خدمات مهندسی در طول عمر – نوآوری و نقش استانداردها
مجتبی
بحیرایی
author
مریم
محمدروضهسرا
دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
author
text
article
2015
per
در این مقاله، یافتههای پژوهشی حاصل از اتخاذ یک راهبرد (یا گزینههای راهبردی) برای مؤسسهی استاندارد بریتانیا[1] ارائه شده است. راهبرد موردنظر بهمنظور توانمندساختن این مؤسسه در توسعهی استانداردها برای ارتقای نوآوری در زمینهی "خدمات مهندسی در طول عمر" اتخاذشده است. هدف از این پژوهش ارائهی یک "سند راهبردی" بهمنظور جهتدهی به اقدامات پژوهشی و سایر فعالیتهای ارائهی خدمات است. این کار با هدف تعیین و استقرار یک راهبرد ملی برای استانداردها و بهمنظور ارتقای نوآوری در "خدمات مهندسی در طول عمر" صورت میگیرد و در پی پاسخگویی به این سؤال است که چگونه تدوین و بهکارگیری استانداردها، نوآوری را در زمینهی توسعه و ارائهی خدمات مهندسی در طول عمر، افزایش داده و شتاب میبخشد؟
در اکتبر سال 2012، بررسی و تفسیری در خصوص یک "نقشهی راه[2]" برای TES، توسط مرکز ملی خدمات مهندسی در طول عمر[3] انجام شد؛ همچنین یک پروژهی پژوهش دانشجویی نیز قبل از آن، در همان سال انجامشده بود. این مطالعه، یک دیدگاه اولیه از نقشهی راه برای استانداردهای TES، توسعه داد که مبنایی برای مجموعهای از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با دانشگاهیان و مجریان بهشمار میآید و نمایانگر وجود اختلاف فراوانی در دیدگاه و درک از موضوعات است. اگرچه، دراین خصوص اجماع اولیه وجود دارد، اما کار باید بهگونهای انجام شود که حاصل آن برای سازمانهای کوچک و متوسط[4] و نهادهایی که توانمندی کمتری در مدیریت داراییها[5] دارند، سودمند باشد. بهطوریکه همواره بهترین رویهها مشخص باشند. اولین چالش در این زمینه این است که یک دامنهی کاربرد برای این موضوع تعیین شود: "منظور از خدمات مهندسی در طول عمر چیست".
[1]. British Standards Institution(BSI)
[2]. Road map
[3]. TES Centre
[4]. Small and medium-sized Enterprises (SMEs)
[5]. Asset Management
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
5
v.
پاییز
no.
2015
6
17
http://www.jstandardization.ir/article_79917_0c5fa8d4c1f3202c33aa9ff7f21a69ef.pdf
مدل پیشنهادی سنجش سطح بلوغ کنترل های امنیتی سازمان
مصطفی
تمتاجی
دانشجوی دکتری فناوری اطلاعات
author
text
article
2015
per
پیادهسازی کامل کنترلهای امنیتی یکی از گامهای اصلی در برقراری امنیت در سازمان است. اینکار مستلزم صرف منابع بسیاری است که در اغلب موارد در کوتاه مدت امکانپذیر نیست. از طرفی مدیران سازمان تمایل دارند تا ضمن آگاهی از وضعیت امنیتی سازمان خود در همه ابعاد و نقاط قوت و ضعف سازمان، از اثربخشی منابع تخصیص یافته برای پیادهسازی کنترلهای امنیتی و میزان تاثیر آن در ارتقای سطح امنیتی و همچنین اولویتهای بعدی تخصیص منابع مطلع شوند.
این مقاله، پس از بیان ضرورت، هدف، سوالات و ادبیات تحقیق، رویکرد و نگرش فازی بمنظور سنجش میزان و سطح پیادهسازی کنترلهای امنیتی بیان کرده و بر اساس آن مدلی برای سنجش سطح بلوغ کنترلهای امنیتی سازمان ارائه میکند.
قابلیت بکارگیری در همه سازمانها صرفنظر از نوع، اندازه و ماهیت آن، سازگاری با استانداردهای بینالمللی متداول و مرتبط در این حوزه، ارائه داشبورد مدیریتی امنیتی برای مدیران ارشد، قابلیت بکارگیری به عنوان سیستم تصمیمیار مدیران، ارائه وضعیت شفاف و دقیق وضعیت سازمان در همه ابعاد امنیتی و تعیین نقاط قوت و ضعف امنیتی سازمان از مشخصهها و کاربردهای مدل پیشنهادی است.
مدل پیشنهادی سنجش سطح بلوغ کنترلهای امنیتی سازمان
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
5
v.
پاییز
no.
2015
18
25
http://www.jstandardization.ir/article_79918_f0084e14d9598ab026447f8fc0103839.pdf
نقش و کارکرد کانون ارزیابان و ممیزان در نهادهای ارزیابی انطباق
علیرضا
دادرس
دانشجو
author
text
article
2015
per
کانون ارزیابان و ممیزان در نهادهای ارزیابی انطباق دفاعی بهعنوان یک کانون حرفهای، رویکردی گروهی و تیمی دارد و بهمنظور نگهداشت، ارتقا، دانستن، یادگرفتن، اشتراک دانش و تجربههایی که در یک فرایند نظاممند یادگیری جمعی است؛ در قلمرو مشترکی از تلاشهای حرفهای کنار هم شکل میگیرند؛ بنابراین، هر موضوع مشترکی در چارچوب ارزیابی انطباق نهتنها میتواند موضوع یادگیری برای بهترشدن باشد؛ بلکه موجبات نزدیکی، مودت، قوام و تداوم شبکهی ارزیابان و ممیزان میشود. کانون ارزیابان و ممیزان باید قلمرویی برای اشتراک یادگیری داشته باشند. اطلاعات، فعالیتها و تجربههای خود را به اشترک بگذارند، صرفاً به علاقه و همدلی نسبت به موضوعی بسنده نکنند و در کسب مهارت یا حرفهای متخصص و ماهر شوند. در این مقاله ضمن بیان سیر تاریخی و تکاملی گروههای خبره/ حرفهای، جنبهها و نمونههای مختلف این گروهها بررسی و مرزبندی آنها با گروههای وظیفهای یا پروژهای در سازمان و نیز گروههای حرفهای بهعنوان سرمایهی اجتماعی بیان میشود. در ادامه بر نقش این کانون در تحکیم، تثبیت و مدیریت دانش شبکهی ممیزان و ارزیابان در نهاد ارزیابی انطباق دفاعی تأکید و به مؤلفههای تشکیل کانون ارزیابان و ممیزاناشاره میشود.
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
5
v.
پاییز
no.
2015
26
31
http://www.jstandardization.ir/article_79919_6a6560b2b2caba143af0ef4c75b7172a.pdf
ارائه ی مدل استاندارد رقابتی فروش چندجانبه در مبحث زنجیره های تأمین در فروشگا ه های نظامی (نظریه بازی ها)
بهزاد
خاتمی
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، مدرس دانشگاه هوایی شهید ستاری
author
text
article
2015
per
توزیع و فروش محصولات، زیرمجموعهای از مدیریت زنجیرهی تأمین است. فروش چندجانبه و فروش انحصاری هرکدام یک استراتژی در توزیع و فروش محصولات هستند که در میان اکثر تولیدکنندگان و خردهفروشان یا فروشگاهها در شرایط مختلف دیده میشوند. یک سیستم زنجیرهی تأمین را که متشکل از دو تولیدکننده، دو فروشگاه و یک محصول تولیدی قابل جایگزینی توسط هر دو تولیدکننده است؛ در نظر گرفته میشود. هریک از فروشگاهها میتوانند مستقل بوده یا تحت اختیار یکی از تولیدکنندگان باشند. هر فروشگاه میتواند تنها نمایندهی یک تولیدکننده و نه هر دوی آنها باشد. فرض میکنیم کمینه یکی از فروشگاهها بخواهد محصول هر دو تولیدکننده را بهطور همزمان بفروشد، در این صورت زنجیرهی تأمین مورد نظر در شرایط فروش چندجانبه در مقابل فروش انحصاری قرارگرفته است. در این میان فروشگاههای زیرمجموعهای نظامی نیز وارد بازار رقابتی شده و برای رساندن محصولات بهدست مشتریان و همچنین برای دستیابی به فروش و سود بهینه بهمنظور بقا در بازار رقابتی ناچار به رقابت با سایر فروشگاههاست. این پژوهش به دنبال بررسی وجود تعادل در خطمشیهای مختلف توزیع محصول است بهعبارتدیگر میخواهد بداند که درصورت وجود شرایط مختلف از انواع تولیدکنندگان، فروشگاهها و میزان جایگزینی محصولات، انتخاب چه استراتژی مدل را بهسوی تعادل راهنمایی میکند. که درنهایت در درجات پایین جایگزینی، فروش چندجانبه، استراتژی بهینه و متعادل خواهد بود.
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
5
v.
پاییز
no.
2015
32
40
http://www.jstandardization.ir/article_79920_3abe9083827dc62ebaa479b62c543656.pdf
توسعه مدلی برای شناسایی و درمان معضلات ساختار ماتریسی در سازمانهای پروژه محور
محمدرضا
آقازاده
کارشناسی ارشد مدیریت سیستم و بهره وزی دانشگاه امیرکبیر
author
آمنه
فرهمند
کارشناسی ارشد مدیریت سیستم و بهره وزی دانشگاه امیرکبیر
author
کاوه
محمد سیروس
استادیار دانشگاه امیرکبیر
author
text
article
2015
per
هدف اصلی پژوهش شناسایی و درمان معضلات به کار گیری ساختار ماتریسی در سازمان های با کسب و کار پروژه ای است. در این راستا به منظور دست یابی به هدف اصلی پژوهش، با استفاده از رویکرد تحلیل تطبیقی- کیفی و کدگذاری بسته، ابتدا نسبت به شناخت مشکلات (موانع، دام ها و ..) ساختار ماتریسی اقدام صورت گرفت و 10 معضل اصلی شناسایی شد. پس از آن به منظور درمان، مضامین اصلی مشکلات شناسایی شده و ضمن بررسی منابع معتبر و با رویکرد تحلیل تطبیقی، راهکارهایی (11 مورد) جهت رفع معضلات ارائه شد. در این راستا به منظور دست یابی به هدف اصلی پژوهش، ابتدا نسبت به شناخت مشکلات (موانع، دام ها و ..) ساختار ماتریسی اقدام صورت گرفت. پس از آن به منظور درمان، مضامین اصلی مشکلات شناسایی شده و در نهایت ضمن بررسی منابع معتبر و با رویکرد تحلیل تطبیقی، راهکارهایی (11 مورد) جهت رفع معضلات شناسایی شد. در این پژوهش به منظور اهمیت سنجی، با استفاده از ابزار مدل سازی ساختاری تفسیری نسبت به مدل سازی معضلات ساختار ماتریسی اقدام شد. در این تحقیق مشخص شد که نیازمندی به توانایی بالای سازمانی کارکنان، نیازمندی به توانمندی بالای مدیریتی، کاهش سطح تبعیت کارکنان از دستورات مافوق به دلیل نبود ثبات، اتلاف منابع نسبی ناشی از وبژگی های ساختاری در سطح اول معضلات و تعارض و عدم کفایت اختیارات مدیران نیز در آخرین سطح معضلات در حوزه ساختار ماتریسی قرار دارد
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
5
v.
پاییز
no.
2015
41
52
http://www.jstandardization.ir/article_79921_2d6d049a0aafde2c70d6a003908643c9.pdf
کیفیت دادهها پیشنیاز مدیریت منابع سازمان
عباس
محجوب
-
author
حمیدرضا
سیمه ساز
-
author
text
article
2015
per
سازمانها میتوانند با مدیریت و برنامهریزی منابع خود به بهرهوری رسیده و هزینهها را کاهش دهند. منابع اطلاعاتی به عنوان یکی از مهمترین منابع سازمانی باید بتواند نیازهای سازمان را در برنامهریزیها و تصمیمسازیها براورده کند. کیفیت دادهها مبحثی است که به شیوههای بهبود و مدیریت منابع سازمان و منابع اطلاعاتی مرتبط با آنها میپردازد. استاندارد ISO8000 با موضوع کیفیت دادهها و استاندارد ISO22745 با موضوع یکپارچگی و سیستمهای اتوماسیون صنعتی در این مقاله مورد بحث واقع میشود.
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
5
v.
پاییز
no.
2015
53
62
http://www.jstandardization.ir/article_79922_84d3a9d938bb2013f7c49cd7cc054f25.pdf