بررسی تأثیر مدیریت کیفیت بر عملکرد مالی سازمان با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر فرهنگ سازمانی
الناز
ایل بیگی
گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند
author
علی
ناظری
عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند
author
سید محمدمهدی
کاظمی
عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند
author
text
article
2018
per
هدف پژوهش حاضر« بررسی تأثیر مدیریت کیفیت بر عملکرد مالی سازمان با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر فرهنگ سازمانی» میباشد. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مدیران، معاونین و کارشناسان مالی 12 شرکت خصوصی فعال در صنعت تولید وسائل گازسوز میباشند که تعداد آنها مجموعاً 103 نفر بوده و بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه 85 نفر تعیین گردیده است. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه است. روایی محتوایی پرسشنامهها با استفاده از نظرات افراد خبره و اساتید صاحب نظر در علم مدیریت تایید شد. همچنین آلفای کرونباخ پرسشنامه ها بالای 0.7 بود که حاکی از پایایی آنها می باشد. از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف جهت تشخیص نرمال بودن دادهها استفاده شده است و براساس نتایج به دست آمده مدیریت کیفیت بر عملکرد مالی تأثیر مثبتی دارد و فرهنگ سازمانی تأثیر مثبتی بر رابطهی بین مدیریت کیفیت و عملکرد مالی میگذارد.
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
7
v.
زمستان
no.
2018
6
15
http://www.jstandardization.ir/article_65171_909d856b7ba9590dfe028372b2dc1dd8.pdf
ارائه الگوی مفهومی ساماندهی بذر پیشنهاد، با هدف بهبود عملکرد نظام پیشنهادها
حامد
محمدی
گروه مدیریت دولتی - دانشگاه آزاد قزوین
author
محمودرضا
رنجبر
مدیر کل شعب بانک قوامین استان مازندران
author
نوید
محمدی
مدیر طرح و برنامهریزی بانک قوامین استان مازندران
author
text
article
2018
per
هدف اصلی در نوشتار حاضر ارائه یک الگوی مفهومی بهمنظور جهتدهی و ساماندهی بذر پیشنهاد میباشد که طبیعتاٌ پیادهسازی و جاریسازی این الگو میتواند منجر به بهبود عملکرد نظام پیشنهادها گردد. نگارندگان با حضور در بسیاری از شرکتهای ایرانی، مشاهده نمودهاند که اکثر دبیرخانههای نظام همیاری و مشارکت، جهت ارائه بذر پیشنهاد صرفاً از یک الگوی ذهنی مبتنی بر حدس و گمان تبعیت مینمایند که این مهم نمیتواند در شکلگیری و بروز خلاقیت کارکنان نقش بارزی داشته باشد و شایسته است جهت تبیین و ترویج بذر پیشنهاد از یک رویکرد نظاممند و علمی تبعیت گردد. به عبارتی دیگر، منشاء اصلی شکلگیری بذر پیشنهاد باید مسائل فراروی شرکت بوده و مسالهمدار باشد. در همین راستا، نگارندگان در تبیین و ارائه الگوی حاضر تلاش نمودهاند تا ذینفعان کلیدی و ابزارهای اصلی فراروی شکلگیری بذر پیشنهاد را مورد شناسایی قرار دهتد و معتقدند با ارائه الگوی حاضر میتوان در شکلدهی بذر پیشنهاد با رویکرد مسالهمدار اقدام نموده و از فرآیند ذهنی پرهیز و به یک رویکرد نظاممند و مسالهمدار متکی شد.
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
7
v.
زمستان
no.
2018
16
24
http://www.jstandardization.ir/article_65172_5623e39afef5641df58a5a6fa80dd4dc.pdf
تدوین نرم افزار محاسبات سازه ای شناورهای تندرو سبک کامپوزیتی بر اساس استاندارد
امین
اسلامی
مرکز استاندارد، تهران، ایران
author
محمد
رضایی سنگتابی
مرکز استاندارد، تهران، ایران
author
text
article
2018
per
امروزه استفاده از نرم افزارهای مهندسی در طراحی و ارزیابی یک شناور از جایگاه ویژهای برخوردار است. استفاده از این نرمافزارها در انجام محاسبات سازهای شناورها موجب کاهش زمان و هزینه و نیز کاهش خطای انسانی میشود. بنابراین در این تحقیق، نرمافزاری بر اساس محاسبات سازهای استاندارد تدوین و ارائه شده است. با بکارگیری این نرمافزار فرآیند صحهگذاری طراحی سازه شناورهای تندرو سبک کامپوزیتی تسریع یافته است. همچنین یک شناور کامپوزیتی به عنوان مطالعه موردی تحت ارزیابی قرار گرفته و نتایج حاصل از بکارگیری این نرمافزار تحلیل شده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد استفاده از این نرمافزار تاثیر بسزایی در سرعت و دقت صحهگذاری طراحی سازهای شناورها داشته است.
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
7
v.
زمستان
no.
2018
25
32
http://www.jstandardization.ir/article_65173_c853780e12e3b2731e6976df13b64a32.pdf
اولویت بندی مؤلفه های ارتقاء کیفیت خدمات درمانی با تلفیق روش گسترش عملکرد کیفیت (QFD) و کاردینال.
مهدی
ابراهیمی نژاد رفسنجانی
عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان
author
فاطمه
پورابولی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه شهید باهنر کرمان
author
text
article
2018
per
کیفیت، یکی از مهمترین معیارها جهت کسب رضایت مشتریان در مراکز خدماتی و درمانی است. مأموریت اصلی بیمارستانها تأمین مراقبت باکیفیت برای بیماران، برآوردن نیازها و انتظارات آنها است. برآوردن این رسالت مهم مستلزم نهادینه شدن کیفیت در بیمارستانها میباشد. گسترش عملکرد کیفیت، ابزاری توانمند جهت ارتقاء کیفیت خدمات یا محصولات در سازمانها و صنایع گوناگون میباشد که با تبدیل نیازها و خواستههای مشتریان به کیفیت خدمات یا محصولات نهایی، درصدد ارتقاء کیفیت و درنتیجه افزایش سطح رضایتمندی مشتریان میباشد. در این پژوهش، بهمنظور اولویتبندی مؤلفههای ارتقاء کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در بخش آزمایشگاه یک بیمارستان دولتی در شهر کرمان در جهت افزایش رضایتمندی مراجعهکنندگان به این بخش، از مدل تلفیقی گسترش عملکرد کیفیت و کاردینال استفادهگردید. بدین منظور ابتدا نیازها و خواستههای مراجعهکنندگان به آزمایشگاه پس از شناسایی، بهوسیله مدل کاردینال وزن دهی شدند، سپس به کمک مشورت با خبرگان، استفاده از مقالات و مراجعه به استاندارد ISO 15189:2007 (الزامات کیفیت و صلاحیت آزمایشگاههای پزشکی)، مهمترین الزامات فنی مشخص شدند و در انتها با تشکیل ماتریس خانه کیفیت، الزامات فنی جهت ارائه خدمات بهتر، اولویتبندی شدند.
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
7
v.
زمستان
no.
2018
33
46
http://www.jstandardization.ir/article_65175_855232399ee7b8ed5278667f2c881b62.pdf
نوع شناسی اسناد فنی در فرآیند طراحی و ساخت محصول
کورش
اخگری
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه شیراز، گروه مدیریت و حسابداری
و همچنین دانش آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات
author
مجید
چگینی
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، گروه مدیریت
author
مهدی
شایگانی مدد
دانش آموخته کارشناسی ارشد فیزیک، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشکده علوم
author
text
article
2018
per
اسناد فنی یکی از منابع مطالعاتی هستند که در سازمان های صنعتی در فرآیند انجام پژوهش، طراحی و ساخت محصولات بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و از اهمیت خاصی برخوردار هستند. هدف از این پژوهش شناخت انواع اسناد فنی طراحی و ساخت محصول است تا به عموم ذی نفعان مانند صاحبان صنایع و همچنین مستندسازان و دیگر کنشگران و کاربران کمک نماید تا در هنگام انتقال فناوری یا خرید محصول و همچنین تحویل، نصب، استفاده، و اشتراک منابع از کامل بودن و همچنین با کیفیت بودن آن ها مطمئن گردند. روش تحقیق این مقاله از نوع تحلیل محتوا است، استانداردها و مقالات علمی و فنی متعددی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و روایی سوالات تحقیق به تایید خبرگان موضوعی رسید. یافته های پژوهش نشان می دهد در سازمان های بزرگ صنعتی که معمولاٌ محصول به صورت شبکه ای و برون سپاری تولید می شود، اسناد فنی اعم از اسناد نوشتاری و ترسیمی در انتقال اطلاعات طراحی و ساخت محصول نقش بسیار مهمی ایفا می نماید بر این اساس، می توان نتیجه گرفت "نهادینه کردن نظام تولید و قرائت یکسان و شناخت انواع اسناد فنی در نظام آموزشی و صنعتی کشور"، نقش به سزایی در ایجاد زبان مشترک بیم کنشگران صنایع ایجاد می نماید. همچنین رعایت ویژگی هایی مانند شناسه گذاری، به کارگیری واژگان استاندارد، شرح اختصارات، ... و نمایه سازی موضوعی اسناد در صدر فهرست ویژگی های اساسی اسناد فنی برای تبادل و انتقال اطلاعات و فناوری در سطح صنایع ملی و بین المللی می باشد.
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
7
v.
زمستان
no.
2018
47
63
http://www.jstandardization.ir/article_65176_9f3bf3923df1904c8637cf635aaeee90.pdf
شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی کاری کارکنان با رویکرد تحول اداری
حسن
علیزاده
کارمند شرکت گاز استان تهران
author
داود
غلامرضائی
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور دماوند
author
مسعود
صمدیان
رئیس پژوهش شرکت گاز استان تهران
author
text
article
2018
per
در این تحقیق به بررسی اولویتبندی عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری با رویکرد اداری پرداخته شد. که از لحاظ هدف تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گرد آوری دادهها روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی صورت گرفت. جهت شناسایی کیفیت زندگی کاری از ابعاد 8 گانه والتون شامل پرداخت منصفانه و کاری، محیط کاری ایمن و بهداشتی، تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم، قانون گرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی در زندگی کاری، فضای کلی زندگی، وحدت و انسجام اجتماعی و توسعه قابلیتهای اجتماعی و برای رویکرد تحول اداری (خدمت رسانی به مردم، تقویت مدیریت، توانمندسازی منابع انسانی، سلامت اداری، افزایش بهرهوری، تمرکززدایی، عدالت استخدامی و استقرار دولت الکترونیک) (مفاد 8 برنامه تحول اداری مصوب ۱۳۸۹) مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق مدیران میانی و کارکنان صف و ستادی شرکت گاز استان تهران و ادارات تابعه میباشد که این تعداد برابر 100 نفر میباشد که با قرار گرفتن در فرمول کوکران تعداد 81 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان داد 1- یکپارچگی و انسجام اجتماعی 2- تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم 3- قانون گرایی در سازمان 4- پرداخت منصفانه و کافی 5- محیط کاری ایمن و بهداشتی 6- فضای کلی زندگی 7-وابستگی اجتماعی زندگی کاری 8- توسعه قابلیتهای اجتماعی به ترتیب دارای اولویت هستند. همچنین نتایج به صورت کلی نشان میدهد از نظر افراد سلامت اداری، افزایش بهرهوری و توانمند سازی منابع انسانی در مقایسه با سایر برنامههای تحول اداری دارای بیشترین اهمیت و استقرار دولت الکترونیک و عدالت استخدامی دارای کمترین اهمیت میباشند. پیشنهاد میشود مسئولان در راستای افزایش کیفیت زندگی کاری بر اساس اولویتهای یاد شده به این عوامل نیز نسبت به سایر توجه ویژهای داشته و اقدامات عملی جهت افزایش سلامت اداری، افزایش بهرهوری و توانمند سازی منابع انسانی صورت گیرد.
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
7
v.
زمستان
no.
2018
61
74
http://www.jstandardization.ir/article_67313_8344b8ce46df1bec1360d07cf4174073.pdf
تأثیر استانداردهای حقوق بر مدیریت قراردادهای اداری
احسان.
سعیدی صابر
دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، ایران.
author
حسین.
جوان آراسته
دانشیار، عضو گروه حقوق پژوهشگاه و دانشگاه قم، ایران.
author
text
article
2018
per
با توجه به قدمت استانداردهای حقوق خصوصی در مقایسه با حقوق عمومی، تأمل در نوع تعامل این دو حوزه کلان از حقوق، از بایست ههایی است که در بالندگی هرچه بیشتر هر دو، نقش آفرین خواهد بود. این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش اساسی است که «حوزه های تأثی رگذاری استانداردهای حقوق خصوصی بر قراردادهای اداری با تاکید بر موضوع تملک، اجاره و قلع املاک کدام است؟ ». یافته های مقاله نشان م یدهد که یکی از مهمترین دلایلی که قراردادهای اداری در تمام حوزه ها به ویژه حوزه مورد پژوهش، در نظام حقوقی و به ویژه نظام قضایی کشور ما به صورت مستقل شناسایی نگردیده است، تاثیر استانداردهای حقوق خصوصی و مدنی و گرایش به آن در بین صاحبان اندیشه، نهادهای رسمی و مراجع قضایی کشور است و ویژگی های ترجیحی و اقتداری مدیریت در قراردادهای اداری که به دلیل نظریه خدمت عمومی دولت در نظام حقوقی رومی ژرمنی و حتی کامن لا، مورد پذیرش قرار گرفته است، در نظام حقوقی و قضایی ایران کمتر مورد توجه و عنایت است. از لوازم مرزبندی میان استانداردهای حقوق خصوصی و عمومی، تلاشبرای مفهوم ساز یهای مستقل در حقوق عمومی ایران است و همین امر سبب پویایی و تحول بیشتر حقوق عمومی خواهد شد.
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
7
v.
زمستان
no.
2018
84
95
http://www.jstandardization.ir/article_128079_b133f8a82871d85e7a83623ed8e78113.pdf