک در کشور ایران ارائه‌داده و فواید اجرا و پیاده‌سازی مدیریت ریسک را برای ذی‌نفعان این‌گونه از پروژه‌ها‌ متقاعد‌کننده کند.   Risk management in small construction projects in Iran:Status, barriers and impact Abstract Risk management (RM) should be implemented in construction projects to assure the achievement of project objectives, regardless of project size and dimensions. This study aims to investigate RM in small projects in Iran in terms of status, barriers and impact on project performance. To achieve the objectives, a questionnaire survey was conducted and data was collected from 40 projects submitted by 25 experts from 5 companies. The analysis results indicated a relatively low level of RM implementation in the small construction projects, and “shortage of potential benefits”, “not being economical”, “shortage of time” and “shortage of budget” were prominent barriers. Also, the results reported a positive correlation between RM implementation and improvement in quality, cost and schedule performance of small construction projects. Findings of this study can provide an in-depth understanding of RM in small projects in Iran and make benefits of RM implementation convincing to stakeholders of small projects}, keywords = {مدیریت ریسک,پروژه های کوچک,پیاده سازی,موانع,تأثیر,عملکرد پروژه}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_94136.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_94136_aec84ed1d45970900fe973f47a437920.pdf} } @article { author = {مظفری, محمدمهدی and بهداد, مریم}, title = {چارچوبی مفهومی جهت درک رابطه تعاملی میان مدیریت منابع انسانی، فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {9}, number = {تابستان}, pages = {20-33}, year = {2019}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {از دیدگاه اقتصاد جهانی و اقتصاد دانش، تمرکز رقابت شرکت‌ها بر‌روی رقابت میان منابع انسانی و جذب استعداد است و فرهنگ سازمانی متعالی موجب جذب و حفظ استعداد می‌شود. رابطه‌ی مدیریت منابع انسانی و فرهنگ سازمانی تأثیر، ارتقا و نفوذ متقابل دارد. رابطه میان فرهنگ سازمانی و مدیریت منابع انسانی باید به‌صورت یک تعامل مثبت باشد. فرهنگ سازمانی خواستار توجه بیشتر مدیریت منابع انسانی به موضوعات مدیریت انسان و توسعه‌ی شخصی کارمند جهت بروز ابتکار و خلاقیت در کارمندان است. از سوی دیگر، مدیریت منابع انسانی خواستار تمرکز فرهنگ سازمانی بر‌روی انسان و ساخت فرهنگ سازمانی مطابق با محیط پویاست. بنابراین در این مطالعه با بهره‌گیری از ادبیات تحقیق، به ارائه‌ی چارچوبی مفهومی به‌منظور نشان‌دادن نحوه‌ی تعامل میان مدیریت منابع انسانی و فرهنگ سازمانی پرداخته است که بر‌اساس آن می‌توان روشی برای ایجاد نظام مدیریت منابع انسانی براساس فرهنگ سازمانی، به‌منظور بهبود سطح مدیریت منابع انسانی توصیف کرد. به‌علاوه این چارچوب نشان می‌دهد که تعامل میان مدیریت منابع انسانی و فرهنگ سازمانی منجر به نتایج سازمانی همچون ارتقای کارآفرینی سازمانی و بهبود عملکرد مالی و غیرمالی سازمان خواهد شد.   A Conceptual Framework for Understanding the Interactive Relationship between Human Resource Management, Organizational Culture and Corporate Entrepreneurship Abstract From the global and knowledge economy perspective, focus of the enterprises’ competition is on the competition between human resources and talent attraction and it is noticeable that exalted organizational culture can bring about talent attraction and retention. Relationship between human resource management and organizational culture is mutually influenced, promoted and penetrated; it should be a positive interaction. Organizational culture demands that human resource management pay more attention to humanity management and employee’s personal development in order for employee’s initiative and creativity to be developed. On the other hand, human resource management demands that organizational culture really focus on human and the creation of organizational culture proportionate to the dynamic environment. Hence, this paper presents a conceptual framework, using relevant literature, which indicates how human resource management, organizational culture and corporate entrepreneurship interact with each other so as to put forward a specific way and method of establishing human resource management system based on organizational culture to improve the level of human resource management. Furthermore, this framework shows that the interaction between human resource management and organizational culture may lead to organizational outcomes such as increased corporate entrepreneurship and improved financial and non-financial performance of the organization.}, keywords = {مدیریت منابع انسانی,فرهنگ سازمانی,کارآفرینی سازمانی}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_94138.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_94138_32fc25092e2f8f4b16b4b9df4a5e74d3.pdf} } @article { author = {خدائی میدانشاه, محمدمحسن and مالکی‌ نژاد, پوریا}, title = {بررسی تحلیلی مدیریت کیفیت زنجیره‌ی تأمین پایدار در صنعت محصولات کنجدی}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {9}, number = {تابستان}, pages = {34-45}, year = {2019}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {حفظ سطح سودآوری سازمان‌های تولیدی در حین انجام فرایندهای معمول کسب‌و‌کار از طریق فعالیت‌های محیطی و اجتماعی پایدار یک چالش جهانی برای تمامی سازمان‌هاست. مدیریت کیفیت زنجیره‌ی تأمین پایدار مبحث نوظهوری در ادبیات بین‌المللی است که ضمن تأکید بر استفاده از مدیریت کیفیت در درون سازمان به جلوه‌های پایداری در درون و برون سازمان اشاره دارد. استفاده از مدیریت کیفیت زنجیره‌ی تأمین پایدار باعث ارتقای سطح عملکرد در سازمان می‌شود. هدف از این پژوهش ارائه‌ی مدلی به‌منظور بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت کیفیت زنجیره‌ی تأمین پایدار در صنایع کنجدی استان یزد است. پژوهش حاضر از حیث هدف در زمره‌ پژوهش‌های کاربردی قرار می‌گیرد. همچنین از بعد میزان کنترل متغیرها توصیفی و از جنبه‌ی گردآوری داده‌ها‌ی پیمایشی است. نتایج پژوهش حاکی از آن است، 16 بعد شناسایی شده از ادبیات پژوهش با استفاده از فنون مدل‌سازی ساختاری تفسیری در پنج سطح کلی قرار می‌گیرد. پاسخ‌دهندگان به پرسش‌نامه مقایسات زوجی را تعداد 13 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعتی تشکیل داده است. نتایج این پژوهش نشان‌دهنده‌ی تأثیرگذاری قوانین و مقررات به‌عنوان عامل زیربنایی و متغیر کلیدی مدل و عامل آلودگی به‌عنوان خروجی اثرپذیر مدل است.   Analytical investigation of sustainable supply chain quality management in sesame products industry Abstract Maintaining profitability level of manufacturing organizations while performing normal business processes through sustainable environmental and social activities is a global challenge for all organizations. Sustainable supply chain quality management which is an emerging topic in the international literature not only emphasizes the use of quality management within the organization but also point to the effects of sustainability inside and outside of the organization. Using sustainable supply chain quality management improves the level of performance in the organization. This study aims to present a model in order to investigate factors affecting the sustainable supply chain quality management of sesame industries in Yazd province. The present study is an applied research, a descriptive survey in terms of controlling the variables as well as a survey research methodology from data collection aspect. The results indicate that 16 dimensions identified from literature are classified into five general levels using interpretive structural modeling technique. Respondents to paired comparisons questionnaire consist of 13 academic and industrial experts. The results of this study show the impact of laws and regulations as the underlying factor and the key variable of the model and also the pollution factor as the effective output of the model. Managers of Yazd province’s sesame industry can utilize the output as a guide to achieve quality while ensuring supply chain sustainability.}, keywords = {مدیریت کیفیت زنجیره تأمین پایدار,صنعت محصولات کنجدی,مدل‌سازی ساختاری تفسیری}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_94137.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_94137_010a67cba90dd79b5055305b5845b243.pdf} } @article { author = {بلوچی, حسین and اقبال, مریم and محمدی باجگیران, احسان}, title = {مدل‌یابی ساختاری-تفسیری از قابلیت‎های مؤثر بر مزیت رقابتی سازمان در محیط پویا}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {9}, number = {تابستان}, pages = {46-69}, year = {2019}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {پژوهش‌های فراوانی درزمینه‌ی مزیت رقابتی و قابلیت‎های سازمانی مؤثر بر آن انجام شده است؛ اما تاکنون پژوهش جامعی که دربرگیرنده‌ی کل این قابلیت‌ها و شناسایی ارتباط بین آن‌ها باشد، ارائه نشده است. این پژوهش به دنبال شناسایی مؤلفه‌های مؤثر بر مزیت رقابتی در پژوهش‎های پیشین و یکپارچه‌کردن این متغیرها در یک مدل است. صنعت مورد‌نظر این پژوهش، صنعت لبنیات و مؤلفه‌های استخراج شده مؤثر بر ایجاد مزیت رقابتی در شرکت‎های فعال در این صنعت است. از این ‌رو با بررسی ادبیات درزمینه‌ی مزیت رقابتی سازمانی با استفاده از روش فرا‌ترکیب، قابلیت‎ها مؤثر بر مزیت رقابتی شناسایی شد. سپس با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری روابط بین این عوامل تعیین و به‌صورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفت. در مدل‌سازی از پرسش‌نامه به‌منظور استفاده از نظرات 11 خبره‌ی مدیریت راهبردی و بازاریابی صنعت لبنیات استفاده شد، خبرگان به‌صورت گلوله‌‌‌برفی انتخاب شدند. نتایج منجر به دسته‌بندی قابلیت‎ها و طراحی مدل شد. مدل نشان‌دهنده‌ی عوامل و نحوه‌ی ارتباط و تعامل این عوامل است. متغیرها در پنج سطح قرار گرفتند، مهم‌ترین مؤلفه‌ها بازار‌گرایی‌‌ و مدیریت راهبردی بودند که مؤلفه‌های دیگر را تحت‌تأثیر قرار می‌دادند و در پایین‎ترین سطح مدل قرار داشتند. این متغیرها از طریق قابلیت پویا (که در سطح چهارم مدل قرار گرفتند) بر متغیرهای سطح سوم یعنی قابلیت جذب، قابلیت نوآوری و کارآفرینی و قابلیت بازاریابی تأثیرگذار است و در‌نهایت این سه متغیر سبب ایجاد قابلیت عملیاتی شده و بهبود قابلیت عملیاتی شرکت‏ها سبب بهبود عملکرد رقابتی و دستیابی به مزیت رقابتی پایدار برای شرکت‎ها خواهد شد.   Structural-interpretive modeling of Capabilities affecting the organization’s competitive advantage in a dynamic environment Abstract Much research has been done on the competitive advantage and capabilities of the organization affecting it, but so far not a comprehensive research has been carried out to identify all of these capabilities and the relationship between them. The purpose of this study is to identify organizational capabilities affecting competitive advantage in previous research and to present a model for integrating these variables. The case study is the dairy industry and the extracted components that affect the competitive advantage of companies operating in the industry. Therefore, by examining the literature on organizational competitive advantage using cross-linking method, capabilities affecting competitive advantage in organizations are identified. Then, the relationships between these factors are determined and analyzed using interpretive structural modeling method. In the modeling section a questionnaire is employed to make use of opinions of 11 experts in the field of strategic management and marketing in the dairy industry. These experts were selected as snowball. The results led to the classification of capabilities and presentation of a model. The model illustrates the factors and how these factors relate and interact with each other. Variables were classified into 5 levels, the most important components being market orientation and strategic management which influenced the other components and were at the lowest level of the model. These variables affect the third level variables, namely attractiveness, innovation and entrepreneurship and marketing capability through dynamic capability (ranked in the fourth level of the model). Ultimately, these variable bring about operational reliability the improvement of which leads to improved competitive performance and achievement of sustainable competitive advantage for companies.}, keywords = {مزیت رقابتی,عملکرد رقابتی,محیط پویا,فرا ترکیب,مدل‌سازی ساختاری تفسیری}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_104376.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_104376_97a2f7eabc28faaf723312bde78ec204.pdf} } @article { author = {داودی, سید محمد رضا and سعادتی‌نژاد, سید فضل‌الله}, title = {تجزیه‌و‌تحلیل توانمندی‌های مؤثر بر موفقیت قابلیت ارتجاعی زنجیره‌ی‌ تأمین با استفاده از رویکرد ترکیبی ISM و ANP (مطالعه‌ی موردی: شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان)}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {9}, number = {تابستان}, pages = {70-89}, year = {2019}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {مدیریت زنجیره‌ی تأمین، یک فلسفه‌ی جامع برای اداره‌ی کانال‌های توزیع از عرضه‌کننده تا مصرف‌کننده است. قابلیت ارتجاعی را می‌توان، توانایی زنجیره‌ی تأمین برای واکنش در برابر حوادث غیرمنتظره و حفظ تداوم عملیات شبکه در سطح مطلوب بیان کرد. در این پژوهش، از رویکرد ترکیبی مدل‌سازی ساختاری تفسیری و فرایند تحلیل شبکه، به‌منظور شناسایی، تفسیر و تأیید توانمندی‌های عمده‌ای که بر موفقیت قابلیت ارتجاعی زنجیره‌ی تأمین تأثیر می‌گذارد، استفاده کرد. جهت جمع‌آوری داده‌ها ضمن استفاده از ادبیات این حوزه، با 35 نفر از متخصصان زنجیره‌ی تأمین شرکت ذوب‌آهن جهت ارزیابی و انتخاب توانمندی‌های مؤثر بر موفقیت قابلیت ارتجاعی زنجیره‌ی تأمین مصاحبه و درنهایت 17 عامل شناسایی شد. از پرسش‌نامه برای انجام مقایسات زوجی استفاده ‌ و سپس چارچوبی مبتنی بر ISM جهت شناسایی روابط و تعاملات بین عوامل و روش ANP جهت رتبه‌بندی عوامل طراحی شد. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است که توانایی‌های موجودی بیشترین تأثیر را بر موفقیت قابلیت ارتجاعی زنجیره‌ی تأمین دارد، سپس توانایی‌های چابکی و توانایی‌های انعطاف‌پذیری ازلحاظ اهمیت در رتبه‌ی دوم و سوم قرار دارد. توانایی به اشتراک‌گذاری اطلاعات نیز کمترین تأثیر را در موفقیت قابلیت ارتجاعی زنجیره‌ی تأمین دارد.   Analysis of capabilities affecting Resilience of Supply Chain Using the ISM and ANP Combined Approach (Case Study: Isfahan Steel Company)   Abstract Supply chain management is a comprehensive philosophy for handling the flow of distribution channels from supplier to consumer. And resilience can be stated as the ability of the supply chain to respond to unexpected events and maintain the continuity of network operations at a desirable level. In this research, combined approach of interpretive structural modeling and network analysis process is used to identify, interpret and validate major capabilities affecting the supply chain resiliency. To collect data, while reviewing the pertinent literature, 35 supply chain specialists were interviewed in order to evaluate and select the capabilities affecting the supply chain resilience, and finally 17 factors were identified. A questionnaire was used to perform a paired comparison. Then, an ISM-based framework was used to identify the relationships and interactions among the factors which were ranked via ANP method. The results indicate that inventory capacity has the greatest impact on the resilience of the supply chain, followed by agility capability and flexibility capability respectively. The ability to share information has the least impact on the resilience of the supply chain.}, keywords = {زنجیره تأمین,توانمندی‌ها,قابلیت ارتجاعی,رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM),فرآیند تحلیل شبکه (ANP)}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_104375.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_104375_2c23694db32154593cee1f3f87225c60.pdf} } @article { author = {مدنیان, سیدمحمد and شکرچی زاده, احمدرضا}, title = {بررسی و واکاوی مفاهیم و ابعاد مدیریت کیفیت خدمات}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {9}, number = {تابستان}, pages = {90-109}, year = {2019}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {کیفیت خدمات مفهومی است که به‌دلیل مشکلات در‌زمینه‌ی تعریف و اندازه‌گیری آن بحث‌های زیادی را از آن خود ساخته است. امروزه بیش از هر زمانی دیگر سازمان‌های عمومی به ارزیابی دیدگاه‌های مشتریان خود درباره‌‌ی خدمات ارائه‌شده و نیز میزان برآورده‌شدن انتظارات آن‌ها از ارائه‌ی این خدمات نیاز دارند، چراکه آن‌ها به‌خوبی می‌دانند تا چه حد فقدان اطلاعات کافی درباره انتظارات و بازخورد ادراکات مشتریان از خدمات ارائه‌شده برای سازمان‌ها مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. این پژوهش به روش اسنادی انجام گرفته است. به‌این‌ترتیب که با هدف بررسی و واکاوی مفهوم و ابعاد «کیفیت خدمات» با طرح سؤالاتی از قبیل «چرا موضوع کیفیت خدمات برای مطالعه از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست؟ و خدمات شامل چه مواردی می‌شود» سعی می‌کند پیشینه‌ی تاریخچه‌ای آن را بررسی کند و رویکردها و مدل‌های نظری و شاخص‌های مختلف موجود برای اندازه‌گیری آن را از میان ادبیات موجود در این حوزه استخراج کند و در پایان تعریف جامعی از مفهوم «کیفیت خدمات» و ابعاد آن را ارائه کند. مطالعه‌‌ی این پژوهش به مدیران و پژوهشگران کمک خواهد کرد تا با مفاهیم و ابعاد مدیریت کیفیت خدمات آشنا شده و از آن برای خدمات‌رسانی بهتر به مشتریان و همچنین جذب و نگهداری مشتریان استفاده کنند.}, keywords = {کیفیت خدمات,انتظارات,مدیریت,مدیریت کیفیت خدمات}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_116585.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_116585_74c7ebd55bf13c05c6449e3e6ab24275.pdf} } @article { author = {برزی, علیرضا and هاشم زاده خوراسگانی, غلامرضا and فتحی هفشجانی, کیامرث and علی رضایی, ابوتراب}, title = {مدل اقتصادی ریزشبکه جریان مستقیم با کاربرد سیستم فتوولتائیک در صنعت برق ایران}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {9}, number = {تابستان}, pages = {91-99}, year = {2019}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {تولید انرژی ریزشبکه سیستم فتوولتائیک به علت اثرات مثبت در حفظ محیط زیست، افزایش پایداری و کاهش بارشبکه در سال‌های اخیرمورد توجه شرکت‌های توزیع صنعت برق قرار گرفته، یکی ازچالش‌ها در عدم توسعه ریزشبکه سیستم فتوولتائیک، عدم برگشت سرمایه و هزینه‌های بهره‌برداری در کمترین زمان می‌باشد. در این پژوهش یک مسئله جدید جهت مدیریت انرژی ریزشبکه جریان مستقیم سیستم فتوولتائیک با استفاده از داده‌های هواشناسی و ارائه مدل رگرسیون شدت تابش با متغیر ساعات-آفتابی چهار شهر شیراز، تهران، رشت و تبریز در نرم افزارهای spss ارائه شده است. براین اساس تولید انرژی سیستم برآورد و درآمد حاصل از فروش آن با توجه به نرخ تورم و تعدیل سالیانه قیمت انرژی، در نرم افزار Matlab شبیه سازی شده است. روابط ریاضی هزینه‌ها شامل سرمایه‌گذاری اولیه، جایگزینی قطعات و سرویس و نگهداری با استفاده از پارامترهای اقتصادی تورم، استهلاک و بهره‌وام، بدست آمده، با استفاده از روابط ریاضی حاصل از هزینه‌ها و درآمد حاصل از فروش انرژی ، مدل ریاضی نهایی ارائه شده است. انرژی تولیدی و برگشت سرمایه حاصل از نتایج شبیه سازی چهار شهر، همچنین عملکرد ریزشبکه سیستم فتوولتائیک منصوبه با نتایج شبیه سازی در شهر تهران مقایسه،که نشان دهنده اقتصادی بودن مدل است.}, keywords = {درآمد,هزینه,سیستم فتوولتائیک,انرژی تولیدی,MATLAB}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_113303.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_113303_b3ed2c380424ea929c8b519169817ddc.pdf} }