@article { author = {دهقان, حسین and فرتوک زاده, حمیدرضا and قوچانی خراسانی, محمد مهدی}, title = {شبکه سازی سازمان ها، گونه شناسی مدیریت و کنترل آنها با تحلیل سه لایه ای}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {4}, number = {بهار 93 و زمستان 92}, pages = {7-17}, year = {2014}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {پیش از این الگوهای رایج سازماندهی بنگاه بر معیارهایی چون وظیفه، محصول، جغرافیا و بازارهای هدف مبتنی بود و طراحی ساختار درونی بنگاه‌ها را مورد توجه قرار می‌داد. اما با گسترش شبکه‌های همکاری و مشارکت میان سازمان‌ها، مسئله‌ی طراحی سازمان بر‌اساس ساختار شبکه‌ای به موضوعی مورد توجه برای مدیران و سیاست‌گذاران دنیای کسب‌و‌کار تبدیل شده است. با شکل‌گیری و بلوغ ساختارهای شبکه‌ای در سازمان و حتی اجتماعات حرفه‌ای، مسئله‌ی کنترل و مدیریت این نوع ساختارها از چالش‌ها و دغدغه‌های مدیران این ساختارها محسوب می‌شود که نیازمند مطالعات عمیق بر این ساختارها و معرفت‌شناسی شبکه‌هاست. در این مقاله با بررسی چالش‌های‌ فراروی سازمان‌ها و چرایی ورود آن‌ها به‌سوی ساختار شبکه‌ای، با تحلیل سه لایه‌ای برای غنی‌سازی دستگاه معرفتی سازمان این ساختار به‌عنوان الگوی نوین کسب و کار معرفی می‌شود و در ادامه با تعریف شبکه و سازمان شبکه به گونه‌شناسی مدیریت شبکه با توجه به این تحلیل می‌پردازد.}, keywords = {شبکه,سازمان,ساختار شبکه,مدیریت و کنترل شبکه ها}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_79957.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_79957_9c303759d2b5f3014d02942f9f6431e1.pdf} } @article { author = {بحیرایی, مجتبی}, title = {استانداردسازی سازمان، فرایند و محصول}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {4}, number = {بهار 93 و زمستان 92}, pages = {18-23}, year = {2014}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {هدف استانداردسازی دستیابی به یک محصول استاندارد است که حاصل سازمان و فرایند استاندارد می‌باشد. یک محصول استاندارد محصولی است که کمینه الزامات لازم را داشته باشد. محصول استاندارد از نظر حاکمیت، محصولی است که دارای کمینه الزامات لازم برای اینکه منابع ملی را به خطر نیندازد، باشد. برای رسیدن به یک محصول با کیفیت باید از مسیر استانداردسازی سازمان و فرایند گذشت. نمی‌توان به یک محصول با کیفیت دست یافت مگر اینکه کمینه الزامات مندرج در استانداردها را رعایت کرد. راهبردی که برای طراحی، تولید و بهره‌برداری یک محصول استاندارد درنظر گرفته می‌شود براساس چرخه‌ی اکتساب سازماندهی می‌شود. چرخه‌ی اکتساب هنگامی منجر به شکل‌گیری یا اکتساب یک محصول استاندارد می‌شود که از کمینه بخش‌های امکان‌سنجی، طراحی، ساخت و بهره‌برداری تشکیل شود. هر یک از این بخش‌ها برای فعالیت‌های خود نیازمند سازماندهی هستند؛ به‌همین دلیل برای انجام فعالیت‌ها و استفاده از فرایندهای استاندارد نیاز به سازماندهی و ایجاد بستر مناسب وجود دارد. در چرخه‌ی اکتساب محصول به‌طور معمول چهار سازمان امکان‌سنجی، طراحی، تولید و بهره‌برداری طرح‌ریزی می‌شود. لزوم توجه به سازماندهی از این منظر اهمیت دارد که بستر مناسبی را برای جاری‌سازی فعالیت‌هایی که انگیزه‌ی تشکیل سازمان بوده است، فراهم می‌کند. همچنین برای اینکه فعالیتی صورت گیرد نیازمند فرایند است و توصیه می‌شود فرایندها را متناسب با نقش سازمانی که در آن دارند طرح‌ریزی کرد.}, keywords = {استانداردسازی,سازمان,فرایند,محصول استاندارد,چرخه ی عمر محصول}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_79958.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_79958_fd2309a177a8edd13dfa41dcaa102a4e.pdf} } @article { author = {محمدروضه سرا, مریم}, title = {ارائه ی مدلی تطبیقی به منظور استانداردسازی فناوری و محصول}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {4}, number = {بهار 93 و زمستان 92}, pages = {24-37}, year = {2014}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {اهمیت و ضرورت استانداردسازی سامانه‌ها و محصولات به‌منظور دستیابی به کیفیت در عملکرد، کاهش هزینه‌های چرخه‌ی عمر و زمان تحویل محصول بر کسی پوشیده نیست. همان‌طور که می‌دانیم یکی از معیارهای کیفی که موجب مزیت رقابتی در بازارهای جهانی است، تولید محصول استاندارد است. انتخاب رویکرد درست استانداردسازی با توجه به نقش آن در چرخه عمر محصول به‌منظور تولید محصول استاندارد از چالش‌های مهم و اساسی است که همواره ذهن صنعتگران و کاربران صنایع مهم کشور را به خود مشغول ساخته است. این مقاله تلاشی برای حل این مسئله بوده و به تعریف یک الگوی جامع تطبیقی جهت طرح‌ریزی، اجرا‍ و پایش فرایند استانداردسازی فناوری و محصول پرداخته است. لذا ابتدا مروری گذرا بر اهمیت و نقش استانداردسازی در چرخه‌ی عمر محصول و رویکرد استانداردسازی وزارت دفاع آمریکا1 انجام و سپس یک مدل تطبیقی به‌منظور استانداردسازی فناوری و محصول ارائه شده ‌است. این مدل بر پایه‌ی سه بعد اصلی استوار است: برنامه، فناوری و محصول. در ادامه، هر یک از ابعاد و مؤلفه‌های مدل، تبیین و تشریح شده و در نهایت فواید اجرا و تحقق آن جمع‌بندی می‌شود. این مدل تطبیقی، در واقع یک الگوی اجرایی پیشنهاد می‌کند که کل چرخه استانداردسازی فناوری و محصول را بهبود می‌بخشد.}, keywords = {استانداردسازی فناوری,استانداردسازی محصول,برنامه ی استانداردسازی,چرخه ی عمر محصول,محصول استاندارد}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_79959.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_79959_0f5dd50dfa5b4464b1d47d2a2877639f.pdf} } @article { author = {تمتاجی, مصطفی and رضایی, طاهره}, title = {بررسی و تحلیل تغییرات استاندارد ISO/IEC 27001: 2013 و ارائه مدل انتقال}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {4}, number = {بهار 93 و زمستان 92}, pages = {38-47}, year = {2014}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {تداوم کسب‌و‌کار یک سازمان و بقای آن در عرصه‌ی رقابت، در گرو موفقیت در حفظ امنیت اطلاعات حیاتی خود و ذی‌نفعان است. استاندارد ISO/IEC 27001 برای نخستین ‌بار در سال 2005 مجموعه‌ای از کنترل‏های امنیتی فیزیکی، مدیریتی و فنی را یکجا جمع کرد و به‌عنوان نظام مدیریت امنیت اطلاعات منتشر شد. در سال 2013 تجربیات موفق و ناموفق سازمان‏ها در ایجاد امنیت اطلاعات و ارتقای واقعی سطح امنیتی با بهره‏گیری از این استاندارد منجر به انتشار ویرایش جدیدی از آن گردید. در این مقاله، با دانسته فرض کردن الزامات استاندارد ویرایش سال 2005، تغییرات کلی ویرایش سال 2013 مرور خواهد شد. همچنین مدل عملیاتی برای انطباق نظام‏های استقرار یافته براساس استاندارد ویرایش 2005 به ویرایش 2013 ارائه خواهد شد.}, keywords = {نظام مدیریت امنیت اطلاعات,استاندارد,کنترل‏ های امنیت اطلاعات}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_79960.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_79960_97ec806f21a281fb035d64d6041be368.pdf} } @article { author = {کریمی گوارشکی, محمد حسین and احمدی بنکدار, رامتین}, title = {ارزیابی آمادگی ساخت و تولید در چرخه ی عمر دستیابی}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {4}, number = {بهار 93 و زمستان 92}, pages = {48-63}, year = {2014}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {سطح آمادگی ساخت و تولید (MRL)، یک مقیاس اندازه گیری است که برای آمادگی ساخت و تولید بهکار میرود تا دربارهی بلوغ و مخاطره ی ساخت و تولید یک سیستم، ارزیابی و بحث نماید. این ابزار برای اطمینان از پیشرفت صحیح مرحلههای چرخهی عمر دستیابی دفاعی و دستیابی بلوغ ساخت و تولید در سیستمهای پیچیده طراحی شده است. 10 نوع سطح آمادگی تولید (MRL) در ارتباط با نُه سطح آمادگی فناوری تعریف میشوند. تعیین سطوح آمادگی تولید توسط ارزیابی نه حوزه، شامل پایهی فناوری و صنعتی، بودجه و سرمایهگذاری، کیفیت، مدیریت تولید، تجهیزات، کارکنان تولید، بلوغ طراحی، امکانسنجی و کنترل فرایند و مواد انجام میشود. هرکدام از این حوزهها به موضوعات جزئیتر تقسیم میشوند و متناسب با سطوح MRL راهنمایی برای ارزیابی آنها و امتیازدهی در قالب ماتریس تدوین شده است. سطوح آمادگی ساخت و تولید قصد دارند تا انتظارات را برای یک برنامه در هر فاز چرخهی عمر دستیابی دفاعی در مدیریت اکتساب تعیین کنند. اگر یک برنامه به هدف سطوح آمادگی تولید خود دست نیابد، طرح بلوغ ساخت و تولید و برنامهی کاهش مخاطره تعیین میشود. با ارزیابی آمادگی ساخت و تولید از بدو طراحی میتوان قابلیت تولید سامانه ها را در سازمانهای دفاعی افزایش داد.}, keywords = {مدیریت اکتساب,آمادگی تولید,قابلیت تولید,مهندسی سیستم,چرخه ی عمر دستیابی,آمادگی فناوری}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_79961.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_79961_eeab96b576fdd85e4757433c711a11a0.pdf} } @article { author = {سپهوند, رضا and عارف نژاد, محسن}, title = {بررسی و تحلیل تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) و یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری (با مطالعه موردی در شرکت زمزم اصفهان)}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {4}, number = {بهار 93 و زمستان 92}, pages = {64-77}, year = {2014}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {با افزایش رقابت در عصر حاضر و تغییر و تحولاتی که در فناوری‌های امروزی وجود دارد، سازمان‌ها برای رویارویی و مقابله با عدم اطمینان، حفظ موقعیت، گسترش عرصه‌ی رقابتی خود و بهره‌گیری مناسب از منابع، نیاز به نوآوری و بهبود عملکرد در محصولات و خدمات خود دارند. عوامل متعددی در بهبود نوآوری و عملکرد آن نقش ایفا می‌کنند. دراین پژوهش با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری به بررسی تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر و یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری با مطالعه موردی در شرکت زمزم اصفهان پرداخته شده است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری و نرم‌افزار Amos ویرایش 18 به بررسی 4 فرضیه که شامل تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد نوآوری، تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر یادگیری سازمانی، تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری و بررسی تأثیر یادگیری سازمانی به‌عنوان متغیر میانجی مؤثر بر تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد نوآوری پرداخته شده است. با توجه به اطلاعات به‌دست آمده از طریق پرسش‌نامه و تجزیه و تحلیل داده تمامی فرضیات در سطح اطمینان 95 درصد تأیید شدند.}, keywords = {مدیریت کیفیت فراگیر,یادگیری سازمانی,عملکرد نوآوری}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_79962.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_79962_b95466e1160e6a4e48c8b192009fea68.pdf} } @article { author = {ارفعی, سمیرا and حسینی, منیره}, title = {ارزیابی تأثیر کیفیت خدمت بر رضایت مشتری (موردکاوی شرکت ایران خودرو)}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {4}, number = {بهار 93 و زمستان 92}, pages = {78-85}, year = {2014}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {در عصری که محصولات به‌صورت فزاینده‌ای همگن شده‌اند، کیفیت خدمات یکی از مهمترین منابع تمایز و منحصربه‌فرد بودن است. مدیران سازمان‌ها باید بدانند که کیفیت خدمات یک راهبرد سودآور برای سازمان است. خدمات مطلوب جوهره‌ی فعالیت مشتری‌گرایانه است. در ادبیات بازاریابی خدمات، روش‌های متنوعی برای ارزیابی کیفیت خدمات به چشم می‌خورد که برخی از این روش‌ها نتیجه مدل‌های مفهومی برای درک فرایند ارزیابی و برخی دیگر از تحلیل‌ها و آزمایشاتِ تجربی است. در این مقاله، ابتدا به ارائه و آزمون مدلی از چگونگی تأثیر کیفیت خدمت دریافتی بر رضایت مشتری در خدمات پس از فروش شرکت ایران خودرو و سپس، به بررسی نتایج این رضایت‌مندی خواهیم پرداخت. این مدل تلفیقی از شاخص رضایت مشتری آمریکا و مدل سروکوال است. سپس این مدل در قالب پرسش‌نامه‌ای ساختارمند مورد ارزیابی و تحلیل ساختاری قرار می‌گیرد. پس از جمع‌آوری و تحلیل اعتبار پرسش‌نامه، مدل نهایی را در چارچوب مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل، تفسیر و تخمین داده‌ای قرار داده تا مدل از برازندگی داده‌ای برخوردار شود. سپس نتایج به‌دست آمده از تحقیق تحلیل و بررسی شده است.}, keywords = {کیفیت خدمت,مدل سروکوال,شاخص رضایت مشتری,وفاداری}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_79963.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_79963_f83476796705721beaf65402d4c95232.pdf} } @article { author = {چشم براه, محسن and رضایی وندچالی, هادی}, title = {مروری بر مفاهیم کسب وکار شبکه ای}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {4}, number = {بهار 93 و زمستان 92}, pages = {86-97}, year = {2014}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {در دهه‌ی اخیر شبکه‌های کسب‌و‌کار ارزش قابل توجهی را نصیب فعالان عرصه‌ی کسب‌و‌کار به‌خصوص شرکت‌های کوچک و متوسط کرده است. از این ‌رو شرکت‌های بسیاری با هدف توسعه‌ی کسب‌و‌کار خود در جهت ایجاد چنین شبکه‌هایی سرمایه‌گذاری فراوانی انجام داده‌اند. در واقع این امر سبب شده تا شرکت‌ها تعامل خود را با یکدیگر بیشتر کرده و از طریق حفظ شایستگی اصلی درون شرکت و تبادل اطلاعات، تجربه و منابع ارزشمند، برای خود و سایر شرکت‌های موجود در شبکه‌ مزیت رقابتی کسب کنند. اما با توجه به گستردگی و اهمیت این موضوع و مفید بودن آن‌ در کشور ما مطالعات اندکی پیرامون این موضوع صورت گرفته است. لذا این مقاله سعی‌کرده است تا با بررسی و تحلیل مفاهیم کلیدی کاربردی در شبکه‌های کسب‌و‌کار، زمینه‌ی لازم برای ورود صاحبان کسب‌و‌کار و محققین را به این حوزه فراهم کند.}, keywords = {شبکه,اثر شبکهای,شبکهی کسبوکار,مرور ادبیات}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_79964.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_79964_edd181fac1410298b1ac17d290af9c92.pdf} } @article { author = {رضائی نور, جلال and باقری دهنوی, ملیحه and فیاضی, مهری}, title = {ارائه ی چارچوبی برای ارزیابی تأثیر مدیریت دانش مشارکتی بر یکپارچگی زنجیره ی تأمین با استفاده از فنون تصمیم گیری چند معیاره}, journal = {فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت}, volume = {4}, number = {بهار 93 و زمستان 92}, pages = {98-109}, year = {2014}, publisher = {انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی}, issn = {2345-3311}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {مدیریت دانش به مزایای بلند مدت همکاری و به اشتراک‌گذاری اطلاعات و دانش در طول زنجیره‌ی تأمین و برای تمام اعضای آن تأکید دارد. با توجه به طبیعت پراکنده‌ی عناصر زنجیره‌ی تأمین و به دنبال آن پراکندگی دانشی که در این عناصر وجود دارد نیاز به فرایندهای مدیریت دانش در سازمان‌ها امری ضروری است. به‌تازگی بررسی نقش مدیریت دانش مشارکتی و جمعی بر افزایش کارایی زنجیره‌ی تأمین، توجه افراد دانشگاهی و مدیران صنایع را به خود جلب کرده است. هدف این مقاله شناسایی معیارهای تأثیرگذار مدیریت دانش مشارکتی بر افزایش یکپارچگی زنجیره‌ی تأمین و اولویت‌بندی آن‌هاست. برای این منظور، ابتدا با مرور مقالات قبلی و نظرسنجی از خبرگان با روش دلفی چارچوبی مفهومی و سلسله مراتبی از این معیارها ارائه شده است. سپس به‌منظور وزن‌دهی و ارزیابی عوامل به‌دست آمده از فنون AHP و FAHP استفاده شده است. در این فنون در بعد درون سازمانی، ایجاد واحد مدیریت دانش و در بعد برون سازمانی، فشار رقبا برای پیاده‌سازی فرایند‌های مدیریت دانش جمعی از جمله مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار نقش مدیریت دانش جمعی بر یکپارچگی زنجیره‌ی تأمین هستند. نتایج نشان می‌دهند که فن FAHP اولویت یک معیار را با اطمینان بیشتری نشان می‌دهد.}, keywords = {زنجیره ی تأمین,مدیریت دانش مشارکتی,فنون تصمیم گیری چند معیاره,فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی}, url = {http://www.jstandardization.ir/article_79965.html}, eprint = {http://www.jstandardization.ir/article_79965_70a0a2d4114a46a2873521aac025d9b7.pdf} }