پیش از این الگوهای رایج سازماندهی بنگاه بر معیارهایی چون وظیفه، محصول، جغرافیا و بازارهای هدف مبتنی بود و طراحی ساختار درونی بنگاهها را مورد توجه قرار میداد. اما با گسترش شبکههای همکاری و مشارکت میان سازمانها، مسئلهی طراحی سازمان براساس ساختار شبکهای به موضوعی مورد توجه برای مدیران و سیاستگذاران دنیای کسبوکار تبدیل شده است. با شکلگیری و بلوغ ساختارهای شبکهای در سازمان و حتی اجتماعات حرفهای، مسئلهی کنترل و مدیریت این نوع ساختارها از چالشها و دغدغههای مدیران این ساختارها محسوب میشود که نیازمند مطالعات عمیق بر این ساختارها و معرفتشناسی شبکههاست. در این مقاله با بررسی چالشهای فراروی سازمانها و چرایی ورود آنها بهسوی ساختار شبکهای، با تحلیل سه لایهای برای غنیسازی دستگاه معرفتی سازمان این ساختار بهعنوان الگوی نوین کسب و کار معرفی میشود و در ادامه با تعریف شبکه و سازمان شبکه به گونهشناسی مدیریت شبکه با توجه به این تحلیل میپردازد.
دهقان, حسین, فرتوک زاده, حمیدرضا, & قوچانی خراسانی, محمد مهدی. (1393). شبکه سازی سازمان ها، گونه شناسی مدیریت و کنترل آنها با تحلیل سه لایه ای. فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت, 4(بهار 93 و زمستان 92), 7-17.
MLA
حسین دهقان; حمیدرضا فرتوک زاده; محمد مهدی قوچانی خراسانی. "شبکه سازی سازمان ها، گونه شناسی مدیریت و کنترل آنها با تحلیل سه لایه ای". فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت, 4, بهار 93 و زمستان 92, 1393, 7-17.
HARVARD
دهقان, حسین, فرتوک زاده, حمیدرضا, قوچانی خراسانی, محمد مهدی. (1393). 'شبکه سازی سازمان ها، گونه شناسی مدیریت و کنترل آنها با تحلیل سه لایه ای', فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت, 4(بهار 93 و زمستان 92), pp. 7-17.
VANCOUVER
دهقان, حسین, فرتوک زاده, حمیدرضا, قوچانی خراسانی, محمد مهدی. شبکه سازی سازمان ها، گونه شناسی مدیریت و کنترل آنها با تحلیل سه لایه ای. فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت, 1393; 4(بهار 93 و زمستان 92): 7-17.