طرحریزی فرایند ردهبندی شناورها مبتنی بر الگوی ارزیابی انطباق دفاعی
محرم
غیاثوند
author
فرانک
راسخ
author
محمود
مظاهری
author
text
article
2015
per
طرحریزی فعالیتهای ارزیابی انطباق بهعنوان یکی از فرایندهای بنیادین و مهم نظام استانداردسازی دفاعی، بهگونهای متناسب با رویکرد نوین استانداردسازی دفاعی و سازگار با الگوهای بینالمللی در جهت استفادهی بیشینه از ظرفیتهای ملی و بینالمللی، یکی از چالشهای اساسی طراحان فرایند استانداردسازی دفاعی است که در کارهای قبلی مورد مطالعه قرارگرفته است. از طرفی به دلیل وسعت مرزهای آبی کشورمان و نیاز به حضور مؤثر در آبهای آزاد بینالمللی، نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یک نیروی راهبردی در دکترین دفاعی ایران شناخته میشود و بالطبع نظام استانداردسازی دفاعی باید نقش مؤثری در نظاممند ساختن فرایندهای دریانوردی شناورها ایفا نماید. بر همین اساس در ادامهی پژوهش قبلی و بهعنوان اولین گام طرحریزی فرایندهای ارزیابی انطباق در بخش دفاعی، فرایند ردهبندی شناورهای نظامی متناسب با ملاحظات دفاعی، سازگار با الگوهای بینالمللی و منطبق بر الگوی سه لایهای استانداردسازی (نهاد (نظام مدیریت)، فرایند و محصول) طرحریزی و توسعه دادهشده است.
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
4
v.
زمستان
no.
2015
6
11
http://www.jstandardization.ir/article_79939_8d9c61ab8967ea4a2d2ab01f5858861c.pdf
ارائهی الگوی پیشنهادی استانداردسازی در چرخهی حیات نرمافزار
محمدرضا
گودرزی
author
مصطفی
تمتاجی
author
text
article
2015
per
چرخهیحیات، یک چارچوب فرآیندی مشترک در سامانههای ساختهی بشر از شکلگیری ایده تا وارهایی آن است. برای دستیابی به یک سامانهی نرمافزاری کارآمد و اثربخش لازم است در هر یک از مراحل چرخهیحیات، الزامات و مشخصههای کیفیتی و عملکردی تعریف و اجرا شوند. لذا در این مقاله پس از بیان مفاهیم اولیه و تشریح مراحل چرخهی حیات سامانههای نرمافزاری، الزامات عمومی هر مرحله شناسایی شده است. سپس در ادامه با روش کتابخآنهای و توصیفی و با بهرهگیری از تجربیات برتر و استانداردهای موجود، الگوی استانداردسازی مراحل توسعهی نرمافزار در چرخهی حیات ارائه شده است. الگوی استانداردسازی ارائه شده در این مقاله، با لحاظ کردن موارد مذکور بهدنبال ارائهی راهکاری برای چارچوبدهی به طیف گسترده از الزاماتی است که در این حوزه مطرح هستند. این الگو به توسعهدهندگان کمک میکند تا الزامات متداول مورد انتظار از آنها را شناسایی کرده و فرایندهای توسعهی خود را متناسب با این الزامات طرحریزی و اجرا نمایند. همچنین این الگو به کارفرمایان (و کاربران نهایی) کمک میکند تا بتوانند نیازهای خود را در قالب ادبیات مشترک به توسعهدهندگان ارائه کنند. با بهرهگیری از این الگو اطمینان حاصل میشود که اولاً حداقل الزامات کیفی، امنیتی و به روز بودن، درآن لحاظ شده و توسعه دهندهی زیرساختهای لازم برای انجام این کار را در اختیار دارد و نرمافزار تهیه شده بهطور مستمر درحال پشتیبانی و بروز رسانی است.
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
4
v.
زمستان
no.
2015
12
25
http://www.jstandardization.ir/article_79940_a41923a0ed696c1971f16a7353fa10c6.pdf
بررسی اثر استفاده از استانداردهای طراحی روی کیفیت طراحی محصولات
جلیل
عبیات
author
text
article
2015
per
این باور وجود دارد که هرقدر کیفیت گزارشهای فنی افزایشیافتـه و از اسـتانداردها و ضـوابط معتبرتــری در تهیــه و ارائــه گــزارشها اســتفاده شــود، ریســک دادههای طراحی کــاهش خواهد یافت. استانداردهای طراحی در راستای هدف بالابردن کیفیـت دادههای طراحی به گونه مطلـوب، تـدوین میشـوند. در ایـن تحقیـق ایـن موضـوع مـورد بررسی قـرار میگیـرد کـه تـدوین و اجـرای اسـتانداردهای طراحی موجـب افـزایش کیفیـت طراحیشده است. متغیرهای کیفیـت اطلاعات طراحی پایـداری سود، ضـریب واکنش سود، کیفیت اقلام تعهدی و توان تبیین روشهای ارزشیابی در نظر گرفتهشده و در قالـب مدلهای کیفیت اطلاعات طراحی، قبل و بعد از اجرای استانداردهای طراحی مورد آزمـون قرارگرفته است. همچنین برای آزمون فرضیه از روش رگرسیون چند متغیره استفادهشده اسـت. نتیجهی آزمون مدلها در مجموع نشان داد که اجرای اسـتانداردها تنها در مـدل پایـداری، بـا بهبـود نسبی پایداری اضافی، همراه بوده است درحالیکه در سایر مدلها اسـتانداردها نتوانستهاند اثـر قابل ملاحظهای داشته باشند.
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
4
v.
زمستان
no.
2015
26
36
http://www.jstandardization.ir/article_79941_2de6d4bfc049283c27ee3f1be1021f5d.pdf
بررسی چارچوبی برای سنجش سرمایههای فکری در سازمانهای فناوریمحور
رضا
حسنوی
دانشیار مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران
author
رضا
حاجیقاسمی
کارشناس ارشد مدیریت MBA، دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران
author
text
article
2015
per
در اقتصاد دانشمحور امروزی، مدیریت سرمایههای فکری سازمان برای خلق ارزش، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. برای مدیریت صحیح این سرمایهها بایستی بتوان آنها را مورد سنجش قرار داد. علیرغم وجود چارچوبهای عمومی متعدد برای سنجش سرمایهی فکری، تاکنون چارچوبی که به سنجش این سرمایهها در سازمانهای فناوریمحور ـ یعنی سازمانهایی که در بهرهبرداری از فرصتهای کسبوکار خود متکی به مسائل فناورانه هستند ـ بپردازد، ارائه نشده است. لذا در این مقاله تلاش شده که با کمک ادبیات موضوع، ابعاد و مؤلفههای کلیدی سرمایهی فکری در سازمانهای فناوریمحور، احصاشده و با برقراری ارتباط منطقی میان این ابعاد و مؤلفهها، چارچوب اولیهای جهت سنجش سرمایهی فکری در این سازمانها پیشنهاد شود. بر این اساس میتوان گفت که سرمایهی فکری سازمانهای فناوریمحور از سه سرمایهی انسانی، ساختاری و اجتماعی تشکیل میشود؛ سرمایههایی که خود در مجموع از 8 بعد و 26 مؤلفه تشکیلشدهاند. چارچوب ارائهشده در این تحقیق میتواند بهعنوان مبنایی برای سنجش سرمایهی فکری در سازمانهای فناوریمحور، مورد استفاده قرار گیرد.
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
4
v.
زمستان
no.
2015
36
47
http://www.jstandardization.ir/article_79942_ba7d9037dca0516c7d4f005cf774ca9f.pdf
رتبهبندی عوامل ریسک پروژههای تحقیقاتی به کمک ترکیب روشهای فرایند تحلیل شبکهای و DEMATEL فازی، مورد مطالعه: شرکت تحقیقاتی آرایشی و بهداشتی آلفا
سیده آناهیتا
موسوی
author
فرشید
عبدی
author
صدیق
رئیسی
author
text
article
2015
per
تحقیقات سازمانیافته، از آن نوع که به فنّاوری پیشرفته میانجامد، تحقیق و توسعه نامیده میشود، با وجود محاسن پروژههای تحقیق و توسعه بسیاری از سازمانها در فرایند انجام این پروژهها با مشکلات فراوانی روبهرو میشوند. با توجه به این واقعیت این تحقیق ضمن تعریف و دستهبندی عوامل ریسک، به کمک ترکیب نتایج فرایند تحلیل شبکهای و DEMATEL در شرایط فازی به رتبهبندی ریسکها و ارزیابی روابط علی و معلولی حاکم بر آنها پرداخته است .روش پیشنهادی ذکرشده در شرکت تحقیقاتی آرایشی و بهداشتی آلفا بهصورت مطالعه موردی مرور شده و نتایج نشاندهنده اهمیت عوامل سطح دسترسی به منابع علمی، سرمایه در گردش و کیفیت پایین ایدهها در فرایند انجام پروژههای تحقیقاتی است.
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
4
v.
زمستان
no.
2015
48
57
http://www.jstandardization.ir/article_79943_214798a549d6ad874ed4ce87bd697136.pdf
شناسایی مهمترین عوامل در اجرای موفق سیستم مدیریت کیفیت در یک سازمان خدماتی
محمد
کاشی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی
author
داود
کاوه
عضو هیئتعلمی گروه مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی
author
تورج
صادقی
عضو هیئتعلمی گروه مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی
author
text
article
2015
per
امروزه، کیفیت یکی از ویژگیهای پایهای برای هر محصول، خدمت تولیدشده، محسوب میشود. سازمانهای خدماتی نیز از این حیث استثنا نبوده، بلکه باید به کیفیت خدمات ارائهشده، توجه ویژهای جهت بقای سازمانی خود داشته باشند. با توجه به پیچیدگی این سازمانها در ارائهی خدمات با کیفیت به مشتریان و همچنین رضایت مشتریان خود، لازم است با بهرهگیری از الگوها، استانداردها و روشهای مؤثر و کاربردی، اقدامات مناسبی را انجام دهند. تحقیق حاضر با موضوع "شناسایی و اولویتبندی مهمترین عوامل در اجرای موفق سیستم مدیریت کیفیت مبتنی بر استاندارد ایزو 9001 در سازمان خدماتی" در نظر دارد با هدف شناسایی این عوامل، اجرای موفق استاندارد ایزو 9001 در سازمان خدماتی در زمان و هزینهی کمتر تضمین کند. لذا این تحقیق از نوع پژوهش، کاربردی، و از حیث روش، تحقیق پیمایشی است. با توجه به تحقیقات داخلی و خارجی، 19 عامل موفقیت شناساییشده است که با استفاده از سرشماری از 20 خبره، مانند اساتید دانشگاهی، خبرگان سازمان و خبرگان مدیریت کیفیت، اولویتبندی عوامل شناساییشده با روش دیمتل فازی انجام شد. در پایان نتایج پژوهش، از حیث بیشترین درجهی اهمیت از بین عوامل شناساییشده، عواملی همچون کارآمدی کارکنان، آموزش و مشارکت کارکنان، انتخاب شد.
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
4
v.
زمستان
no.
2015
58
71
http://www.jstandardization.ir/article_79944_02473740d88dff857f1afe0ce3355d5b.pdf
بررسی ارتباط بین عوامل مرتبط توزیع و ترویج با توسعه صادرات در ایران
احمد
سلیمانیپور
عضو هیئتعلمی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان، ایران
author
سیدمحمد
مهدوینیا
استادیار دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه اصفهان، ایران
author
مهدی
رشیدی
استادیار موسسه بینالمللی انرژی تهران، ایران
author
text
article
2015
per
هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط عوامل مرتبط با توزیع و ترویج با توسعه صادرات در ایران بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه دست اندرکاران این صنعت در بخش تولید، فرآوری و خدمات، تجارت و بسته بندی و صادرات بود که با توجه به جدول گرجسی و مورگان حجم نمونه برابر با 205 نفر بدست امد. از پرسشنامه محقق ساخته در این پژوهش برای بررسی متغییرهای پژوهش استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تایید شد. پایایی پرسشنامه پژوهش هم توسط الفای کرونباخ محاسبه شد که برای تمامیابعاد پرسشنامه بیش از 0.7 بود. تجزیه و تحلیل داده توسط نرم افزار SPSS و Smart PLS انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین توزیع و ترویج پسته با توسعه صادرات رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که عامل ترویج تاثیر بیشتری نسبت به توزیع بر توسعه صادرات دارد. ارزش این پژوهش به نو بودن این پژوهش میباشد. با توجه به پژوهشهای انجام گرفته درارتباط با توسعه صادرات و تاثیر توزیع و ترویج بر توسعه صادرات آن پژوهشی انجام نشده است که این پژوهش خلا مطالعاتی در این زمنیه را از بین برده است. در انها از یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که توزیع و ترویج از اجزای تاثیر گذار بر توسعه صادرات میباشند که ترویج از توزیع اهمیت بیشتری دارد
فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت
انجمن تعالی کسب و کار ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی
2345-3311
4
v.
زمستان
no.
2015
72
80
http://www.jstandardization.ir/article_131382_0deea5426259450394ad53ba8fc7a146.pdf